Dansk Supermarked angriber Postnord
Føtex, Bilka og Netto skal give Postnord kamp til stregen om at være danskernes foretrukne løsning indenfor pakkeforsendelser
Send&Hent er navnet på det nye koncept fra Dansk Supermarked, hvor koncernens 365 butikker skal være leverings- og afhentningssteder for danskernes pakkepost.
Snart kan du altså sende og hente dine pakker i de østjyske Føtex, Bilka og Netto-butikker.
- Det er en ny løsning, hvis man ønsker at sende pakker til venner og bekendte. Det er enkelt og bekvemt, idet man alene skal booke en pakkeboks på nettet, tage hen og ligge pakken i boksen, og så skal den bare afhentes af modtager, som får besked via SMS, siger Kasper Reggelsen, kommunikationskonsulent for Dansk Supermarked, der har hovedkvarter i Brabrand.
Send&Hent sker i samarbejde med Swipboks, der skal stå for systemet, og med Bring som distributør.
Ser det som en start-up
Forretningsplaner og måltal skal ikke være afgørende for Send&Hent i starten. Dansk Supermarked vil hellere betragte det som en start-up, som skal vokse på sine egne betingelser.
- Vi kører, ud fra det, som vi synes, er en rigtig god ide. Altså når vi alligevel har et system, hvor folk kan afhente pakker, så kan vi ligeså godt udnytte vores brede netværk af butikker til også at sende, siger Kasper Reggelsen.
I første omgang handler det om at få almindelige kunder og de små webshops med om bord. Men Kasper Reggelsen siger, at Dansk Supermarked på sigt også gerne vil have det brede erhvervsliv som kunder.
- Vi har store ambitioner, og målet er at blive markedsledende for levering fra privat til privat, lyder det fra Kasper Reggelsen.
Et bolværk mod globale giganter
Kasper Reggelsen forklarer, at konceptet også skal ses som led i samfundets digitale omstilling. Først og fremmest skal Send&Hent imødegå den moderne forbrugers elektronisk behov, men også give Dansk Supermarked et forspring over for en eventuel global spiller på det danske detailmarked, fremfor alt amerikanske Amazon.
- Det, Amazon er gode til, er at lave kundevenlige tilbud, og som de kan sende billigt og nemt til kunden. Det er også det fokus, vi har.
Pakkepost handler om at have en god logistik, hvor det gælder om at få pakkerne frem til kunden til aftalt tid billigst muligt, uddyber Kasper Reggelsen.
Prisen ikke afgørende i den branche
Underdirektør i brancheforeningen for danske vognmænd, DTL, Ove Holm, siger i dagens udgave af Børsen, at prisen ikke nødvendigvis er den afgørende faktor.
- Priserne kan bære meget af det, men vi har jo eksempler på firmaer, der har kunnet konkurrere på prisen, men ikke har haft succes med det.
Ove Holm tilføjer, at Dansk Supermarkeds nye koncept ikke er banebrydende nyt, da der findes mange andre firmaer, der tilbyder en "hent selv og spar penge"-løsning på pakker.
Skal Dansk Supermarked have succes, skal de altså kunne gøre det bedre end de andre.
Kasper Reggelsen erkender, at pakkepostmarkedet i forvejen har mange aktører, men holder fast i, at Føtex, Bilka og Netto butikkerne giver dem et stærkt fundament.
- Vi har taget udgangspunkt i, at danskerne, når de bliver spurgt om deres foretrukne afhentningsmetode, har pakkeboksen helt øverst på listen. Fordi det giver dem mere sikkerhed, og de slipper for kø. Den løsning har Postnord også, men vi kan til gengæld gøre det billigere. Og så har folk jo muligheden for at handle, når de alligevel er der, slutter Kasper Reggelsen
Send&Hent er gået i luften fra og med onsdag.