Mette om actionspil i undervisningen: Jeg hadede computere
For tre år siden afløste actionspil undervisningen på Skovbyskolen i Galten
Computerspil som CounterStrike, League of Legends og World of Warcraft hører normalt ikke til i folkeskolernes undervisning.
Men det gør det for eleverne på Skovbyskolen i Galten. Her er det tre år siden, at eleverne for første gang brugte noget af undervisningstiden på computerspil. Sammen skal eleverne vinde over computeren.
Hadede computere
Det var ikke alle elever, der var lige begejstrede for at bytte undervisning ud med actionspil.
- Jeg hadede computere. Jeg hadede at spille, så jeg var ikke vild med det, siger Mette Holm Eriksen, der går i 9.B. på Skovbyskolen.
I den anden ende af begejstringsskalaen var en af Mette Holm Eriksens klassekammerater.
- Det er ikke så kedeligt at spille computer, som det er at sidde og læse i en bog eller lave matematikopgaver. Det her er noget sjovere, siger Mathias Kristoffersen, der også går i 9.B. på Skovbyskolen.
- Jeg synes, at det er sjovt at spille nu, så på den måde har jeg ændret mig, siger Mette Holm Eriksen.
Nye relationer
Ifølge eleverne har de mange spilletimer ført til, at de samarbejder på en anden måde. Og de har fået nye relationer.
- Der var to af mine klassekammerater, som jeg spillede sammen med, men som jeg ikke snakkede med før. Dem snakkede jeg ret meget med bagefter, siger Mette Holm Eriksen.
Tore Neergaard Kjellow er pædagog, gamer og stifter af Skolen i Spil. Han har ført sin ide ud på flere folkeskoler. Han mener, at når man tager actionspil ind i klasserummet, så blive elevernes motivation for det faglige arbejde øget. Derudover mener han, at det øger elevernes trivsel.
- Det kommer fra min egen oplevelse af ikke at være engageret i skolen og samtidig have lært meget af at spille computerspil, siger Tore Neergaard Kjellow.
Øverst kan du se hele videoen om eleverne på Skovbyskolen, der spiller actionspil i undervisningstiden.