Stigende antal selvmord: Flere hopper ud foran tog

De seneste år har der været en stigning i antallet af personer, der begår selvmord ved at hoppe ud foran tog.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Selvom antallet af selvmord og selvmordsforsøg er faldet i Danmark de seneste år, oplever DSB det modsatte. Foto: Colourbox

40 procent flere gjorde sidste år alvor af deres ønske om at tage deres eget liv ved at hoppe ud foran et DSB-tog sammenlignet med 2013.

De her selvmord er selvfølgelig dybt ulykkelige for de berørte og pårørende, men også personalet og passagererne bliver påvirket.
Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen, sikkerhedschef, DSB

Det viser en aktindsigt i antallet af selvmord og -forsøg hos DSB.

I 2013 var der således 23 selvmord og to selvmordsforsøg mod 27 selvmord og otte forsøg i 2018.

Selv om der er tale om et relativt lille antal personer, så understreges stigningen af, at det samlede antal selvmord og -forsøg er faldet markant i samme periode.

Tallene for 2018 har Danmarks Statistik endnu ikke offentliggjort. Men fra 2013-2017 faldt det samlede antal selvmord og -forsøg med 718 tilfælde svarende til 28 procent.

VIDEO: Otte ulykker på togskinnerne i løbet af 26 år har givet den tidligere lokofører Brian Borg PTSD. Det har han lægernes ord for. Indslaget er fra november 2018.

Hos DSB kan man ikke forklare, hvad stigningen skyldes.

- Vi har selvfølgelig også noteret os den stigning, men vi har ikke kunnet konkludere noget om årsagerne til det. De her selvmord er selvfølgelig dybt ulykkelige for de berørte og pårørende, men også personalet og passagererne bliver påvirket.

- Så vi er nysgerrige på at forstå stigningen. Men de enkelte tilfælde er meget forskellige i forhold til, hvordan og hvor de sker. Så vi har ikke kunnet afdække nogen fællestræk til at sige noget endeligt, siger Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen, sikkerhedschef i DSB.

På grund af det voksende problem har DSB søgt ekstern rådgivning, fortæller sikkerhedschefen.

- I 2017 igangsatte vi et samarbejde med Center for Selvmordsforskning, hvor vi har forsøgt at undersøge de enkelte tilfælde nærmere. For vi vil gerne se på, om der er noget, som vi og Banedanmark kan gøre for at undgå de her tilfælde.

Generelt kan vi sige, at metodeafskærmning er det mest effektive, når man vil nedbringe antallet af selvmord. Det betyder, at man besværliggør adgangen til den type af selvmord.
Simon Witting, Livslinien

- Center for Selvmordsforskning er i gang med at lave den endelige rapport, og så vil vi kigge ned i den, siger han.

Andre operatører end DSB kører tog på de danske skinner. Trafikstyrelsen opgør de samlede antal selvmord og -forsøg på hele jernbanenettet, men styrelsens opgørelse for 2018 forventes først klar til sommer.

Besværliggør adgang til skinnerne

Antallet af selvmord og -forsøg for det samlede jernbanenet er fra 2013-2017 steget med 29 procent, fremgår det af tal fra Trafikstyrelsen.

Hos Livslinien, der arbejder for at forebygge selvmord, håber man, at DSB vil tage konkrete skridt for at imødegå tendensen.

- Generelt kan vi sige, at metodeafskærmning er det mest effektive, når man vil nedbringe antallet af selvmord. Det betyder, at man besværliggør adgangen til den type af selvmord, og så er der en større chance for at undgå selvmordet.

Brian Borg er én af de lokomotivfører, der har oplevet, at nogen har forsøgt sig med selvmord på skinnerne.

- I Storbritannien ved jeg, at man gør et stort arbejde for at undgå selvmord og selvmordsforsøg på jernbanenettet. Derfor håber vi, at der inden for et år er iværksat konkrete initiativer fra DSB og Banedanmarks side, siger Simon Witting, kommunikationsansvarlig hos Livslinien.

Livslinien er også er i dialog med DSB og Banedanmark om mulige foranstaltninger, fortæller Simon Witting.

PTSD-ramt lokofører

I november sidste år fortalte TV2 ØSTJYLLAND historien om lokomotivfører Brian Borg, der efter at have været involveret i otte ulykker i sit arbejde gennem 26 år, er blevet ramt af PTSD.

Det er meget ubehagelige oplevelser, og det følger mig nu, og det har det også gjort efter de enkelte ulykker, jeg har været involveret i.
Brian Borg, tidligere lokofører

- I hvert fald tre gange har jeg været så tæt på at miste livet ved at passe mit arbejde, hvor jeg ikke har været skyld i det. Det er ting, der er opstået, som jeg ikke har haft nogen indflydelse på, og det skriver de som ’ubehagelige oplevelser’, sagde Brian Borg dengang til TV2 ØSTJYLLAND.

Han har også oplevet, at folk har forsgøt at begå selvmord på skinnerne, mens han var på arbejde som lokomotivfører.

I 26 år arbejdede Brian Borg som lokomotivfører, inden han måtte stoppe, fordi han var blevet ramt af post traumatisk stress syndrom.

I 2002 har en psykisk syg mand lagt sig på skinnerne i Risskov ved Aarhus. Brian bremsede op, og først da toget står helt stille, ser han, at han ikke har kørt manden over. De når at få øjenkontakt med hinanden, inden manden lunter væk.

- Det er meget ubehagelige oplevelser, og det følger mig nu, og det har det også gjort efter de enkelte ulykker, jeg har været involveret i, sagde Brian Borg sidste år.

Brian Borgs ulykker

1994:
Stor togulykke ved Mundelstrup uden for Aarhus. Et IC3-tog brager op bag i det regionaltog, som Brian er lokomotivfører i. Lokomotivføreren i IC3-toget og fire andre bliver alvorligt kvæstet. 10 passagerer kommer lettere til skade.

1994:
To drenge leger på skinnerne ved Ikast. Brian Borg når at bremse i tide.

1998:
Ved en baneoverskæring i Trustrup på Djursland overser en lastbil signalet, og toget, som Brian Borg kører, hamrer ind i lastbilen. Lastbilchaufføren kommer slemt til skade.

1999:
Mens Brian fylder diesel på et lokomotiv på Aarhus H, sker der en stor eksplosion, da gas fra en utæt ledning selvantænder. Flere kvadratmeter stenbelægning ryger op i luften og falder ned som regn. Et fragment fra et brønddæksel rammer Brian i ryggen. Det er et mirakel, at der ikke sker ham mere.

2002:
En psykisk syg mand har lagt sig på skinnerne i Risskov ved Aarhus. Brian bremser op, og først da toget står helt stille, kan han se, at han ikke har kørt manden over. De når at få øjenkontakt med hinanden, inden manden lunter væk.

2015:
En cyklist kører alt for tæt på skinnerne ved Dokk1 i Aarhus. Cyklisten strejfer toget - men kommer ikke til skade. Brian og manden råber vredt til hinanden.

2017:
En hest løber ud på sporet. Brians tog rammer hesten med 140 km/t.

2017: 
Ved Høje Taastrup Station viser signalet pludselig STOP. Det er en teknisk fejl, men oplevelsen chokerer Brian, og han tror, han skal dø. Det ripper op i minderne om ulykken ved Mundelstrup, og siden har Brian ikke kunnet passe sit arbejde som lokomotivfører.

Men trods stress, mareridt og dødsangst kunne den tidligere lokofører Brian Borg ikke få anerkendt sin arbejdsskade. Årsagen var, at fordi der var gået mere end seks måneder mellem ulykkerne skete og han gik psykisk ned, afviste Ankestyrelsen at anerkende det som en sygdom, udløst af arbejdet.

- Det var lige som at få en mavepuster, men sådan umiddelbart bagefter blev jeg sådan rigtig ked af det, sagde Brian Borg, kort efter afgørelsen fra Ankestyrelsen.

Efterfølgende er den afgørelse dog blevet ændret. Selvom Brian Borg stadig ikke har fået vurderet sin diagnose på baggrund af samtlige otte ulykker, han har været vidne til, besluttede Ankestyrelsen i marts måned, at han seneste hændelse i 2017 går ind under en arbejdsskade.

Ankestyrelsen har anerkendt, at den tidligere lokofører Brian Borg har fået en arbejdsskade efter en ulykke i juni 2017.

'Vi har vurderet hændelsens styrke, omfang og karakter og vurderer, at du har været udsat for en ekstraordinær psykisk belastning, der kan anerkendes som en arbejdsskade'. Sådan skrev Ankestyrelsen i et brev til Brian Borg i marts.

- Rent mentalt har det betyder rigtig meget, at jeg fik den anerkendelse, for det var det, der gjorde ondt dengang, at man ikke ville give det, sagde Brian Borg efterfølgende.

Det betyder dog ikke, at Brian Borg kan ånde lettet op endnu. Der er nemlig stadig en sag åben hos Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i forhold til omfanget af erstatning.

- Sagen er afgjort med, at de nu anerkender, at det er en arbejdsskade, men der kører jo så en sag om, hvorvidt jeg kan få erstatning eller ej, sagde lokoføreren.

VIDEO: For nylig knækkede filmen, og Brian Borg er blevet tvunget til at forlade sit job som lokomotivfører med en PTSD-diagnose i bagagen. Videoen er fra marts 2018.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google