Forsker: Folkeskolen bliver for de fattige
Flere gode historier om folkeskolen kan få flere til at vælge den til, mener folkeskoleekspert
Det er stærkt bekymrende, at der sker en stigning i antallet af forældre, der vælger at sende deres børn i fri- eller privatskole frem for i folkeskole.
Det mener Andreas Rasch-Christensen, som er folkeskoleforsker ved professionshøjskolen VIA University College.
Han frygter, at det ender med en social opdeling, hvor de ressourcestærke børn sendes i fri- og privatskoler, mens de ressourcesvage forældres børn bliver i folkeskolerne.
- Det er hverken godt for de ressourcestærke børn eller de ressourcesvage. Der skal være det rette miks.
- Når du er sammen med nogen, der måske ikke er, præcis som du selv er, så udvikler du også nogle gode og givende relationer, siger han.
Kaotisk folkeskole
Ifølge Andreas Rasch-Christensen fravælger flere forældre folkeskolen, fordi de har et indtryk af, at folkeskolen er for kaotisk.
- Vi ved fra privatskolerne, at forældrene søger tryggere miljøer med færre elever og flere lærere per elev. Derfor fravælger de kategorisk folkeskolen fra begyndelsen, uden først at give den en chance, siger han.
Han kan godt forstå forældrenes rationale, men han er ikke sikker på, at det altid er lykken med færre elever i en klasse.
- En dygtig lærer kan sagtens udvikle et godt socialt fællesskab med 28 elever i klassen, og der kan jo også være kæmpe problemer i en klasse med 15 elever, siger han.
Vælter ind med børn og diagnoser
Ifølge forskeren kan folkeskolens blakkede ry vendes ved at gøre mere ud af at fortælle de gode historier om folkeskolen.
- Der er skabt et billede af en folkeskole, hvor alt er kaos, det vælter ind med børn med diagnoser, og lærerne går ned med stress.
- Der er også udfordringer nogle steder, men der er rigtig mange skoler, som klarer det rigtig godt. Det hører vi bare aldrig om, siger han.
Fra skoleåret 2010/2011 til 2015/2016 er antallet af elever i de frie grundskoler steget med 18 procent. I samme periode er antallet af elever i folkeskolen faldet med fire procent.
Dermed går der nu 111.878 elever i friskole eller privatskole, mens antallet af elever i folkeskolen er 537.097.
Bekymrende fravalg
Lange skoledage og mange elever i klassen får forældre til at takke nej til folkeskolen, siger Lærerforeningen
Men det er bekymrende, at et stigende antal forældre vælger at gå uden om folkeskolen, når de skal sende deres børn i skole for første gang.
Det siger næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange, der opfordrer politikerne til at tage nye tal alvorligt.
De viser, at antallet af elever i de frie grundskoler er steget med 18 procent fra skoleåret 2010/2011 til 2015/2016.
Dermed går der nu 111.878 elever i friskole eller privatskole, mens antallet af elever i folkeskolen er 537.097.
- Folkeskolen og dermed samfundet risikerer at miste en del af sit fundament, når så mange børn ikke kommer i folkeskole.
- I Danmark har vi haft tradition for, at uanset hvem vi er, og hvor vi kommer fra, så har vi gået i folkeskole. Det risikerer vi at miste, hvis udviklingen fortsætter, siger Dorte Lange.
Folkeskole for de fattige
- Så bliver folkeskolen for børn af forældre, der ikke har råd til at vælge et alternativ.
Når flere forældre vælger en privat- eller friskole, mener hun, at det skyldes en opfattelse af, at de ikke kan få den samme kvalitet i folkeskolen.
- Desværre er det blevet sådan, og den udvikling har skolereformen medvirket til at forstærke. Derfor er kommunerne nødt til at sikre, at lærerne kan levere en undervisning med højere kvalitet, siger Dorte Lange.
Lærere forlader folkeskolen
Hun peger blandt andet på, at mange forældre er kritiske over for, at skoledagene er blevet længere, og at der er kommet flere elever i hver klasse.
- Klasserne bliver større og større i folkeskolen, mens privatskolerne kan tilbyde mindre klasser, siger Dorte Lange.
Høje klassekvotienter og flere lektioner per dag er også medvirkende til, at et stigende antal lærere til forlader folkeskolen og i stedet søger ansættelse på en privat- eller friskole.
- Mange lærere vil hellere være der, fordi de føler, at de der kan komme til at levere en undervisning af højere kvalitet, siger Dorte Lange.