Klager over ny busrute - har været aflyst næsten 40 gange
En familie i en lille by er totalt afhængig af en busrute, der er plaget af aflysninger, efter et nyt firma overtog kørslen. Midttrafik beklager og leder efter en løsning.
Tenna Holmelund Wøkleke er dybt frustreret, da TV2 ØSTJYLLAND taler med hende.
Hun bor med sin familie i den lille by Læsten, der ligger lige på kommunegrænsen mellem Randers og Viborg. Derfra skal hun i hverdagene tage bussen ind til Randers og derfra videre til Aarhus for at passe sit job.
Men siden sommer har det adskillige gange været svært at komme frem.
For busruten mellem Viborg og Randers, bus 62, der går gennem Læsten, har været ramt af aflysninger. Igen og igen.
- Det er den eneste bus, vi har i byen, og vores familie tager den både til Randers og til Viborg, siger Tenna Holmelund Wøhleke, der forklarer, at det også er gået ud over hendes datter, der tager bussen til HF i Viborg.
Busrute 62 kontrolleres af Midttrafik, men efter et udbud blev kørslen i sommer overtaget af et nyt firma, hvis busser og chauffører nu kører på strækningen.
Siden overtagelsen i slutningen af juni har der dog allerede været 38 aflyste ture, viser tal fra Midttrafik, og en stor del af dem i de tidlige morgentimer, hvor passagerer skal i skole eller på arbejde.
Tenna Holmelund Wøhleke har oplevet flere af aflysningerne og er ved at være godt træt af situationen. For kan familien ikke regne med bussen, kan de heller ikke vide sig sikker på at komme frem i tide til deres skole og job i henholdsvis Viborg og Aarhus.
Tidligere kørte bus 928X turen mellem Randers og Viborg, men den ophørte, da firmaet Umove i sommer overtog driften. Til stor ærgrelse for Tenna Holmelund Wøhleke.
- Jeg tror, jeg kun én gang oplevede aflysninger på 928X-ruten, siger hun.
Hun tager dagligt ruten fra Læsten ind til Randers og så til Aarhus for at passe sit job som skolelærer på en folkeskole i Aarhus. Et job, som hun elsker, og som hun er villig til at køre i bus halvanden time hver vej for.
Tenna Holmelund Wøhleke vil dog meget nødigt ud i, at familien skal anskaffe sig endnu en bil, men siger også, at det kan blive aktuelt, hvis aflysningerne bliver ved.
- De vil jo så gerne have, at vi benytter den offentlige transport. Men hvis vi ikke kan stole på den, bliver vi jo nødt til at have bil nummer to. Det er ærgerligt, synes jeg.
Ikke nok chauffører
Hos Midttrafik medgiver man, at der har været mange aflysninger, og beklager dem meget overfor de berørte passagerer.
- Vi oplever flere busselskaber, der i øjeblikket er udfordret af den meget høje beskæftigelse. Branchen gør meget for at tiltrække nye chauffører, men nogle selskaber har udfordringer med at rekruttere og også fastholde medarbejdere, siger Thomas Dalgaard Mikkelsen, der er funktionsleder for kontraktafdelingen i Midttrafik.
Også Umove erkender i et skriftligt svar til TV2 ØSTJYLLAND, at det ikke er kørt efter planen, og firmaets administrerende direktør, Annelise Arboe Sommer, bekræfter, at det skyldes problemer med at få nok arbejdskraft.
Thomas Dalgaard Mikkelsen fortæller, at aflysningerne betyder, at driften i øjeblikket ikke lever op til den aftale, Midttrafik har indgået med Umove, og at firmaet kommer til at betale for det.
- Det er klart, at når et selskab ikke kan leve op til kontrakten, så har det først og fremmest nogle økonomiske konsekvenser, siger Thomas Dalgaard Mikkelsen.
Busrute 62 er del af en stor aftale med Umove, der gælder et større antal busruter i zonen mellem Randers, Skjern og Aalborg.
Arbejder på løsning
På grund af aflysningerne er Midttrafik og Umove ved at lægge en plan for, hvordan man kan undgå dem i fremtiden.
- Vi har et godt samarbejde og dialog med Midttrafik i denne proces og har senest i går haft møde og talt om forskellige løsningsforslag, foruden de initiativer vi selv arbejder med, så vi kommer tilbage til en normal situation, så hurtigt som muligt, oplyser Umove-direktør Annelise Arboe Sommer.
Midttrafik håber at kunne trække på sit brede netværk i busbranchen for at kunne afhjælpe Umove med nogle af de bemandingsproblemer, der er skyld i aflysninger på firmaets ruter.
- Vi er heldige, fordi vi i Midttrafik samarbejder med omkring 30 busselskaber, og der er forskel på situationen fra det ene selskab til det andet. Så hvis vi midlertidigt kan hjælpe ét busselskab og lette presset dér, så de kan få styr på situationen - så er det det, vi gør, siger Thomas Dalgaard Mikkelsen.
Han påpeger i øvrigt, at alle passagerer, der bliver mere end 20 minutter forsinket på grund af aflysninger eller forsinkelser på Midttrafiks ruter, kan tage en taxa, som Midttrafik efterfølgende betaler udgifterne for. Læs betingelserne for rejsegarantien på Midttrafiks hjemmeside her.