Tina bruger nogle dage fem timer på alt muligt andet end pleje
I løbet af en dag bruger sosu-assistenterne på Funder Plejecenter uforholdsmæssigt meget tid på andre opgaver end decideret pleje af stedets beboere.
Klokken er 7.00 sharp, og sosu-assistenten Tina Dalsgaard er netop mødt ind til endnu en vagt på Funder Plejecenter ved Silkeborg. Under dagens morgenmøde står det klart, at der er rigeligt at se til.
En borger har problemer med at komme af med afføringen, en anden er faldet og har brækket håndleddet, en tredje er deprimeret, og en fjerde gik dagen før fra plejecentret.
Imens de oplysninger bliver givet videre til Tina Dalsgaard, ringer hendes telefon flere gange.
- Min telefon bipper, fordi borgeren trykker på deres nødkald. Men de borgere, der ringer, er nogen, der stort set ringer hver morgen for at høre, hvad klokken er. Var det en borger, der aldrig plejer at ringe, var en af os løbet med det samme, forklarer sosu-assistenten over for TV2 ØSTJYLLAND.
Bruger fem timer på dokumentation
Herefter begynder dagen for alvor, hvor Tina Dalsgaards første opgave er at hjælpe borgeren Hanne Jacobsen op ad sengen, så hun kan komme ind i fællesrummet og få sin morgenmad.
Men der er lige noget, der skal klares først. En ting der bliver kendetegnende for vagten.
Dokumentation.
- Jeg skal dokumentere, at jeg har givet hende medicin. Det går rigtig meget af vores tid med. Der er meget mere dokumentation i dag, og jeg tænker, at der er noget, man kunne skære ned på. Jeg bruger ofte to-tre timer på en vagt på det, nogle gange fem. Jeg kunne godt tænke mig, der var mere tid til nærvær med borgeren i stedet for, siger Tina Dalsgaard.
Rykker ind på kontoret
Tina Dalsgaard ville også hellere have siddet med Hanne og de andre beboere på afdelingen til en hyggestund over morgenmaden.
Men de administrative pligter kalder.
- Det er langt fra alle, der kan lide at sidde alene og spise morgenmad, og jeg ved, at Hanne gerne ville have haft selskab. Men jeg skal have ryddet op og ført et væskeskema.
Og så rykker hun ind på kontoret. I løbet af denne dag bruger hun i hvert fald et par timer her, ligesom der er to timelange møder.
Eksempelvis skal der bestilles handicapkørsel til en beboer, der ugen efter skal ud af huset.
- Så tænker man, at det jo bare lige er at bestille en kørsel, men nogle gange oplever vi, at vi sidder i kø i telefonen i en halv time, før vi kommer igennem. Og jeg kan ikke gå rundt med et headset på ude hos borgerne, fordi jeg siger personfølsomme oplysninger, forklarer Tina Dalsgaard.
Vi vil gerne høre din historie
Oplever du også, at der er udfordringer på ældreområdet?
Så vil vi gerne høre fra dig. Send en mail til TV2 ØSTJYLLANDs reporter Mads Otte på maot@tv2oj.dk eller skriv til redaktionen her:
Tip osTidligere byrådsmedlem er skuffet
Det virker dog ikke til, at borgerne mærker hendes fravær.
- Jeg kan gode lide at være her, og de er så søde de ansatte. De kan godt lide, jeg driller dem, og det gør jeg hele tiden, lyder det fra beboeren John Frandsen til TV2 ØSTJYLLAND.
Han er tidligere byrådsmedlem og kan da godt mærke, at der sagtens kunne være flere hænder på plejecentret.
Frandsen er skuffet over, hvad politikerne har gjort på ældreområdet:
- De har sparet det hele væk. Jeg synes, det er forfærdeligt, at vi er kommet dertil.
Det kommer også til udtryk, når man ser på alle de opgaver, der nu er landet på Tina Dalsgaards tallerken.
Står også for vagtplanerne
For udover at holde styr på medicin, dokumentation og kørsel, så har hun faktisk en praktisk tjans mere.
- Jeg er lige ved at se, om jeg kan få dækket en dagvagt torsdag i uge 42. Jeg sidder også med vagtplanlægningen.
Når der er skrevet ud til mulige afløsere, så er der endnu et møde i hendes kalender.
Denne gang er det julevagtplanen, der skal lægges.
Og så er der ikke tid til mere på den otte timers vagt, og Tina Dalsgaard afløses af den noget yngre sosu-assistent, Anne Møller på 27 år.
Færre på job om aftenen
Hun møder ind til en aftenvagt, der især på bemandingen adskiller sig fra dagvagten.
- I en dagvagt er der seks faste på arbejde plus afløsere. I en aftenvagt er vi kun fire. Man kan aldrig forudsige, hvad der sker, og hvis der i en aftenvagt er flere borgere på én gang, der bliver dårlige, så er det ikke så godt. Jeg vil ikke lyve, hver dag kunne man godt lige bruge et sæt faglige hænder mere, fortæller Anne Møller.
Denne dag er Anne Møllers topprioritet at få gået en tur med borgeren Frandsen.
- Det kaldes en psykisk støtte- og gåtur. Det er, fordi han har et ønske om at være mere aktiv.
Men hurtigt ændrer planen sig.
'Det er damage control'
Først finder Anne Møller ud af, at en beboer har haft et uheld i sengen, der kræver rengøring, og så kommer der en melding om, at en anden beboer er faldet ud af sin seng og har slået sig.
- Så er det lige med at prioritere, hvem man hjælper først. Når der så er kontrol over den ene situation, så tager jeg den anden. Det er damage control. Man skal jonglere i, hvad der er vigtigst, det står vi tit i.
Anne Møller har på sin vagt færre administrative opgaver og bedre tid at tage sig af de ældre.
Alligevel forstår hun godt, at unge som hende ikke står i kø for at arbejde på plejehjem.
Vil have højere løn
For der vil i 2030 mangle 16.000 sosuer fremtiden, hvis ikke der uddannes flere end i dag.
- Det er hårdt arbejde, man render rigtig stærkt, og man giver afkald på meget. Du har skæve vagter og er væk fra familien.
- Jeg tror, at det ville betyde meget, hvis lønnen var bedre, så der er en kompensation for alt det, du giver afkald på, siger Anne Møller.
Men den unge sosu-assistent er - på trods af arbejdspres og en efter hendes mening for lav løn - glad for sit job og glad for at være på Funder Plejecenter.
- Jeg elsker at have med mennesker at gøre og få smil og tak og får at vide, at du har gjort en forskel for borgeren.