Plejehjem får sur smiley
Et plejehjem får sur smiley i kontrolrapport og en bøde på 5000 kroner.
En sur smiley på kontrolrapporten og en bøde på 5000 kroner for manglende dokumentation for opvarmning af mad.
Plejehjemmet Kildevang i Langå i Randers Kommune har modtaget en sur smiley fra Fødevarestyrelsen i forbindelse med et tjek af plejehjemmets hygiejne, egenkontrol og ophængning af kontrolrapport.
På ét punkt levede Kildevang ikke op til Fødevarestyrelsens krav.
Og centerleder på Kildevang, Helle Kærgaard, beklager, at tilsynet ikke har været tilfredsstillende.
- Det er selvfølgelig brandærgerligt, og jeg kan kun beklage, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND.
Det er ifølge Fødevarestyrelsens kontrolrapport én afdeling på Kildevang, der ikke har foretaget tilstrækkelig egenkontrol med opvarmning af mad til borgerne, og derfor har modtaget en sur smiley.
- Det handlede om temperaturen på det opvarmede mad, der ikke var noteret. Det er ærgerligt, at det ikke er blevet gjort. Samtidig må jeg sige, at medarbejderne har mange andre opgaver, siger Helle Kærgaard
Ifølge Fødevarestyrelsen har smiley-ordningen betydet generel bedre hygiejne i danske virksomheder.
Flere utilfredsstillende tilsyn
Det er ikke første gang, at Kildevang modtager en anmærkning for deres egenkontrol. Samme afdeling modtog i august en indskærpelse for manglende dokumentation for opvarmning af maden.
I august var plejehjemmets kommentar i kontrolrapporten, at de havde haft travlt.
- Vi har mange opgaver, og der er andre opgaver, jeg ville være mere bekymret for, hvis ikke de var udført korrekt, siger centerleder på Kildevang, Helle Kærgaard.
En anden afdeling på Kildevang modtog også i august en indskærpelse for manglende egenkontrol. Her var der også problemer med dokumentation for opvarmning samt manglende dokumention for varemodtagelse.
Her var plejehjemmets kommentar ligeledes, at der havde været travlt og mange afløsere på arbejde grundet ferie.
- Jeg er overbevist om, at medarbejderne måler temperaturen, men de glemmer måske at skrive det ned. Det skal selvfølgelig være i orden, og nu gør vi noget helt konkret for at løse problemet.
- Det bliver en fast del af medarbejdernes arbejdsopgaver, siger Helle Kærgaard.