Socialdemokraterne: Aarhus-København med tog over Kattegat på en time er at foretrække

Regeringen har i sit finanslovsforslag afsat 60 mio. kr. til at undersøge mulighederne for en Kattegatforbindelse. Der undersøges både en ren bilforbindelse og en kombineret tog- og bilforbindelse

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Video: En Kattegatforbindelse er langt fra at være vedtaget, men allerede nu er der politisk uenighed.

58 minutters transporttid fra Aarhus til København. Sådan lyder estimatet for et fremtidigt højhastighedstog over en Kattegatbro.

En togforbindelse, som ifølge Socialdemokraternes Magnus Heunicke, der selv er tidligere transportminister og nu er medlem af Folketingets transportudvalg, vil være god for Danmark.

- Jeg er meget meget glad for, at vi fik togalternativet på Storebælt og på Øresund. Det havde ikke været til at holde ud, hvis det kun var bilbroer der, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.

Men en togforbindelse over Kattegat kan der ikke bliver tale om, lyder det fra transportminister Ole Birk Olesen (LA). Det er simpelthen for dyrt.

- Jeg har regnet på, hvad en ren vejforbindelse over Kattegat koster og den kan finansieres af bilisternes brugerbetaling, hvorimod en togforbindelse kræver, at vi tager 40-50 milliarder kroner op af statskassen, siger ministeren.

- Det ville betyde, at vi så ikke har råd til at udvide E45 ned mod Vejle, lave en tredje Limfjordsforbindelse og udvide E45 hen over Fyn.

Kattegatforbindelsen, der nu diskuteres, går tværs over Samsø.  

Kattegatforbindelsen

Ruten: 
​Fra Hou i Østjylland, over Samsø, til Røsnæs ved Kalundborg. 
Der skal bygges:
20 kilometer motorvej på bro fra Hou til Samsø.
7 kilometer motorvej på Samsø.
19 kilometer motorvej på bro mellem Samsø og Røsnæs.

Pensionspenge kan betale

Ifølge regeringen vil en Kattegatforbindelse kun for biler kunne betales tilbage af brugerne af broen i løbet af 32 år. Hvis altså prisen for en tur over Kattegatbroen bliver den samme som på Storebælt: Nemlig 240 kroner.

- Det er helt urealistisk i min optik at bruge 42 milliarder kroner af statskassen på at få tog hen over Kattegat, når man kunne få en Kattegatforbindelse, der er finansieret af de bilister, der bruger den, uden at statskassen skal lægge nogle penge, lyder det fra Ole Birk Olesen.

Transportminister Ole Birk Olsen mener, at det er urealistisk med en bro både til biler og tog. 

Der er imidlertid en anden mulighed for at finansiere Kattegatforbindelsen, siger Magnus Heunicke.

- Vores alle sammens pensionsopsparinger i de store danske pensionskasser går i dag primært til store udenlandske projekter. Men hvorfor ikke få de penge i spil i danske projekter? spørger han.

Pensionskasserne har ifølge Politiken selv peget på, at en Kattegatforbindelse vil være et godt sted at investere.

- Pensionskasserne mener, det vil være realistisk både med en baneforbindelse og en vejforbindelse, så det synes jeg, vi skal undersøge, når nu vi har en fremstrakt hånd fra dem, lyder det fra Heunicke.

Magnus Heunicke (S) drømmer om en Kattegatforbindelse for både tog og biler. 

Tidsbesparelse

Mens vi i dag måske primært tænker på miljøet, når vi tænker forskellen på tog og biler, så er det faktisk ikke kun det, der er argumentet for, at tænke jernbanen med ind i en mulig Kattegatforbindelse.

Nej, fart er derimod det primære argument. For i fremtiden vil biler måske køre på el eller brint og dermed være mere miljøvenlige end i dag.

- Når vi taler om en Kattegatforbindelse, der måske står klar i begyndelsen af 2030´erne, så taler vi også om nogle helt andre busser. Måske er det busser, der kører på brint eller på strøm. Det er ikke sådan, at man skal transportere sig på skinner, for at det er offentlig transport og heller ikke sådan, at det skal være på skinner for at være grøn transport, siger Ole Birk Olesen (LA).

- En vejforbindelse vil være god men en jernbaneforbindelse vil være endnu bedre. Så kan du komme med et hurtigtog fra Aarhus til København på under en time, lyder argumentet fra Magnus Heunicke (S),

I bil anslås det at turen over Kattegatforbindelsen vil komme til at tage to timer og et kvarter.

Kattegatbroen vil blive den længste bro i Danmark, hvis den bliver bygget. 

Danmarks største projekt

Kattegatforbindelsen vil blive det største anlægsprojekt i Danmark nogensinde, hvis den bliver til virkelighed.

Tidligere har en bro fra Djursland syd for Grenaa til Sjællands Odde været på tale. Det samme har en broforbindelse syd om Samsø i stedet for tværs over øen. Disse to projekter er skrinlagt.

Årsagen til at ideen om Kattegatbroen pludselig igen er bragt til live er, at trafikken på Storebælt stiger år for år og ventes at sande til om et årti eller to. I sommer kunne Storebæltsbroen fejre, at bilist nummer 200 million kørte over.

Kattegatbroens økonomi

En broforbindelse med plads til både biler og tog vil koste 124 milliarder kroner. 
De 100 milliarder er for broen, 17 milliarder for baneanlæg på land og 7 milliarder for vejanlæg på land. 
En broforbindelse kun til biler vil koste 58 milliarder kroner. 

Både Storebælt og Øresundsbroerne er finansieret af brugerne, som betaler for at køre over. 
I forbindelse med Kattegatbroen har flere unavngivne pensionskasser som noget helt nyt meldt sig som mulige investorer i projektet. 

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google