Slut med tomme busser: Region sparer 40 millioner kroner på kollektiv trafik
Den kollektive trafik i Region Midtjylland skal skære 10 procent af budgettet. Tirsdag blev det besluttet, at man hurtigst muligt vil udføre besparelserne
Det skal være slut med, at der kører tomme busser på regionens regning. Det står klart efter, at regionen står til at skulle skære i budgettet for kollektiv trafik.
I alt skal der i 2019 spares 40 millioner kroner på den kollektive trafik. Det svarer til omegnen af 10 procent af det årlige budget for buskørsel.
Et flertal i regionsrådet besluttede tirsdag, at man vil foretage besparelserne hurtigst muligt og senest inden 2021. SF og Enhedslisten stemte imod.
Ifølge regionsrådsformand i Region Midtjylland Anders Kühnau (S) skal regionen nu til at forhandle med kommunerne om, hvilke ruter, der i stedet skal drives af dem.
- Der er en række ruter, hvor vi kan se, borgerne bruger bussen som en kommunal rute. Det er ikke regional kørsel. Vi skal bringe folk fra et stort bycenter til et andet, siger Anders Kühnau til TV2 ØSTJYLLAND.
Han peger på, at det især er i den østlige del af regionen, hvor der bliver kørt det, som ikke betegnes som decideret ’regional’ kørsel.
- Det bliver vi nødt til at holde op med, når vi har så stram en økonomi. Ud over diskussionen om, hvem der skal køre busserne, så er der også en diskussion om, hvor busserne skal køre, siger Anders Kühnau, der peger på, at der nødvendigvis ikke skal køre store busser, der kan have 54 passagerer med, på strækninger, hvor få tager bussen, siger Anders Kühnau.
Fakta
- Udgifterne til den regionale finansiering af kollektiv trafik er de seneste år vokset og udgør i 2018 56 pct. af budgettet til Regional Udvikling. I 2007 udgjorde den 40 pct.
- I 2018 bruger Region Midtjylland 343,3 mio. kroner til kollektiv trafik. Det samlede budget for hele Regional Udvikling er 616,6 mio. kroner.
- Regionsrådet har nu besluttet, at besparelserne skal indfases hurtigst muligt dog senest med fuld virkning fra budgetåret 2021.
- Region Midtjylland udarbejder nu på baggrund af dialog med kommunerne et endeligt forslag til besparelserne.
Finansieringen af busdriften i regionen ligger under budgettet til Regional Udvikling. Denne del af budgettet skal også række til kultur, erhverv, bekæmpelse af jordforurening og rent drikkevand. Budgettet til Regional Udvikling er låst, så man kan ikke hente penge fra sundhedsvæsenet eller psykiatri, som også er regionens opgaver.
Der er derfor tale om en politisk prioritering.
- Der bliver en prioritering, om vi vil køre rundt med tomme busser, eller passe på vores grundvand. Vi har flere tusinde borgere, der er stavnsbundet i deres huse, fordi der ikke er ryddet op på deres grund. Det har jeg det skidt med, siger Jørgen Nørby (V), der er formand for Udvalget for Regional Udvikling, til TV2 ØSTJYLLAND.
I Norddjurs Kommune har man indført gratis busser. Se mere i indslaget herunder: