Ny aftale om afgift på biler faldet på plads

I en ny aftale sænkes afgifter på biler. Samtidig sænkes prisen over Storebælt, oplyser finansminister Kristian Jensen (V)

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om en ændring af registreringsafgiften. Det oplyser regeringen efter afsluttende forhandlinger med Dansk Folkeparti.

Aftalen betyder, at den lave afgiftssats sænkes fra 105 procent til 85 procent.

Der vil fortsat være en knækgrænse for, hvornår der skal betales den højere afgift på 150 procent. Men knækket ændres fra 106.600 kroner til 185.000 kroner.

Den værdibaserede afgift vil blive sammenholdt med bilernes miljøpåvirkning og sikkerhedsudstyr. Det betyder. at mikrobiler og de dyreste biler, er de biltyper, der bliver sænket mindst i pris.

Mellemklassebiler vinder

Aftalens vinderbiler er de såkaldte mellemklasse biler.

- 90 procent af alle biler, der bliver indregistreret vil ligge på den lave afgiftssats, siger finansminister Kristian Jensen (V) om aftalen.

Han oplyser også, at der er opnået en aftale om et tredje spor over den fynske motorvej, samt at prisen sænkes over Storebæltsbroen.

- Aftalen er finansieret, ved at der er lavet en vejafgift a la den tyske model, således at udenlandske bilister også er med til at betale, siger Kristian Jensen.

Regeringen havde inden aftalen blev indgået ønsket at sænke registreringsafgiften fra 150 procent til 100, men det ville Dansk Folkeparti ikke være med til.

Bilsalget har været gået i stå

Dermed bliver aftalen om registreringsafgiften væsentlig mindre, end det regeringen tidligere lagde op til.

Forhandlingerne om registreringsafgiften har stået på i ugevis, hvilket har fået salget af biler til at gå i stå.

Bilmarkedet har virkelig været gået i stå. Nu skal vi bare videre, og de skal ikke røre mere ved afgifterne.
Henrik Thomsen, indehaver af Globus Biler, Silkeborg

Torsdag blev der lagt ekstra pres på regeringen, da alle fem partier til venstre for regeringen tilbød at indgå en aftale med Dansk Folkeparti.

Aftalen skulle baseres på DF's ønske om en teknisk registreringsafgift med udgangspunkt i bilernes miljøhensyn og sikkerhed.

Tidligere på ugen lød det også fra Dansk Folkeparti, at en aftale skulle falde på plads indenfor to uger - ellers ville partiet slet ikke være med omlægge afgifterne.

Nu skal vi videre

Indehaver af Globus Biler og formand for Bilernes By i Silkeborg er en lettet mand. Bilmarkedet har stået i stampe, mens alle har ventet på, at politikerne skulle blive enige om at sænke registreringsafgiften.

- Vi er bare glade for, at der er blevet meldt noget ud. Bilmarkedet har virkelig været gået i stå. Nu skal vi bare videre, og de skal ikke røre mere ved afgifterne, siger Henrik Thomsen til TV2 ØSTJYLLAND.

Han har endnu ikke haft mulighed for at nærlæse materialet,

- Men det ser ud til, at biler, der koster under 200.000 vil falde en smule i pris. Men det er nok begrænset, hvad de kommer til at falde, for samtidig laver man en teknisk beregning på økonomi og i sikkerhed, og der bliver de små biler beskattet mere, for de har ikke det udstyr, siger Henrik Thomsen.

Her er regeringens regneeksempler for aftalen:

En premium bil kostede før i gennemsnit 570.600 kroner. Den vil fremover koste 515.500 kroner, en besparelse på 55.200 kroner. Audi A6 og Volvo V90 er eksempler på premiumbiler.

En stor bil kostede før i gennemsnit 390.800 kroner. Den vil fremover koste 346.000 kroner, en besparelse på 44.800 kroner. Volkswagen Passat og Toyota Avensis er eksempler på store biler.

En luksus bil kostede før i gennemsnit 1.325.200 kroner. Den vil fremover koste 1.286.500 kroner, en besparelse på 38.700 kroner. En bil fra BMW 7-serien er et eksempel på en luksusbil.

En mellembil kostede før i gennemsnit 238.600 kroner. Den vil fremover koste 222.200 kroner, en besparelse på 16.400 kroner. Eksempler på en mellembil er Volkswagen Golf og Opel Astra.

En lille bil kostede før i gennemsnit 153.700 kroner. Den vil fremover koste 150.900 kroner, en besparelse på 2.800 kroner. Eksempler på en lille bil er Volkswagen Polo og Peugeot 208.

En mikrobil kostede før i gennemsnit 101.800 kroner. Den vil fremover koste 106.400 kroner, en øget pris på 4.700 kroner. Eksempler på mikrobiler er Volkswagen Up og Citroën C1.

Kilder: regeringen.dk 

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google