Lettede danske lastbilchauffører: - Nu får vi mere lige konkurrence
Østjyllands Vognmandsforening forventer, at en ny lov kommer til at betyde bedre vilkår for danske chauffører
Store udfordringer med campinglignende forhold og overfyldte rastepladser langs motorvejsnettet i Østjylland, hvor især udenlandske lastbilchauffører optager plads, har fået regeringen og Dansk Folkeparti til at vedtage en ny lov, der skal komme problemet til livs.
Fra nu af må lastbiler maksimalt holde parkeret på rastepladserne i 25 timer.
- Det er vi utroligt glade for. Det er en kamp, vi har kæmpet i årevis, at vi har villet have begrænsninger på det, siger Jørgen Buhl, der er formand for Østjyllands Vognmandsforening til TV2 ØSTJYLLAND.
Med denne parkeringsbegrænsning vil lastbilchaufførerne have tilstrækkelig stor fleksibilitet til at afholde deres såkaldte reducerede ugentlige hvil på 24 timer.
Formanden for Østjyllands Vognmandsforening havde gerne set, at begrænsningen var blevet sat helt ned til 16-18 timer, men han er tilfreds med de 25 timer. Også DF kæmpede for en strammere kurs over for lastbilchaufførerne.
- Vi er tilfredse, fordi loven opfylder det, vi gerne vil – nemlig at undgå folk camperer på pladserne. Vi foreslog 18 timer, men de 25 var et stort ønske fra branchen, siger Kim Christiansen (DF) til TV2 ØSTJYLLAND.
Unfair med gratis weekendhvil
Østjyllands Vognmandsforening, der er under DTL, har den holdning at det er unfair, at østeuropæerne har kunnet holde hele deres weekendhvil gratis på rastepladserne i Danmark.
I Tyskland og Frankrig er de ved at indføre, at de ikke kan holde weekendhvil i bilerne, og Jørgen Buhl er lettet over, at det nu heller ikke kan lade sig gøre i Danmark.
- Det har jo haft den betydning, at de har presset priserne her, og ved at de nu også får en udgift til at holde weekend, så kunne det jo være, at vi kunne få lidt mere lige konkurrence, siger Jørgen Buhl.
For medlemmerne i Østjyllands Vognmandsforening får laven konkret betydning for deres arbejdsliv.
- Vi har nogle gange problemer med at få en parkeringsplads til vores lovpligtige 45 minutters pauser. Det her betyder at der nu bliver plads til os på vores rastepladser. Det betyder mere rotation og mere flow på rastepladserne, siger Jørgen Buhl.
Der kan dog være en negativ side af den nye lov, og Jørgen Buhl frygter, at de østeuropæiske lastbilchauffører kommer til at holde i industrikvartererne og fylde der i stedet for.
- Regeringen har lavet denne lov og burde jo finde et andet sted til dem, når de bestemmer at de ikke må holde på rastepladserne. Ellers må speditørfirmaerne sørge for dem, siger Jørgen Buhl.
Omvendt mener politikerne som udgangspunkt, at udfordringen ligger hos transportbranchen.
- Jeg mener grundlæggende ikke, at det er statens opgave at stille gratis faciliteter til rådighed for at løse lastbilerhvervets behov for længerevarende ophold, siger transportminister Ole Birk Olesen.
Østjyske speditører: Ikke vores ansvar
Hvor lastbilchaufførerne ender med at parkere deres lastbiler, er også noget som Jan Dam, der er formand for Østjyske Speditører frygter, men han afviser, at det er speditørernes opgave at finde et sted, de udenlandske chauffører kan opholde sig.
- Jeg mener ikke, at det er speditørens ansvar at bygge velfærdsfaciliteter for chauffører, men hvis der skal ske noget, så skal det ske i samarbejde med alle de andre aktører på området. Jeg havde gerne set, at vi havde tid til at forberede det. Der skulle måske have været en overgangsordning, som kunne have løst noget af problemet, siger formanden for Østjyske Speditører, Jan Dam, til TV2 ØSTJYLLAND.
Hos speditørerne tror man ikke på, at den nye lov løser problem, man frygter ligefrem, at de kan skabe større udfordringer.
- Jeg tror, at det nu bliver sværere for de offentlige myndigheder at kontrollere det her, fordi det presser chauffører ud på de mindre veje og steder, når de skal holde deres lange weekendhvil, siger Jan Dam.