Aarhus Universitetshospital har brudt loven over for 1800 patienter
Aarhus Universitetshospital har ikke overholdt loven over for 1800 patienter. Hospitalsdirektøren beklager dybt.
1800 patienter, som er blevet henvist til operation på Aarhus Universitetshospital, er ikke blevet oplyst om en operationstid eller om deres rettigheder.
Læs også:
Det oplyser hospitalet i en pressemeddelelse.
- I stedet for at sende et brev med en tid om 6 eller 12 måneder senere, så har man snakket med patienterne og lavet en liste, fordi der med jævne mellemrum kommer huller på grund af aflyste operationer. Det er en forklaring. Det er ikke en undskyldning. Vi kunne jo sagtens have sendt brevet alligevel, siger Poul Blaabjerg, der er hospitalsdirektør, til TV2 ØSTJYLLAND.
Patienterne er altså blevet indkaldt hen ad vejen, efterhånden som der er opstået ledige operationstider.
Fremgangsmåden er i strid med Sundhedsloven, og hospitalets praksis har højst sandsynligt medført længere ventetid for en række patienter.
- Konsekvensen har været, at de ikke har fået et tilbud om behandling på et andet sygehus end AUH. Det kan betyde, at de kunne have fået en hurtigere behandling et andet sted, og det er ærgerligt, hvis det har ramt livskvaliteten for nogle patienter. Det er der ikke rigtig nogen undskyldning for, siger Poul Blaabjerg.
Ingen sammenhæng med tidligere udfordringer
Hospitalet havde i efteråret en massiv stigning af aflyste operationer, der blandt andet skyldtes problemer med at sterilisere operationsinstrumenterne hurtigt nok til at følge med.
Therese Olssons datter fik aflyst sin hofteoperation til stor frustration.
- Jeg troede, det var en joke, at der var en, der lavede sjov med mig. Jeg blev rigtig ked af det. Jeg fik bare at vide, at de havde aflyst, og at de ikke kunne fortælle mig mere om, hvornår vi fik noget at vide, eller hvad vi så skulle gøre, sagde Therese Olsson dengang til TV2 ØSTJYLLAND.
Men det er altså ikke nødvendigvis de samme patienter, der ikke har fået overholdt deres rettigheder.
- Der er ikke nogen sammenhæng den vej rundt. Det er ikke en praksis, der er opstået i forbindelse med flytning. Vi har ikke kendskab til, hvornår den praksis er indført, men det har stået på i længere tid, siger hospitalsdirektøren til TV2 ØSTJYLLAND.
De 1800 patienter, det drejer sig om, vil ifølge hospitalet blive booket inden for to uger.
- Jeg har ikke vidst, at der var sådan nogle lister. Vi har haft den tro, at det foregik, som det skulle. Det er en praksis, der har været på de enkelte afdelinger. Jeg synes, det er ærgerligt, fordi intentionen har været at gøre noget godt, men vi skal have en praksis, der følger loven, siger Poul Blaabjerg.