Lejere raser over ejendomsselskab – føler sig snydt og bedraget
En række lejere hos ejendomsselskabet Hestia i Randers føler sig dårligt behandlet. Lejerforening efterlyser hårdere straffe.
Lejligheder med fugt og skimmelsvamp, alt for høj husleje og store fraflytteregninger. Sådan fortæller flere borgere i Randers om deres lejemål hos ejendomsselskabet Hestia.
En af dem, der er utilfreds med Hestias behandling, er Trine Korsgaard.
- Der er så fugtigt i min lejlighed, at tapetet er faldet af et sted. Jeg har skimmelsvamp i stuen og soveværelset. Og der er meget utætte vinduer, fortæller hun til TV2 ØSTJYLLAND.
Føler sig magtesløs
Trine Korsgaard betaler 4.000 kroner om måneden for sin toværelses lejlighed i det nordlige Randers. Hun mener ikke, hun får, hvad hun betaler for.
Især fordi Hestia ikke gør noget ved hendes skimmelsvamp-problem.
- Jeg føler mig meget magtesløs, for det er lidt den lille borger imod mange mennesker. Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre, siger Trine Korsgaard.
Nu har det også fået helbredsmæssige konsekvenser for hende.
- Jeg er konstant forkølet. Det er ikke godt at bo i sådan et indeklima.
Fik kæmpe fraflytterregning
Trine Korsgaard står langt fra alene med kritikken af Hestia. Det fremgår af flere Facebook-opslag om ejendomsselskabet.
Ikke langt fra Trine Korsgaard bor en anden nu tidligere lejer hos Hestia, Susan Bech.
Da hun skulle flytte fra en lejlighed hos Hestia, fik hun en fraflytteregning på knap 60.000 kroner. Og det var efter, at forudbetalt leje og depositum på 14.000 kroner var trukket fra.
- Vi skulle have hærget lejligheden, men der var altså ikke rigtig noget at komme efter, siger Susan Bech til TV2 ØSTJYLLAND.
Forundret over stor malerregning
Især en malerregning på 26.000 kroner for at få malet den 68 kvadratmeter store lejlighed chokerer hende.
- Det har jeg aldrig nogensinde hørt skulle være så højt. Det lyder helt vanvittigt.
TV2 ØSTJYLLAND ville gerne have spurgt Hestia ind til den høje fraflytteregning, malerudgifterne og Trine Korsgaards situation. Selskabet har dog ikke ønsket at medvirke.
Søgte hjælp på Facebook
Efter at hun fik den store regning, gik Susan Bech på Facebook for at søge efter råd og erfaringer hos andre Hestia-lejere.
Her blev hun foreslået at søge rådgivning hos Randers Lejerforening, hvor man udmærket kender til ejendomsselskabet.
Foreningens næstformand, Bjarne Overmark, fortæller, at han jævnligt støder på sager med Hestia.
'Er konsekvensløst'
Både i disse og sager med andre udlejere kan det ifølge Bjarne Overmark være en stor fordel for lejerne at brokke sig.
- I en del tilfælde får lejere sat husleje ned med 20-25 procent, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.
Andre gange er udlejere ifølge ham blevet pålagt at vedligeholde lejligheder eller skære i fraflytte- og varmeregninger.
Randers Lejerforening mener dog, at udlejerne har for let spil.
- Som udgangspunkt er det konsekvensløst. De bliver bare bragt ind på lovens smalle sti. Man får tit det indtryk, at mange udlejere kører efter det princip, jeg kalder 'GSG'. Går den, så går den. Og gik det ikke, så er det bare ærgerligt, siger Bjarne Overmark.
Kræver større konsekvenser
Han mener, at det burde have større konsekvenser, når udlejere bryder loven:
- Der burde være en hårdere sanktion, hvis man eksempelvis bevidst og i gentagelsestilfælde kræver for meget i husleje. Så burde lejeren ikke bare få nedsat huslejen. Så skulle den nedsættes med det dobbelte, så der virkelig var en risiko for et tab.
I første omgang håber Trine Korsgaard dog bare på, at der kommer en løsning i hendes fugtige lejlighed.
- Jeg håber på en holdbar løsning og ikke bare en løsning, der holder i et par år frem.
Vi har været i kontakt med Hestia, og forelagt dem kritikken. Efter at have overvejet sagen, har firmaet valgt ikke at ville udtale sig til TV2 ØSTJYLLAND.