En femtedel køber økologiske mejeri-produkter

​Danskerne er vilde med økologi, og det mærker de i høj grad hos Arla

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Danmark er det land i verden, der er mest glad for økologi. Foto: Claus Bech - Scanpix
Af Sara Refsgaard Jensen og Rikke Danielsen - I samarbejde med

Danmark er det land i verden, hvor danskerne hiver flest økologiske fødevarer ned i indkøbskurven. Salget er sågar fordoblet på bare 10 år.

Ifølge det schweiziske forskningscenter for økologisk landbrug, FiBl, så skulle 8,4 procent af alle fødevare være økologiske.

Det oplever de også hos landets miljøgigant Arla, der har sit hovedsæde i Viby i Aarhus. Her tegner salget af økologiske mejeriprodukter for hele 20 procent af det samlede salg.

- Økologi er blevet en del af vores madkultur. De senere år har vi set et stigende fokus på kvalitet, bæredygtighed og gode naturlige råvarer, fortæller kategoridirektør for mælk og yoghurt i Arla Danmark, Laurent Ponty, i en pressemeddelelse.

Økologi

  • Salget af økologiske mejeriprodukter udgør 20 procent det samlede salg, ifølge tal fra Arla.
  • Hele 40 procent det samlede salg af mejeriprodukter inden for yoghurtkategorien er økologiske produkter. Det dækker over A38, skyr og yoghurt.
  • Økologiske produkter udgør 8,4 procent af det samlede salg af fødevarer i detailhandlen i Danmark. Det viser en ny international rapport fra det schweiziske forskningscenter for økologisk landbrug, FiBL.
  • En befolkningsundersøgelse fra Karolines Køkken viser, at danskerne går mere op i økologi og sundhed end tidligere. 34 pct. går mere op i at deres mad er sund end for tre år siden, men 31 pct. går mere op i at deres mad er økologisk end for tre år siden. Undersøgelsen er foretaget via Epinions Danmarkspanel i perioden 29. januar til 9. februar 2016 blandt 1.005 respondenter.

Det er især morgenmaden, som Arla oplever, at danskerne vil have økologisk. Hele 40 procent af det samlede salg af yoghurtprodukter som A38, yoghurt og skyr er økologisk.

- Morgenmaden er et godt sted at starte, hvis man vil have mere økologi ind i hverdagen. Den består som regel af nogle enkelte basisvarer, som vi spiser meget af og som ikke koster en formue i den økologiske udgave. Eksempelvis havregryn, mælk og A38, siger Laurent Ponty.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google