Børnefamilie så frem til nyt Vesterbro Torv: - Vi er enormt skuffede og kede af det

Der er stor utilfredshed med, at rådmand Nicolaj Bang (K) alligevel ikke vil lave Vesterbro Torv i Aarhus om. For Ole Allin Egebæk var det én af årsagerne til, at han bosatte sig i området.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Omkring 13.000 bilister passerer Vesterbro Torv dagligt.

- Vi havde sat næsen op efter det, og vi har ventet længe på det.

Sådan siger Ole Allin Egebæk, der bor i en lejlighed på Nørre Allé i Aarhus sammen med sin kæreste og deres søn på halvandet år.

Da de købte lejligheden i 2021, så de frem til, at det nærliggende Vesterbro Torv skulle laves om til en grøn oase.

- Vi flyttede fra København til Aarhus for blandt andet at få adgang til flere grønne områder, så det nye Vesterbro Torv var én af årsagerne til, at vi valgte at bosætte os her, siger han til TV2 Østjylland.

Aarhus Kommunes rådmand for teknik og miljø, Nicolaj Bang (K), sagde onsdag i denne uge, at han nu vil droppe planerne om et lukket og grønt Vesterbro Torv, selv om man allerede var startet på at omdanne stedet.

Motorvej uden for vinduet

Det kommer til at ærgre Ole Allin Egebæk helt gevaldigt, hvis byrådet går med til at droppe planerne om at omdanne torvet.

- Jeg håber, at der er et byråd, som tør holde fast i visionen om at gøre Aarhus til et bedre sted at bo, siger han.

Ole Allin Egebæk oplever et trafikalt kaos ved sin bopæl, hvor mange biler hver dag passerer, og motorcykler gasser op. Et estimat lyder på omkring 13.000 køretøjer hver dag.

Det gør ham utryg, når han skal færdes i området med sin lille søn.

- Vi vil gerne give ham en opvækst, hvor han kan cykle på vejen. Det er svært, som det er lige nu, siger han.

Kan man ikke forvente larm fra trafikstøj, når man bor midt i byen?

- Jo, helt klart, og det er en del af det liv, man gerne vil leve, når bor i byen. Men det her kan ikke betegnes som almindelig trafikstøj. Det lyder som en motorvej lige ude foran vores vinduer, siger Ole Allin Egebæk.

Han er egentlig glad for at bo i byen, men det er vanskeligt at færdes på gaden som børnefamilie med smalle fortove og massevis af biler. Han havde derfor set frem til at bo et sted med bredere fortove, cykelstier, flere træer og grønne, rolige områder.

- Vi er enormt skuffede og kede af, at det muligvis ikke bliver ændret alligevel, siger Oli Allin Egebæk.

Hvad var de oprindelige planer med Vesterbro Torv?

Aarhus Kommune vedtog i sommeren 2023, at Vesterbro Torv skulle laves om. Det betød, at bilerne skulle sendes væk, torvet skulle udvides med plads til mere grønt, og der skulle være mulighed for udeservering og markeder.

Det ville konkret betyde, at vejen, der går nord om torvet, bliver lukket helt for alt trafik. Derudover bliver vejen syd om pladsen omdannet til sluse for busser og med plads til bløde trafikanter, og så skulle der lukkes helt for biltrafik på tværs af torvet. Dermed kan selve torvearealet blive udvidet mod nord.

Ifølge Aarhus Kommune vil ændringerne betyde mindre trafik på vejene hen til Vesterbro Torv, som i stedet kan forvandles til bygader med mere plads til gående, cykler og grønt fra Nørreport, gennem Nørre Allé, Vesterbrogade, Ceres-krydset, Silkeborgvej og helt ud til Ringgaden. 

Det nye torv skulle stå klar i sommeren 2025.

Det er nu uvist, om de planer bliver til virkelighed, og rådmanden vil snart lave nogle strakstiltag for at rulle ændringen tilbage og reetablere Vesterbro Torv.

Konkret vil rådmand for teknik og miljø Nicolaj Bang (K) genetablere to svingbaner på Nørreport, genåbne for dobbeltrettet trafik på Hjortensgade og Vester Allé, samt fjerne busslusen ved Nørre Allé.

Det vil i alt tage et halvt år at genetablere torvet, men det kan kun lade sig gøre, hvis byrådsmedlemmerne bliver enige om det.

Bilister skal betale en lille pris

Lange bilkøer og dårlige vilkår for bilisterne har været dækket på TV2 Østjylland det seneste stykke tid. Det har været aktuelt, efter at man startede med blandt andet at omdanne Vesterbro Torv.

Ole Allin Egebæk har selv en bil, for det mener han er en nødvendighed for dem som børnefamilie.

- Så længe vi lever i en verden, hvor det er den mest frie transportmulighed, vil det være svært at undvære, siger han og anerkender, at der er et øget pres i trafikken, og at han er klar over, at flere bilister har oplevet udfordringer. 

Men han mener alligevel, at politikerne skal holde fast.

- Det er væsentligt at turde at træffe de beslutninger, som kan gøre fremtiden bedre. Det er en lille pris at betale i forhold til den livskvalitet, man kan få, når man bor i midtbyen, siger Ole Allin Egebæk.

Han ser, at delebiler og en forbedring af den offentlige transport kunne være en del af løsningen.

Sådan ser det nye Vesterbro Torv ud trafikalt. Foto: Teknik og Miljø, Aarhus Kommune (visualisering)

Splittede politikere

Manden bag forslaget om at droppe planerne er som nævnt rådmand Nicolaj Bang (K), og han mener, at man har givet det nye tiltag en chance.

- Der er mange tusinde mennesker, der føler gener i deres hverdag, og det synes jeg, at man er nødt til at lytte til, sagde han forleden til TV2 Østjylland.

Byrådsmedlem Steffen Wich (S) er skuffet over, at rådmanden pludselig har truffet den beslutning.

- Jeg mener, at beslutningen er truffet for tidligt, og den virker forhastet. Vi har for fire uger siden fået at vide, at det var det mest gennemanalyserede projekt, sagde Steffen Wich.

Der skal forhandles i byrådet, før en genetablering af det gamle torv bliver til virkelighed, men om en uge er forventningen, at rådmanden er klar med sine strakstiltag.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her