Børnefamilie så frem til nyt Vesterbro Torv: - Vi er enormt skuffede og kede af det

Der er stor utilfredshed med, at rådmand Nicolaj Bang (K) alligevel ikke vil lave Vesterbro Torv i Aarhus om. For Ole Allin Egebæk var det én af årsagerne til, at han bosatte sig i området.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Omkring 13.000 bilister passerer Vesterbro Torv dagligt.

- Vi havde sat næsen op efter det, og vi har ventet længe på det.

Sådan siger Ole Allin Egebæk, der bor i en lejlighed på Nørre Allé i Aarhus sammen med sin kæreste og deres søn på halvandet år.

Da de købte lejligheden i 2021, så de frem til, at det nærliggende Vesterbro Torv skulle laves om til en grøn oase.

- Vi flyttede fra København til Aarhus for blandt andet at få adgang til flere grønne områder, så det nye Vesterbro Torv var én af årsagerne til, at vi valgte at bosætte os her, siger han til TV2 Østjylland.

Aarhus Kommunes rådmand for teknik og miljø, Nicolaj Bang (K), sagde onsdag i denne uge, at han nu vil droppe planerne om et lukket og grønt Vesterbro Torv, selv om man allerede var startet på at omdanne stedet.

Motorvej uden for vinduet

Det kommer til at ærgre Ole Allin Egebæk helt gevaldigt, hvis byrådet går med til at droppe planerne om at omdanne torvet.

- Jeg håber, at der er et byråd, som tør holde fast i visionen om at gøre Aarhus til et bedre sted at bo, siger han.

Ole Allin Egebæk oplever et trafikalt kaos ved sin bopæl, hvor mange biler hver dag passerer, og motorcykler gasser op. Et estimat lyder på omkring 13.000 køretøjer hver dag.

Det gør ham utryg, når han skal færdes i området med sin lille søn.

- Vi vil gerne give ham en opvækst, hvor han kan cykle på vejen. Det er svært, som det er lige nu, siger han.

Kan man ikke forvente larm fra trafikstøj, når man bor midt i byen?

- Jo, helt klart, og det er en del af det liv, man gerne vil leve, når bor i byen. Men det her kan ikke betegnes som almindelig trafikstøj. Det lyder som en motorvej lige ude foran vores vinduer, siger Ole Allin Egebæk.

Han er egentlig glad for at bo i byen, men det er vanskeligt at færdes på gaden som børnefamilie med smalle fortove og massevis af biler. Han havde derfor set frem til at bo et sted med bredere fortove, cykelstier, flere træer og grønne, rolige områder.

- Vi er enormt skuffede og kede af, at det muligvis ikke bliver ændret alligevel, siger Oli Allin Egebæk.

Hvad var de oprindelige planer med Vesterbro Torv?

Aarhus Kommune vedtog i sommeren 2023, at Vesterbro Torv skulle laves om. Det betød, at bilerne skulle sendes væk, torvet skulle udvides med plads til mere grønt, og der skulle være mulighed for udeservering og markeder.

Det ville konkret betyde, at vejen, der går nord om torvet, bliver lukket helt for alt trafik. Derudover bliver vejen syd om pladsen omdannet til sluse for busser og med plads til bløde trafikanter, og så skulle der lukkes helt for biltrafik på tværs af torvet. Dermed kan selve torvearealet blive udvidet mod nord.

Ifølge Aarhus Kommune vil ændringerne betyde mindre trafik på vejene hen til Vesterbro Torv, som i stedet kan forvandles til bygader med mere plads til gående, cykler og grønt fra Nørreport, gennem Nørre Allé, Vesterbrogade, Ceres-krydset, Silkeborgvej og helt ud til Ringgaden. 

Det nye torv skulle stå klar i sommeren 2025.

Det er nu uvist, om de planer bliver til virkelighed, og rådmanden vil snart lave nogle strakstiltag for at rulle ændringen tilbage og reetablere Vesterbro Torv.

Konkret vil rådmand for teknik og miljø Nicolaj Bang (K) genetablere to svingbaner på Nørreport, genåbne for dobbeltrettet trafik på Hjortensgade og Vester Allé, samt fjerne busslusen ved Nørre Allé.

Det vil i alt tage et halvt år at genetablere torvet, men det kan kun lade sig gøre, hvis byrådsmedlemmerne bliver enige om det.

Bilister skal betale en lille pris

Lange bilkøer og dårlige vilkår for bilisterne har været dækket på TV2 Østjylland det seneste stykke tid. Det har været aktuelt, efter at man startede med blandt andet at omdanne Vesterbro Torv.

Ole Allin Egebæk har selv en bil, for det mener han er en nødvendighed for dem som børnefamilie.

- Så længe vi lever i en verden, hvor det er den mest frie transportmulighed, vil det være svært at undvære, siger han og anerkender, at der er et øget pres i trafikken, og at han er klar over, at flere bilister har oplevet udfordringer. 

Men han mener alligevel, at politikerne skal holde fast.

- Det er væsentligt at turde at træffe de beslutninger, som kan gøre fremtiden bedre. Det er en lille pris at betale i forhold til den livskvalitet, man kan få, når man bor i midtbyen, siger Ole Allin Egebæk.

Han ser, at delebiler og en forbedring af den offentlige transport kunne være en del af løsningen.

Sådan ser det nye Vesterbro Torv ud trafikalt. Foto: Teknik og Miljø, Aarhus Kommune (visualisering)

Splittede politikere

Manden bag forslaget om at droppe planerne er som nævnt rådmand Nicolaj Bang (K), og han mener, at man har givet det nye tiltag en chance.

- Der er mange tusinde mennesker, der føler gener i deres hverdag, og det synes jeg, at man er nødt til at lytte til, sagde han forleden til TV2 Østjylland.

Byrådsmedlem Steffen Wich (S) er skuffet over, at rådmanden pludselig har truffet den beslutning.

- Jeg mener, at beslutningen er truffet for tidligt, og den virker forhastet. Vi har for fire uger siden fået at vide, at det var det mest gennemanalyserede projekt, sagde Steffen Wich.

Der skal forhandles i byrådet, før en genetablering af det gamle torv bliver til virkelighed, men om en uge er forventningen, at rådmanden er klar med sine strakstiltag.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google