Minuttyranni presser buschauffør til at køre over for rødt
Buschauffør Henrik Boysen har på egen krop mærket konsekvensen af stramme køreplaner. Tidligere på året blev han ramt af en blodprop
I januar blev Henrik Boysen ramt af en blodprop, der kostede flere måneders sygemelding på grund af stress.
Blodproppen var kulminationen på det tiltagende pres, Henrik Boysen har oplevet gennem knap ti år som buschauffør hos Aarhus Sporveje.
- Jeg har nok ikke villet erkende, at jeg var stresset. Jeg havde sorte rande uder øjnene og spiste kun én gang om dagen – det var om natten, når jeg kom hjem fra arbejde. Min datter sagde også: Du ser stresset ud, siger Henrik Boysen til TV2 ØSTJYLLAND.
Han sætter på mange måder pris på jobbet som buschauffør og de faste ture på linje 1A, men der er et stort men:
- Køreplanerne er efter min mening blevet for stramme. Der er skåret så langt ind til benet, at der ikke længere er noget at give af. Det er frustrerende, virkelig frustrerende, siger han.
Presset har tvunget Henrik Boysen ud i farlige situationer, hvor der har været gamblet med både egen og omgivelsernes sikkerhed.
- Jeg har kørt over for gult, og endda også en gang for rødt for at nå noget. Det burde ikke ske, men i en stresset situation tænker du jo ikke logisk, siger han.
Henrik Boysen ser det tiltagende pres mange steder.
- Min opfattelse er, at man tager ikke hensyn til mennesket mere. Det er alle brancher, uanset hvor vi er. Vi ender som maskiner, siger han.
Forsinkelser koster pausetid
Blodproppen har givet Henrik Boysen et lidt mere afslappet forhold til køreplaner, der skrider.
Men han forkorter stadig sine pauser, når han og bussen eksempelvis er seks minutter forsinket:
- Det betyder så, at jeg får de seks minutters mindre pause, fordi jeg har valgt at køre til tiden fra endestationerne. I princippet måtte jeg godt holde mine seks minutter ekstra, men så skal jeg køre med det resten af aftenen, og det har jeg ikke lyst til. Du får en helt anden stemning, hvis du kommer for sent hele tiden, siger Henrik Boysen.
Tillidsmand: Stort problem
Poul Erik Eskildsen, der er tillidsrepræsentant hos Aarhus Sporvejes Station Syd, genkender problemet med stramme køreplaner.
- Alt, hvad der kan spares af minutter, bliver sparet. Det betyder, at der simpelthen ikke er tid til at komme for sent, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.
- Når man kører gennem Aarhus, er der stort set altid vejarbejde, trafikpropper eller omkørsler som gør, at chaufførerne forsinkes på deres ruter. Og der er bestemt ikke lagt ekstra tid oveni køreplanen til at tage forbehold for de situationer, siger han.
- Det er ikke sjovt, når man hele tiden er bagud i sit arbejde. Chaufførerne prøver at leve med det, men det går i sidste ende hårdt ud over dem og deres helbred, fortæller Poul Erik Eskildsen.
Chaufførerne kan enten vælge at holde deres planlagte pause trods forsinkelsen, eller de kan - som Henrik Boysen - droppe pausetid til fordel for at starte den nye rute uden forsinkelser.
Men ifølge tillidsrepræsentanten er det et alt for stort pres at lægge på chaufførerne.
- Når kunderne står uden for bussen og banker og skælder ud, så er det svært at holde sin pause i fred. Derfor vælger de fleste chauffører bare at køre videre på en ny tur uden at holde pause i mellem de to ture, siger Poul Erik Eskildsen.
Afviser kritik
Midttrafik, der står for busdriften, har tirsdag ikke ønsket at stille op til interview med TV2 ØSTJYLLAND, da selskabet mener, at eventuelle problemer med forsinkelser ligger hos Aarhus Sporveje.
Finn Mikkelsen, der er direktør i Aarhus Sporveje, afviser at svare på kritikken med ordene:
- Jeg kender ikke til nogen af de problemer, der bliver fremlagt i historien om de stramme køreplaner.
I videoen øverst i artiklen kan du se meget mere om sagen.