80-årige Birthe er vild med ny app
Hvordan er det lige, man genoptræner sit knæ efter en operation? Det hjælper en ny app patienter i Region Midtjylland med at holde styr på.
En app, der hjælper patienter gennem deres forløb på hospitalet, har stor succes i Region Midtjylland.
På Regionshospitalet Randers har 275 patienter, der skulle have et nyt knæ, allerede haft et digital forløb med app'en siden sommer 2022.
80-årige Birthe Pedersen fra Randers er én af dem. Og hun har været glad for det overblik, den digitale løsning har givet, selvom hun normalt ikke er så god til at bruge sin telefon.
- Når man ikke er vant til det, er man sådan lidt vakkelvorn. Kan jeg nu det? Men det kunne jeg godt, siger Birthe Pedersen og tilføjer:
- Det var nemt at gå til. Jeg kunne bare lukke den op, og så stod der, hvad jeg havde brug for. Det var nemt og hurtigt. Jeg behøvede ikke at ringe nogen steder hen, hvis jeg var i tvivl om noget, siger Birthe Pedersen.
En del af hendes genoptræning gik ud på at cykle på kondicyklen og lave forskellige øvelser med knæet.
Sygeplejersker: Det giver mening for alle parter
På ortopædkirurgisk afdeling på Regionshospitalet Randers er udviklingssygeplejerskerne Rikke Mossin og Pernille Brøchner Jakobsen også glade for den nye app.
- Det er et redskab til patienterne, som giver så meget mening for alle parter hele vejen rundt, siger Rikke Mossin.
Udviklingssygeplejerske Pernille Brøchner Jakobsen er også positiv over for tiltaget.
- Det vigtigste er, at vi får tilbagemeldinger fra patienter om, at de har været glade for app'en, og at det har været en tryghed for dem i deres forløb, fordi de har kunnet gå tilbage og gense ting, der har bekymret dem, og få nogle oplysninger, de var i tvivl om, gentaget, siger hun.
Digitale løsninger giver muligheder
Ifølge direktøren for Danske Patienter, Morten Freil, åbner nye digitale løsninger for gode, fremtidige muligheder for både patienter og sundhedsvæsen.
- Vi ser mange perspektiver i, at der kommer den her slags apps. Det, at kontakten med hospitalerne foregår digitalt, det ved vi faktisk, at rigtig mange patienter efterspørger, siger Morten Freil, direktør i Danske Patienter.
- Når man skal ind på et hospital og skal til undersøgelser, behandlinger og måske operationer, er det vigtigt, at man ved, hvad der skal foregå, for det skaber tryghed. Men også selve forberedelsen, hvis man f.eks. skal faste eller have tømt tarmen. Der kan en video vise, hvordan man forbereder sig rigtigt, siger han.
Han fortæller dog også, at det ikke er alle patienter, der er glade for digitale tilbud og måske heller ikke kan finde ud af at bruge det.
- Der er nogle patienter, der ikke er trygge ved det digitale. De skal selvfølgelig tilbydes personlig kontakt, siger han.
Så du ser ikke det her som en modsætning til varme hænder?
- Nej, tværtimod, for hvis mange patienter kan få gavn af de digitale løsninger, så frigiver det noget tid til de patienter, der har brug for at tale med sygeplejersken og lægen. Så det her er virkeligt godt for både dem, der kan bruge de digitale løsninger, og dem der ikke kan, hvis man udruller det på den rigtige måde, siger han.