Ny vej uden cykelsti: Skal vi cykle på busbanerne?
Flere cyklister undrer sig over, hvorfor der ikke er en cykelsti på den nye byvej Karen Blixens Boulevard i Gellerup. - Der er stor risiko for uheld, siger 62-årige Mahjabin Ahrari.
62-årige Mahjabin Ahrari er i gang med at tage cykelhjelmen på, da jeg møder hende ved den nyanlagte bygade Karen Blixens Boulevard i det vestlige Aarhus.
Hun har pakket sig godt ind i hætte, refleksvest og regntøj.
Lige om lidt skal hun ud i regnen og cykle på den trafikerede Karen Blixens Boulevard, der forbinder Edwin Rahrs Vej ved Bazar Vest og Silkeborgvej ved City Vest.
- Hvis vi cykler på fortovet, er det til gene for fodgængerne, så vi er nødt til at cykle på vejene, hvor bilerne kører, siger Mahjabin Ahrari med alvor i stemmen.
- Og på den anden side er vejen kun beregnet til busser. Der er stor risiko for uheld.
Det mest urbane kvarter
Jeg står i hjertet af Gellerupparken denne regnfulde formiddag i august.
- Karen Blixen-kvarteret er det mest urbane kvarter i Gellerup og Toveshøj og er bydelens bylivsmæssige rygrad, lyder det helt præcis i Aarhus Kommunes udviklingsplan fra 2021.
Alligevel er der ingen cykelsti at spore på Karen Blixens Boulevard, der åbnede i 2016 og fik navnet “boulevard” og ikke “vej” eller “gade”, fordi vejen er så bred.
Men altså ikke bred nok til også at anlægge en cykelsti. Og heller ikke, selvom Østjyllands Politi i mange år har haft et øget fokus på den farlige færdselskultur i det vestlige Aarhus.
- Det er et meget stort problem. Og det er også meget farligt. Især, når det bliver mørkt og vinter, og det regner. Så bliver det svært at cykle i området, siger Mahjabin Ahrari.
En cykelsti er nødvendig
Mahjabin Ahrari bor egentlig inde i Aarhus Midtby. Men hun cykler på Karen Blixens Boulevard ofte, fordi hun er glad for at bruge den lokale svømmehal.
For hende er anlæggelsen af en cykelsti måske endnu vigtigere end for mange andre.
Hun fortæller, at hun har købt en trehjulet el-cykel, fordi hun har lært at cykle i en sen alder og derfor føler sig tryggere på vejene med et ekstra baghjul.
Synes du, at Aarhus Kommune skulle lave en cykelsti her?
- Det er nødvendigt. Det skal der være. Ethvert sted, der skal renoveres, eller når nye veje skal anlægges, så skal man fra starten tænke på cykelstier. Det gælder især i dag, hvor der er mange med børn, som bruger ladcykler.
Cykler man på busbanerne?
21-årige Anna Louise Wind kommer cyklende på siden af vejen. Hun er på vej hjem til Aarhus Kollegiet, hvor hun bor, og som ligger lige ud til Karen Blixens Boulevard.
- Det er lidt sjovt. Jeg er faktisk lidt i tvivl, om det er meningen, at vi skal cykle på busbanerne. Det forstår jeg ikke helt, siger Anna Louise Wind og tilføjer:
- Jeg ser i hvert fald tit, at folk også cykler derhenne. Det er lidt mærkeligt. Også fordi der er nogle, der kører ret stærkt igennem her, siger Anna Louise Wind.
Synes du, at det er et problem, at der ikke er nogen cykelsti her på vejen?
- Ikke sådan virkeligt, fordi der er jo mange steder, hvor der ikke er cykelstier, så man vænner sig lidt til at cykle på vejen. Så jeg ser ikke det store problem i, at der ikke er en cykelsti. Men jeg kan da godt se, hvis der er nogle, der har et problem med det.
Cykelsti vil gøre mig tryggere
Anna Louise Wind er ikke den eneste, der er lidt forvirret over, hvor hun skal cykle på Karen Blixens Boulevard. Det er 19-årige Helena Thøgersen, som også bor på kollegiet, også.
- Jeg synes, det er lidt forvirrende. Fordi jeg ser tit cyklister, som cykler ind på busområdet. Jeg tror, at det er meningen, at man skal cykle her (på vejen, red.), siger Helena Thøgersen.
- Men samtidig kører der biler oftere her, end der kører busser inde på busbanen, så jeg ved det ikke, siger Helena Thøgersen.
Kunne du godt tænke dig, at der var en cykelsti her på vejen?
- Ja. Det ville øge min tryghedsfornemmelse i trafikken. 100 procent. Men jeg kan også godt se, at det ville være svært at få plads til, sådan som layoutet ser ud nu. Fordi jeg synes heller ikke, at der skal tages af pladsen på fortovene, siger Anna Louise Wind.
Sameksistens og tæt trafik
Men hvad er egentlig årsagen til, at man har tænkt alle andre end cyklister ind, når man har anlagt den nye bygade Karen Blixens Boulevard?
Svaret er sameksistens.
- Man har allerede nu en meget bred vejprofil. Så man har hastighedsdæmpet til 30 kilometer i timen med bump, siger Martin Løv Simonsen, cykelansvarlig i Aarhus Kommune.
- Når man snakker om gader med så lave hastighedsbegrænsninger, så går vi efter sameksistens. Det vil sige, at man vil have cyklister og biler til at være på vejen samtidig.
Planen er ifølge Aarhus Kommune, at Karen Blixens Boulevard - ligesom Tordenskjoldsgade i det nordlige Aarhus - bliver et sted med masser af liv, butikker langs vejen og tæt trafik.
Men til forskel fra Tordenskjoldsgade så har Østjyllands Politi i flere år har haft et øget fokus på den farlige færdselskultur i det vestlige Aarhus. Hvorfor så ikke lave en cykelsti?
- Men vejen er jo hastighedsdæmpet. Det vil sige, at den ikke er indrettet til vanvittig kørsel, siger Martin Løv Simonsen.
Men vanvittigt bliver der stadig kørt indimellem. Det har vi på TV2 ØSTJYLLAND dokumenteret med optagelser?
- Vi følger bare de regler, der er i forhold til at dæmpe hastigheden på vejene. Og hvis vi lavede en cykelsti, som kom til at ligge langs med vejen, så vil du få nogle cyklister med høje hastigheder, og som ikke vil køre hensigtsmæssigt, siger Martin Løv Simonsen.
Skal jeg forstå det sådan, at Aarhus Kommune ikke har planer om at anlægge en cykelsti på Karen Blixens Boulevard - selvom der i 2025 skal stå en ny skole klar i området?
- Som det er lige nu, er der ikke planer om at bygge en cykelsti på Karen Blixens Boulevard, siger Martin Løv Simonsen.
Og så lige et opklarende spørgsmål. Er det egentlig meningen, at cyklisterne skal cykle langs siden af kørebanen eller busbanen? Cyklisterne i dag var lidt forvirrede over det.
- På vejbanen. Busbanen er kun til busser.