IC3-tog renoveres for 250 millioner: Skal køre 10 år endnu

Et skrig-rødt IC3-tog er et af 96 tog, der skal renoveres i Aarhus for den nette sum af en kvart milliard kroner. Togene skal nemlig gerne køre 8-10 år mere

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
VIDEO: Toget kaldes 'The One and Only'. Selvom det er et af i alt 96 tog, der skal renoveres, så bliver det det eneste røde af slagsen.

Et "nyt", rødt lyn bevæger sig fra i dag rundt i Danmark på togskinnerne.

Nyt er måske så meget sagt – det er et af de snart 30 år gamle IC3-tog, men toget er nyrenoveret både udvendigt og indvendigt, og derfor har DSB givet det navnet ’The One and Only’.

- Vi er absolut glade. Det er virkelig blevet the one and only, der har hele pakken. Vi er virkelig glade for det, siger Michael Bechmann, der er underdirektør for togmateriel hos DSB.

Toget er et af 96 IC3-tog, der skal renoveres i Aarhus. Samtidig skal IR4-tog, dobbeltdækker-tog og S-tog renoveres i København, og det samlede projekt, kommer til at koste 250 millioner.

Det er en god mulighed for at opgradere passager-oplevelsen. Men togene er rimelig slidte efter mere end 20 års kørsel.
Michael Bechmann, Underdirektør for togmateriel, DSB

IC3-togene kom første gang på danske skinner i 1989, men selvom togene er gamle, giver det ifølge DSB stadig mening at renovere dem for en kvart milliard.

- Vi vil meget gerne bruge togene i 8-10 år endnu, og det er en god mulighed for at opgradere passager-oplevelsen. Men togene er rimelig slidte efter mere end 20 års kørsel, siger Michael Bechmann til TV2 ØSTJYLLAND.

Renoveringen var sket ligemeget hvad

IC3-togenes efterfølger, IC4-togene, skulle have været på skinner allerede fra 2003, men efter både leveringsproblemer og problemer med togenes bremser, blev de i løbet af 2011 og 2012 taget af skinnerne igen.

Men ifølge underdirektøren havde DSB renoveret IC3-togene, uanset hvordan det var gået IC4.

De 96 IC3-tog skal alle have en kærlig hånd indvendigt.

- Vi har stadigvæk brug for vores IC3. Det er normalt, at når vi har de sidste 10 år tilbage, så er det en god ide at renovere, siger Michael Bechmann.

'The One and Only' er det eneste, der skal males rødt, selvom alle togene bliver renoveret indvendig. Og netop det tog er ikke valgt tilfældigt.

Det var nemlig det togsæt ved navn MF 5051, der brød i brand for snart to år siden den 20. oktober 2016.

Det krævede en gennemgribende genopbygning, hvor man blandt andet skrottede den oprindelige vognkasse og genopbyggede vognen med en vognkasse fra et svensk IC3-togsæt, som DSB havde stående.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her