Influencer er træt af én bestemt fordom: - Det gør mig faktisk vildt sur
Influencere deler deres dagligdag på sociale medier med deres trofaste følgere. Men hvem er de? Og passer fordommene?
Manipulerer influencere deres billeder, og er de influencere for at få gratis ting?
Det er noget af det, reporter Jesper Fonvig har sat sig for at undersøge i denne uges udgave af ’Face din fordom’, hvor han taler med folk fra forskellige brancher om de fordomme, der ombærer dem.
I dette afsnit er hovedpersonen 24-årige Mette Høgh fra Aarhus. Hun lever af at være influencer og har 30.000 følgere, der dagligt følger med i alt, hvad hun lægger op på sin Instagram-profil.
Ordet influencer er oprindeligt engelsk og udspringer af ordet influence, altså at influere eller at påvirke. En influencer er en person, der har mange følgere på de sociale medier, som for eksempel Instagram eller Youtube.
Derfor er det attraktivt for store virksomheder at gøre brug af influencerne, for her kan de nemlig nå et publikum, virksomhederne normalt ikke kan nå ved almindelig markedsføring.
TV2 ØSTJYLLANDS brugere på Instagram – dem er der i skrivende stund 39.000 af, altså kun lidt flere end Mette Høgh – er kommet med en række fordomme, som den aarhusianske influencer svarer på her:
-
Fordom 1: De reklamerer for hvad som helst
Her lyder svaret prompte fra Mette Høgh:
- Der vil jeg gerne allerede sige, at det ikke passer.
- Jeg kan kun tale for mig selv, men grundregel nummer et hos mig er, at jeg aldrig nogensinde vil sige ja til et samarbejde, som jeg ikke kunne stå inde for. Eller som jeg ikke vil bruge mine egne penge på, siger hun.
-
Fordom 2: De har ikke et rigtigt arbejde eller uddannelse
Mette Høgh tager en hurtig tår kaffe, inden hun svarer.
- Det gør mig faktisk vildt sur. Det er en fordom, der virkelig trigger noget i mig, når folk siger, at det ikke er et rigtigt arbejde. Det gør de, fordi de ikke kender til arbejdet og ikke vil kende til det.
- Jeg ved, at der er mange, der måske er ret misundelige på at være influencer, fordi de tænker: I får en masse gratis ting, og I laver ikke rigtigt noget-agtigt. Men de ved ikke hvor meget arbejde, der er bag.
- Det er også bare vigtigt at forstå, at selvom vi arbejder med noget online, så arbejder vi også herhjemmefra, og det tager sindssygt lang tid.
Har du en uddannelse?
- Jeg har en HHX, men jeg har ikke en videregående uddannelse. Det er ikke noget, jeg på nuværende tidspunkt har et behov for, fordi at nu er jeg et sted, hvor jeg har levet af min egen forretning i fire år, siger Mette Høgh og fortsætter:
- Så hvorfor skulle jeg tage en uddannelse, når jeg er rigtig glad for det, jeg laver.
-
Fordom 3: De manipulerer billederne
Det er ikke noget med, at der bliver fjernet noget i for eksempel ansigtet?
- Nej, nej, overhovedet ikke. Men jeg gjorde det, da jeg var yngre. Det kan jeg sagtens sige nu.
- Jeg tror, det bundede i en usikkerhed. Jeg kom ind i en rutine, hvor jeg gjorde min talje smallere på et billede. Næste gang jeg lagde et billede op, blev jeg nødt til at gøre det igen, for ellers passede det ikke med det første billede.
- Så gjorde jeg mine ben længere på et billede. Men så skulle jeg både gøre min talje smallere og mine ben længere på det næste billede, jeg lagde ud. Til sidst, da jeg så mig selv i spejlet, var jeg slet ikke den, jeg prøvede at være.
- Man skal være opmærksom, fordi det er ikke alt, man ser på Instagram, der er ægte, understreger Mette Høgh.
-
Fordom 4: De gør det for gratis ting
Mette Høgh forstår godt, hvor fordommen kommer fra.
- 90 procent af det jeg laver, er betalt, fordi jeg også skal tjene penge. Jeg kan ikke gå ned i Brugsen og handle mine dagligvarer med en dagcreme. Det kunne være dejligt, men det kan jeg desværre ikke.
- Jeg tror, at meget af det her arbejde handler om at være sig selv, at man hviler i sig selv. Folk følger forhåbentlig med af en grund, og fordi de kan lide den, jeg er.
Forstår ud godt, at folk har de her fordomme?
- Jeg forstår det godt, hvis man ikke har sat sig ind i det.
- Men jeg synes også nogle gange folk går med skyklapper på, og måske har de her fordomme, fordi man ikke vil lære noget om den her branche, og fordi ”man ved hundrede procent hvordan, den er”.
- Det synes jeg er lidt ærgerligt, siger Mette Høgh.