Kæmpe fejl: Derfor skal du sende din mail igen
Tirsdag har Randers Kommune ved en fejl slettet alle indkomne mails. Kommunen opfordrer til, at man sender mails igen.
Tirsdag har der været tomme e-mailindbakker hos Randers Kommune.
Alle mails, der er sendt til en @Randers.dk-mailadresse i tidsrummet kl. 13.54-19.45, er blevet slettet på grund af en menneskelig fejl.
Randers Kommune oplyser til TV2 ØSTJYLLAND, at det omhandler mails, der er sendt udefra til kommunen.
Kommunen beklager sagen.
- Vi er meget kede af hændelsen, og den pågældende medarbejder er utrolig ked af det, siger Lars Sønderby, økonomidirektør hos Randers Kommune, til TV2 ØSTJYLLAND.
En menneskelig fejl
Fejlen er sket klokken 13.54, hvor IT-afdelingen ville ændre spamfilteret for at blokere en række konkrete mailadresser.
På grund af krigen i Ukraine har kommunen haft ekstra fokus på cyberangreb.
Det filter, som IT-afdelingen har villet ændre, skal sortere potentielt farlige mails fra og dermed mindske risikoen for cyberangreb.
Men ved en fejl blev filteret sat op, så alle mails automatisk blev slettet.
- Vi er i gang med at gennemgå vores log for at prøve at få et overblik over afsendere af mails, som er blevet slettet, siger Lars Sønderby.
Randers Kommunes IT-afdeling har påbegyndt en gennemgang af fremtidige arbejdsgange, så lignende fejl forhåbentlig kan undgås fremover.
Fejlen blev løst klokken 19.45, men det er ikke lykkedes at genskabe de slettede mails.
Har du sendt en mail til Randers Kommune i det pågældende tidsrum, beder kommunen om at man gensender mailen.
Afsendere fundet
Til TV2 ØSTJYLLAND oplyser Lars Sønderby klokken 13.00, at det er lykkedes Randers Kommune at finde frem til afsender og emne i deres systemer.
Omfanget af de slettede mails er ligger på omkring 4000 mails. En del af disse mails er nyhedsbreve, og hver medarbejder vil derfor blive kontaktet af IT-afdelingen, med henblik på at medarbejderen vurderer, hvor vidt afsenderen skal kontaktes angående sletningen.