Aske bliver hængt ud som pædofil på nettet i hele verden
Siden ferniseringen af Aske Kreilgaards værk ’Agape’ i november 2021 har han modtaget hadbeskeder og trusler fra hele verden.
Aske Kreilgaard forventede, at det nok ville skabe debat, da han i efteråret 2021 færdiggjorde sit værk ’Agape’.
Og fra den tre og en halv meter høje marmorstatue, der forestiller en mand, der ammer et spædbarn, blev udstillet på museet KØN i Aarhus i starten af 2022, gik der heller ikke lang tid, før de første hadkommentarer kom på Facebook.
Men at han mere end to år efter skulle have udviklet angst og stress, fået trusler, have mistet sin kæreste og være stemplet som pædofil over hele verden, havde han ikke set komme.
- En ting er at tage hele kønsdebatten. Noget andet er at stå i en debat om pædofili. Det er fuldstændig sindssygt og måske det, man frygter allermest som mand, fortæller Aske Kreilgaard i ’Go’ aften LIVE’.
Aske Kreilgaard har oplevet flere shitstorme, siden han færdiggjorde sit værk i 2021, og han får jævnligt beskeder på flere forskellige sprog om, at han er satanist eller pædofil, fortæller han også i et interview i Politiken.
Og sidstnævnte er klart det, der påvirker ham mest.
- Man bliver skidebange for, at alle mulige tror, at man er pædofil. Det er måske den form for mennesker, vi hader allermest og har allermest afsky overfor. Så det er jo ikke specielt rart at blive sat i den boks, lyder det.
”Den pædofiles drøm”
Da den første storm efter Aske Kreilgaards fernisering havde lagt sig, besluttede han at tage en tur til den portugisiske øgruppe Madeira for at få tingene på afstand.
Men der gik ikke lang tid, før hans telefon begyndte at kime.
- Lige pludselig begynder min telefon bare at ringe og ringe og ringe. Det er Se og Hør, B.T. og radioen, der spørger ind til mig med hensyn til pædofili, og jeg får et chok og tænker: ”Hvad handler det her om?”, forklarer han.
Hjemme i Danmark havde den danske billedhugger, fotograf og forfatter Suste Bonnén skrevet et debatindlæg i Kristeligt Dagblad med overskriften ”Statue af ammende mand er den pædofiles drøm”.
En ny bølge af hadbeskeder og trusler startede igen, og for Aske Kreilgaard, der tidligere har arbejdet med børn og unge, førte pædofilibeskyldningerne til stress og et angstanfald.
Fortryder ikke værk
Aske Kreilgaard fortryder i dag ikke, at han lavede ’Agape’, og han har det helt fint med, at folk kritiserer, debatterer og diskuterer værket.
Men han synes, at han har betalt en høj pris – både økonomisk og emotionelt, forklarer han.
Senest fik et tweet i april igen hans telefon til at bimle og bamle, men siden første shitstorm har han lært at omgive sig både med gode venner og professionelle folk, hver gang der opstår en ny bølge af hadbeskeder.
Og så forsøger Aske Kreilgaard at fokusere på de mange positive beskeder, han også modtager.
Især en besked fra en kvinde, der har været seksuelt misbrugt som barn, har rørt ham meget.
Kvinden skrev, at statuen symboliserede særligt en mand i hendes liv, der havde været den faderfigur, hendes egen pædofile far ikke havde været.
- Det var meget smukt, og så beskrev hun også, at hun blev sindssygt ked af det over, hvordan det her ord ’pædofil’ nu bliver udvandet, forklarer han.
For det er vigtigt for Aske Kreilgaard, at man bruger ordet med omhu.
- Vi skal passe på med ikke at råbe ”ulven kommer”, for lige pludselig kommer den, og så har vi udvandet ordet, slutter han.
TV 2 har spurgt den danske billedhugger, fotograf og forfatter Suste Bonnén, om hun fortryder ordvalget i sin kronik, der ifølge Aske Kreilgaard har været med til at starte en af de bølger af hadbeskeder, han har oplevet. Derudover har TV 2 spurgt Suste Bonnén, hvad hun tænker om de trusler og hadbeskeder, han har modtaget, og om det påvirker hende, at han er blevet stemplet som pædofil over hele verden.
Til det har Suste Bonnén givet følgende skriftlige svar:
"Når jeg for over et år siden skrev en kunstanmeldelse om de mindelser, Aske Kreilgaards skulptur gav mig - altså ikke manden, som jeg aldrig har set - så er det i min egenskab af kunstanmelder med en række synspunkter, som man i samme åndedrag skal skynde sig at tilføje er langt mere nuancerede, end de forsøges udlagt. At Twitters malerhjerne år og dage efter - bizart nok - vælger at tage mit indlæg til indtægt for en helt anden - og helt fejlagtig - mission om at gå efter manden og ikke bolden, har jeg ingen aktie i, og således stiller du og andre medier de principelt helt forkerte spørgsmål, der intet godt gør for Aske - tværtimod faktisk".
"Hvis du insisterer på at spørge om noget så banalt om, hvorvidt jeg synes, det er synd for Aske, at internettet pludselig går imod ham, så er svaret naturligvis ja - det giver sig selv. Jeg kan imidlertid kun stå på mål for mit eget indlæg samt indholdet heri, og alt andet er overladt til en principiel diskussion om noget, som er mig og min kunstanmeldelse af Aske Kreilgaards skulptur totalt uvedkommende; nemlig udfordringerne med internettets irrationelle og uransagelige natur samt mangel på kritisk læsning - og den debat har jeg ingen forudsætninger for eller ønske om at deltage i, og det er derfor absurd at forsøge at forholde mig til den“.
Se hele interviewet med Aske Kreilgaard i 'Go' aften LIVE' på TV 2 PLAY