Børnekaffe skal være med til at få rådgivning til Aarhus
BørneTelefonen håber at indsamle en million kroner med ny kampagne
Hvis du for nylig har købt en hotdog eller tanket benzin på en Circle K-station, har du måske bemærket, at selskabet tilsyneladende er begyndt at sælge kaffe til børn.
I hvert er alle landets Cirkle K-stationer netop nu udstyret med kaffekopper med teksten 'Børnekaffe'.
Der er dog ikke tale om, at Circle K er interesset i gøre børn afhængige af koffein i en tidlig alder. I stedet skyldes de anderledes kaffekopper, at BørneTelefonen har indledt en kampagne for at udvide Børnetelefonens åbningstider.
Børnekaffe er almindelig kaffe (til voksne) med den forskel, at kaffen koster 2,5 kroner mere end sædvanligt. Hver gang, Circle K sælger en kop Børnekaffe, går der samlet 5 kroner til at udvide BørneTelefonens åbningstid.
Børn kan ikke komme igennem
Målet er at samle en donation på minimum 1 millioner kroner i kampagneperioden. Det svarer til 200.000 solgte kopper Børnekaffe.
BørneTelefonen har i øjeblikket åben fra klokken 11 om formiddagen til klokken 2 om natten.
- BørneTelefonen er presset på den måde, at vi ikke kan besvare alle de opkald, vi får. Vi ved, at mange børn gerne vil i kontakt med os fra tidlig morgen, men i øjeblikket har vi ikke nok frivillige rådgivere til at dække alle tidspunkter, siger direktør for Børnetelefonen Rasmus Kjeldahl til TV2 ØSTJYLLAND.
I 2017 registrerede Børnetelefon lidt over 200.000 opkald, men kunne kun besvare cirka 83.000.
Nyt kontor i Aarhus
En del af de penge, den nuværende kampagne samler ind til BørneTelefon, skal være med til at åbne et kontor i Aarhus.
- Vi påregner at starte at starte i Aarhus til september næste år. Vi ved, at der er rigtig mange i Aarhus, der gerne vil være frivillige i Børnetelefonen, og det vil betyde, at vi vil være endnu bedre rustet til at komme ud på skoler i det jyske, siger direktør Rasmus Kjeldahl til TV2 ØSTJYLLAND.
Ud over rådgivning via telefon, sms og Messenger-chat har Børnetelefonen også uddannelsesafdeling og antimobbeafdeling, der tager rundt på skoler og underviser.
Børnekaffen kan købes i alle Circle K’s butikker frem til 31. marts 2019.
- Vi vil gerne tage ansvar og være en aktiv del af samfundet, og vi har nogle helt særlige forudsætninger for at nå ud til danskerne. Vi er i daglig kontakt med mange forskellige mennesker og kan dermed hjælpe med at sætte fokus på BørneTelefonen, siger kommunikationsdirektør i Circle K, Ann Kirstine Havsteen.