Seks østjyske veje i spil: Her kan der komme stærekasser op
Fire veje i Aarhus og to i Horsens er udset som mulige steder, hvor der kan sættes stærekasser op
Ringvejen i Aarhus og Bollervej i Horsens.
Det er et par af de strækninger, der kan blive udstyret med stærekasser inden for overskuelig fremtid.
Politikerne på Christiansborg vil erstatte 20 fotovogne med stærekasser, som skal monteres på de mest trafikfarlige steder.
Vejdirektoratet peger på 44 strækninger på landsplan, hvor stærekasser vil være en oplagt løsning.
De seks veje findes i Østjylland.
I Horsens drejer det sig om Bjerrevej/Bollervej og Niels Gyldings Gade. I Aarhus handler det om Viby Ringvej, Åby Ringvej, Ringvej Syd/Skanderborgvej og Grenåvej.
Kan gøre en forskel
Horsens og Aarhus kommuner kan nu byde ind med et ønske om at få opsat stærekasser. Vejdirektoratet vil derefter - i samarbejde med Rigspolitiet - beslutte, hvor stærekasserne skal sættes op.
Det skal være på veje, hvor stærekasserne kan gøre en forskel, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA).
- I tilrettelæggelsen af pilotprojektet vil vi have fokus på, at stærekasserne opstilles der, hvor der erfaringsmæssigt sker flest ulykker, og hvor den forebyggende effekt af stærekasserne derfor må forventes at være allerstørst, siger han.
Artiklen fortsætter under billedet
Transportministeriet peger på, at den bedste fartkontrol sandsynligvis opnås ved at kombinere brugen af mobile fotovogne med stærekasser på visse strækninger.
Ministeriet henviser til en ny rapport fra regeringens arbejdsgruppe om anvendelsen af fastmontreret hastighedskontrol.
Positive erfaringer
Rapporten peger på, at en række andre europæiske lande har positive erfaringer med, at bilisterne naturligt sætter farten ned det pågældende sted, når en stærekasse er monteret permanent.
Konkret vil regeringen erstatte 20 af de 100 fotovogne, der findes på landsplan, med stærekasser. Før man møder en stærekasse i trafikken, vil der blive skiltet i god tid, så folk kan nå at lette foden fra speederen.
- Da vi ikke med sikkerhed kan sige, hvilken effekt stærekasserne vil have på de danske bilister, og hvordan kameraerne fra de mobile vogne vil fungere i stærekasser, herunder deres robusthed over for hærværk, starter vi med at overføre 20 kameraer fra fotovognene til stærekasser på de særligt farlige strækninger, siger Ole Birk Olesen og fortsætter:
- Hvis det som forventet viser sig, at stærekasserne har den ønskede effekt, nemlig den at folk letter foden fra speederen på farlige strækninger, kan vi skalere pilotprojektet op og omdanne endnu flere fotovogne til stærekasser.
Nedenfor begrunder transportminister Ole Birk Olesen beslutningen: