Her har de fundet løsningen på at dele biler

Delebilen kan være en af løsningerne på de trafikale udfordringer både nu og i fremtiden. Men det er forskelligt, hvor stor succes, konceptet har haft.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

I Gl. Rye kører det derudaf med at dele.

Ved byens lokale brugs står to delebiler, der bliver flittigt brugt af en række familier i byen.

- I 2018 startede vi med én bil, og to år efter var der så mange på venteliste, at vi startede med endnu en og dobbelt så mange medlemmer, fortæller Martin Rud, der er bruger og medstifter af delebilsforeningen.

16 familier i Gl. Rye er medlem af foreningen, hvor de betaler et fast månedligt beløb og derefter betaler alt efter, hvor længe og hvor langt de kører i delebilerne.

Det er meget forskelligt, hvad bilerne bliver brugt til.

- Jeg bruger den til at hente min datter på hendes efterskole, køre ud til kunder som selvstændig eller besøge familie og venner, fortæller Martin Rud.

Trafikforsker og professor i byplanlægning Malene Freudendal-Pedersen fra Aalborg Universitet har fulgt udrulningen af delebiler i Danmark, og ifølge hende er der stor forskel på, hvor succesfulde delebil-ordninger er.

- Delebiler er på mange måder en succes, men det er også noget, der måske ikke er vokset sig så stort, som man havde forventet, da det startede, siger Malene Freudendal-Pedersen.

Et af de steder, hvor en delebilordning ikke har haft den forventede succes, er ved boligområdet Højvangen i Skanderborg. Her har beboerne siden 2018 kunnet benytte sig af en delebil, som administreres af energivirksomheden Aura.

Men desværre er der ikke nok, der har kørt i Auras delebiler, og derfor har selskabet valgt at lukke alle deres delebilsordninger i løbet af 2024, meddelte Aura i sidste uge.

Tip os!

Hvordan oplever du trafikken, der hvor du bor? Skriv til os via tip@tv2oj.dk.

Tip os

Bil nummer to

Tilbage i Gl. Rye spiller flere ting ind i, at byens delebil-ordning er blevet en succes.

For Martin Rud er delebilerne de eneste biler, han bruger, men for de fleste andre medlemsfamilier er delebilen et alternativ til bil nummer to. Medlemmernes behov for bilen er derfor også forskelligt.

- Jeg tror, to tredjedele bruger den mest i hverdagen, hvor jeg bruger den mest i weekenden. Det er ret heldigt, at det fordeler sig sådan, for så er den jo nemmere at få fat i, siger Martin Rud.

Foreningen ønsker desuden, at bilerne bliver brugt mest muligt, og derfor har de gjort det dyrt at leje dem over flere dage.

- Det duer ikke, at der er nogen, der har en bil i fire dage, så ingen andre kan bruge den, siger Martin Rud.

Og det er lykkedes.

Foreningens tal viser, at de to biler siden 2020 har haft 1261 bookinger for benzinbilen og 1580 bookinger af elbilen, hvilket svarer til henholdsvis 26 og 33 bookinger i gennemsnit om måneden.

Og bilerne kommer vidt omkring. De kører cirka 17.000 kilometer i gennemsnit om året.

Behov for erfaring og fællesskab

Ifølge Malene Freudendal-Pedersen handler det også om, at brugerne skal have noget erfaring med delebiler for at gøre ordningerne succesfulde.

- I det øjeblik, de har erfaring, så er hovedparten meget positivt stemt over for delebilen. Når den bliver en del af et lokalt fællesskab, så melder man sig også ind for at være en del af det, siger hun.

Martin Rud er heller ikke i tvivl om, at en af årsagerne til deres succes er, at de kender hinanden i foreningen. Det gør det lettere at håndtere uenighed om for eksempel rengøring eller andet.

Hvis delebiler skal betyde noget, skal vi ind og lave om på den måde, vi har bilen øverst i hierarkiet i transportsystemet
Malene Freudendal-Pedersen, professor i byplanlægning, Aalborg Universitet

Og så har de også haft god opbakning fra Dagli’ Brugsen Gl. Rye, der stillede underskudsgaranti i opstartsfasen og fortsat hjælper med revision.

- Brugsen vil gerne være andet end bare en brugs. Vi vil gerne være et sted, som bakker op om lokalsamfundet og er med til at gøre det til et godt sted at være, siger brugsens uddeler, Jan Esbensen.

Men hvis flere skal køre delebil, skal der mere til end engagerede borgere og velvilje fra brugsens side. Så er der behov for politiske ændringer, påpeger Malene Freudendal-Pedersen.

- Hvis delebiler skal betyde noget, skal vi ind og lave om på den måde, vi har bilen øverst i hierarkiet i transportsystemet. Så skal vi have gang, cykling, kollektivtransport og delebiler op øverst, siger hun.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google