Derfor 'overvåger' Smukfest deres gæster

Drikker festivalsgæster flere øl i solskin end i regnvejr? Det er nogle af de svar, som 44 ansatte får, når de overvåger gæsterne til Smukfest.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
I en container i skoven sidder folk fra IBM og analyserer data fra Smukfest-gæsterne.

Når man tager på festival, så får man også et armbånd. Men i dag så følger der også en chip med, som gæsterne skal bruge, når de skal ind på pladsen eller betale for en øl.

Herinde bagved holder IBM øje med de mange data, som kommer fra de omkring 55.000 besøgende i Bøgeskoven i Skanderborg.

I en ombygget container og under en stor presenning i Bøgeskoven i Skanderborg sidder 44 ansatte fra IBM og indsamler Smukfest-data fra gæsterne døgnet rundt.

- Det er en hændelse, vi fanger. Vi ved ikke, at det er dig, der går ind eller ud, men vi ved, der er én, som gør det, fortæller Frank Østergaard, som er direktør for det tekniske team i Norden i IBM.

Vi har lavet samarbejdet for at se, om data kan forbedre oplevelsen for publikum, og gøre vores logistik bedre.
Poul Martin Bonde, talsmand, Smukfest

Der er omkring 55.000 deltagere til Smukfest og en enorm mængde data. Sidste år indgik Smukfest et samarbejde med IBM, som skal analysere dataene.

- Vi har lavet samarbejdet for at se, om data kan forbedre oplevelsen for publikum, og gøre vores logistik bedre, siger talsmand for Smukfest Poul Martin Bonde til TV2 ØSTJYLLAND.

Smukfest har omkring 55.000 daglige gæster og 14.000 medhjælpere.

Det kan blandt andet være brugen af de mange biler og lastbiler, som det kræver, når hele Smukfest skal sættes op eller pakkes ned.

- Vi lejer mange biler ind, og kan vi bruge dem smartere og mere økonomisk, vil det jo være en stor fordel, siger Poul Martin Bonde.

Det handler ikke om, hvor meget den enkelte gæst drikker, og de kan ikke se, hvem der køber hvad, men kun at hændelsen sker.

- De data bruger vi til at håndtere noget af det, der foregår i baggrunden og som den enkelte festivalgæst ikke tænker over, når han eller hun for eksempel køber en øl, fortæller direktør for det tekniske team i Norden hos IBM Frank Østergaard til TV2 ØSTJYLLAND.

Det er okay at tage en øl til analysearbejdet, når kontoret er rykket ud i skovbunden.

Hvornår bliver der solgt mest øl?

Når man overvåger dataene, kan Smukfest blandt andet være på forkant i forhold til uhensigtsmæssige kødannelser, men også hele tiden holde styr på, at barlageret er fyldt op.

- Hvornår bliver der solgt mest øl? Det er når solen skinner, siger mange. Det kan der måske være en vis sandhed i, det ved vi ikke, siger Frank Østergaard til TV2 ØSTJYLLAND.

Sidste år var der en dag, hvor det regnede meget kraftigt ligesom i dag. Der steg ølsalget tre gange så meget i baren.
Frank Østergaard, IBM

Men sidste år viste tallene noget helt andet.

- Sidste år var der en dag, hvor det regnede meget kraftigt ligesom i dag. Der steg ølsalget tre gange så meget i baren, siger Frank Nørregaard.

Frank Nørgaard holder styr på de ansatte hos IBM, som er med på Smukfest.

Det tyder på, at hvis man ved, at der kommer meget regn, så skal der være rigeligt med øl i barerne

- Det er jo en viden, der er rar at have for Smukfest. I dag torsdag har vi kunne forudse, at det ville regne meget, og så er der en vis adfærd, så de så kan sikre, at der er ekstra øl i baren, når regnen kommer.

Optimere logistikken og værne om miljøet

Når man får indsamlet mere og mere data, så vil Smukfest mere præcist kunne vide, hvor meget der højst sandsynligt vil blive drukket til hver koncert med forskellige kunstnere.

- Det er mere præcist, og man kan begynde at sammenfatte de her data med andre. Det kan være musikprogrammet for eksempel, siger Frank Østergaard.

Indholdet i de forskellige barer bliver overvåget, så man kan se, hvis der mangler for eksempel øl.

Det hjælper ikke kun Smukfest på økonomien, men også på miljøet, fortæller direktøren for det tekniske team.

- Det handler om at værne om miljø og skoven. De varer der ikke bliver solgt, skal også retur. Derfor er opgaven at optimere den logistik, som festivalen står for, fortæller Frank Østergaard.

Finder den hurtigste vej gennem skoven

Indsamlingen af data fra festivalsgæsterne bliver også brugt i forhold til sikkerhed.

Det kan for eksempel være, hvis der opstår en situation, hvor der er alt for mange mennesker i et område, eller hvis læger eller et bårehold skal have den hurtigste vej til en tilskadekommen.

Frank Østergaard forsikrer, at al data bliver renset, så de ikke kan dykke ned i den enkelte deltager.

Redderne har en sender om halsen, så de hele tiden er synlige på et kort. 

- Vi renser alle data for oplysningerne, så man ikke kan føre det tilbage. Vi vil ikke samle en masse data ind, og bruge det i en større sammenhæng. Vores fokus er udelukkende på Smukfest, fortæller Frank Østergaard.

Han håber, at samarbejdet vil fortsætte mange år i endnu og vil føre til en større optimering for Smukfest og en bedre festivaloplevelse for deltagerne i takt med de får mere data ind.

Tema:

- Planen er næste år og forhåbentlig mange år i fremtiden, siger Frank Østergaard.

Smukfest håber også, at man også i fremtiden vil kunne drage endnu mere nytte af samarbejdet.

- Der er uendeligt mange ting i det, men kan vi kigge på, hvordan menneskemængder bevæger sig rundt og hvordan vi kan være forberedt på forskellige ting, så bliver det meget interessant, siger Poul Martin Bonde.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google