To gange om ugen ryger Michael på akutafdelingen: Føler sig afvist af systemet
Michael Nue Møller er en af mange patienter, der oplever en afvisning, når de bliver henvist til hospitalet. Selv lever han i et konstant smertehelvede efter en canceroperation, og han er langt fra alene med oplevelsen af at være blevet afvist.
66-årige Michael Nue Møller fra Egå er efterhånden en desperat mand. Et par gange i ugen bliver han typisk akut indlagt på Aarhus Universitetshospital med smerter i mave og tarm-regionen.
Der får han dog kun lov til at ligge i et par timer.
- Så tjekker de om jeg er i livsfare, og det er jeg ikke. Så ryger jeg hjem med besked om at bede min egen læge om, at få sendt en henvisning til udredning, forklarer pensionisten Michael Nue Møller.
Og her starter problemerne for alvor. Det har han nemlig forsøgt adskillige gange, hvor henvisningen gang på gang bliver afvist.
- De bliver konstant afvist med svaret, at de ikke har noget at tilbyde.
Smerterne startede med en canceroperation i Frankrig. Siden fulgte en i Tyskland, men smerterne er der stadig, og han lever i et konstant smertehelvede fra morgen til aften. Han kan end ikke tømme en opvaskemaskine.
Udbredt problem, mener PLO
Vi ville gerne have talt med Aarhus Universitetshospital om Michael Nue Møllers situation. Det kunne desværre ikke lade sig gøre.
Det skyldes, at Michael Nue Møller IKKE vil give sygehuset fuldmagt til offentligt at kommentere på hans patientforløb, som det er beskrevet i hans journal - og så MÅ sygehuset ikke udtale sig i den konkrete sag.
Vi vil dog godt pointere, at der for nuværende ikke er belæg for at påstå, at sygehuset har begået fejl. Han er dog langt fra alene om at være i den position. Det fortæller Henrik Idriss Kise, der er formand for de praktiserendes lægers organisation Midtjylland, PLO.
- Det er et massivt problem, og det er et problem, vi har arbejdet med længe og problematiseret længe, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.
Han mener heller ikke, at hospitalerne nødvendigvis bryder retningslinjerne på området. Patienterne ender dog stadig i et tomrum, hvor de enten kan blive sendt videre til praktiserende speciallæger eller kommunale tilbud med meget lang ventetid.
- Der skal tages ansvar for beslutningen. En henvendelse, der er endt i den forkerte postkasse i sygehuset, bør sendes videre til den rigtige postkasse, så patienten kan blive behandlet, siger Henrik Idriss Kise.
- Det er ikke sådan, det foregår lige nu. Der bliver patienten afvist.
Og når patienten så bliver afvist, skal den praktiserende læge endnu engang i gang med henvisningsarbejdet.
- Det er usikkert for patienten og et brug af ressourcer i vores sektor, som vi kunne være foruden, siger Henrik Idriss Kise.
I følge en opgørelse foretaget af Patientforeningen, der er grundlagt af tilhængere af de danske privathospitaler, så blev hele 15.354 henvisninger fra de praktiserende læger afvist af sygehusene i Region Midtjylland i de første tre kvartaler af 2020.
Hos Ulykkespatientforeningen, der er en specialforening under Danske Patienter, har 21 procent af medlemmerne oplevet at blive afvist.
10 gange billigere løsning
Det samme billede tegnes af Svend Kier. Han er praktiserende læge i Randers og praksiskoordinator i Region Midtjylland og har mange eksempler på, at patienter ikke passer ind i det specifikke nøglehul, det kræves ved hospitalerne.
- Så får de at vide, de ikke kan blive undersøgt på den enkelte afdeling, og de får også et brev om, at de er blevet afvist. Det er ment i bedste mening, men patienten føler også, at man ikke vil tage sig af problemerne, siger han.
Han mener, at man i højere grad skal forsøge at løse problemer ved at mødes og finde en løsning, så man ”ikke bare forsøger at overholde normer, rammer og retningslinjer”.
Michael Nue Møller er da også overbevist om, at det ville være en gevinst for alle, hvis han ikke skulle ind og ud af akutafdelingen flere gange om ugen.
- Det havde været 10 gange billigere, hvis de havde sendt mig på en afdeling, hvor man for eksempel bliver undersøgt i en uge og finder problemet, siger han.