Politiker kæmper mod stor omvej i Langå: Omfartsvej er løsningen

Venstres Lars Søgaard frygter fortsat BaneDanmarks planer om at skære Langå over i to. Han bringer nu en ny løsning på banen

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Lokalpolitikeren Lars Søgaard (V) kæmper fortsat for at undgå stor omvej for bilisterne ved Langå. Foto: Presse / TV2 ØSTJYLLAND

Borgerne i stationsbyen Langå ved Randers er stadig bekymrede for BaneDanmarks planer om at rive byens bro over Gudenåen ned for at bygge en ny.

Imens arbejdet står på i efter planen tre måneder bliver Langå nemlig delt i to, og mange skal ud på en stor omvej.

Vi kan løse alle problemerne, hvis vi får etableret en omfartsvej fra Amtmandshoppesbro til rundkørslen ved Grundfos.
Lars Søgaard (V)

Det lokale byrådsmedlem Lars Søgaard (V) er dog nu klar med en løsning på problemet. Han foreslår, at et gammelt projekt hives frem fra skuffen.

- Vi kan løse alle problemerne, hvis vi får etableret en omfartsvej fra Amtmandshoppesbro til rundkørslen ved Grundfos og har den færdig, inden BaneDanmark begynder arbejdet i 2019/20, siger Lars Søgaard til TV2 ØSTJYLLAND.

I videoen her kan du se, hvilken omvej, der er lagt op til, at borgerne skal ud på. 

Den idé har været oppe at vende for mange år siden, men med udsigten til en 18 km lang omvej for nogle bilister under broarbejdet synes lokalpolitikeren, at det ville være oplagt at kigge på omfartsvejen igen.

- BaneDanmark har gået med til at sætte tiden for arbejdet ned fra otte til tre måneder, hvilket angiveligt koster fire mio. kroner. Men jeg foreslår så, at vi går i dialog med BaneDanmark om i stedet at bruge pengene på vejen, lyder det fra Lars Søgaard.

Firma med afdelinger på begge sider

Med en ny omfartsvej vil det højst være 500 meter ekstra, bilisterne skal tilbagelægge under etableringen af den nye bro, og den omvej vil trods alt være en del lettere at sluge, tænker han.

En af dem, som frygter tiden uden Langå-bro særligt meget, er den erhvervsdrivende Martin Kempel. Han skal nemlig ud på den 18 km lange omvej mange gange, da hans firma har afdelinger på begge sider af broen.

Det bliver helt åndssvagt at skulle hele vejen udenom. Vi kører den tur mange gange om dagen, så det kan slet ikke lade sig gøre rent praktisk.
Martin Kempel, Langå

- Det bliver helt åndssvagt at skulle hele vejen udenom. Vi kører den tur mange gange om dagen, så det kan slet ikke lade sig gøre rent praktisk, har Martin Kempel tidligere sagt til TV2 ØSTJYLLAND.

Han er ikke ene om bekymringerne.

På den 'store' Langåside frygter man, at det vil gå hårdt ud over forretningslivet, hvis 25 procent af kundebasen skal finde et andet sted at handle de måneder.

Begynder at handle i Randers

- Vi har brug for kunderne, og hvis de får andre vaner og kører et andet sted hen, så ved vi jo ikke, om de nogensinde vender tilbage, har Lotte Thorsen, der er indehaver af butikken Nummer 7 i Langå, tidligere fortalt.

Og det er en berettiget frygt, lyder det fra Henry Nielsen, der er en af dem, der vil få 18 kilometers omvej ind til Langå.

I videoen her kan du høre flere af de lokales holdninger til sagen.

- Vi begynder nok at handle i Randers i stedet for. Det kunne man godt forestille sig, sagde Henry Nielsen, da sagen første gang var oppe at vende.

Her lød tidshorisonten på otte måneder, som nu er sat ned til tre. Alligevel er der stor skepsis fra Langå-borgerne.

- For mange mennesker er selv tre måneder lang tid at skulle finde andre måder at komme frem og tilbage på, siger Dorthe Tapomayi Nielsen.

Kan få stor effekt

- De skal overhovedet ikke lukket den. De skal sænke skinnerne. Hvis jeg skal ned og handle i Rema, skal jeg næsten omkring Hammel. Det er fuldstændig åndssvagt, supplerer Knud Fredenslund.

Derfor er Lars Søgaards forslag stadig aktuelt, og han mener, at der kan være store perspektiver i en omfartsvej.

En del af byen får lettere til åen og cykelstien til Randers og Viborg. Og så kan vi med omfartsvejen lede den tunge trafik uden om midtbyen.
Lars Søgaard (V)

- En del af byen får lettere til åen og cykelstien til Randers og Viborg. Og så kan vi med omfartsvejen lede den tunge trafik uden om midtbyen, forklarer han.

Hvis ikke BaneDanmark eksempelvis af juridiske årsager kan støtte omfartsvejen, er strategien hos Lars Søgaard klar:

- Så fortsætter vi med at lægge et folkeligt pres på transportministeren for at undgå de tre måneders omvej.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google