Ny trafikkampagne vil næppe stoppe vanvidsbilister

En ny kampagne fra Rådet for Sikker Trafik skal få unge til at køre mere sikkert. Men kampagnen vil næppe forbedre den berygtede trafikkultur i det vestlige Aarhus, vurderer koordinator.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

De fleste af dem, der bliver dræbt i trafikken eller kommer voldsomt til skade, er unge mennesker. Det viser tal fra Rådet for Sikker Trafik.

Derfor har rådet lanceret en ny kampagne, der med podcasts og en serie på Youtube, skal påvirke netop de unge.

I det vestlige Aarhus er vanvidskørsel et kendt problem. 20-årige Omran Mohamad Ali, der selv bor i området, erkender også, at det går for stærkt en gang i mellem:

Omran Mohamad Ali synes, at videoerne i kampagnen fra Rådet for Sikker Trafik er for lange.

- Vi kører nogle gange for stærkt. Det gør jeg også personligt selv, siger Omran Mohamad Ali, HF-studerende, til TV2 ØSTJYLLAND.

Han har set den nye kampagneserie fra Rådet for Sikker Trafik på opfordring fra TV2 ØSTJYLLAND. Og den unge mand ser flere ulemper med kampagnen i forhold til at påvirke unge i Aarhus V til en mere sikker trafikkultur.

- Videoerne er for lange

- Det største problem er nok, at få det ud til de beboere, der bor herude.

- Jeg synes også, at videoerne var meget lange, siger Omran Mohamad Ali.

Politiet har det sidste stykke tid haft et massivt fokus på trafikken i det vestlige Aarhus.

- Vi har et meget hyppigt kontroltryk. Vi er faktisk stort set dagligt ude og lave kontroller på ringvejssystemet. Det er ikke kun i Aarhus Vest men hele ringvejen, og så har vi en særlig færdselsindsats i det vestlige Aarhus, siger Gert Bisgaard, fungerende politiinspektør, til TV2 ØSTJYLLAND.

Simon El-Zeinab, der er en del af civilberedskabet i Gellerup, kan nikke genkendende til udfordringerne.

- Vi har problemer med trafik og overtrædelse af færdselsloven. Det er mere end andre dele af Aarhus, siger Simon El-Zeinab, koordinator i civilberedskabet i Gellerup, til TV2 ØSTJYLLAND.

Simon El-Zeinab vurderer, at de unge skal inddrages mere, hvis trafikkulturen skal påvirkes.

Han mener ikke, at kampagnen rammer unge som Omran Mohamad Ali.

- Den (kampgnen, red.) vil nok gøre en forskel i store dele af Danmark men ikke i det her område. Unge, som er ligeglade med reglerne, det er svært at nå til dem med denne her video, siger han.

Han tror, at de unge i det vestlige Aarhus har svært ved at spejle sig i kampagnen:

- Hvis man kan inddrage de unge, der er herude, så ville det være bedre, siger Simon El-Zeinab.

Råd: Kampagne skal ramme bredt

Hos Rådet for Sikker Trafik siger seniorprojektleder Michelle Laviolette, at kampagnen giver mening, fordi den sigter efter at ramme den brede gruppe af unge.

- Der er også rigtig mange andre former for trafikulykker, som den her kampagne kan forebygge. Det er langt fra alle ulykker med unge, som sker ved, at der bliver kørt vanvidskørsel eller over for rødt og sådan noget. 

- Det er utrolig forfærdeligt det, der foregår i jeres område, og jeg kan godt forstå, I gerne vil have det løst, siger Michelle Laviolette, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik, til TV2 ØSTYLLAND.

Hun fortæller, at kampagnen er designet til at forebygge nogle lidt andre typer af trafikulykker: 

- Langt de fleste ulykker med unge, de sker med en anden type af fart og knapt så mange forseelser oven i hinanden, og der kan den (kampagnen, red.) altså noget i forhold til bredden, siger Michelle Laviolette.

Se hele indslaget om den nye kampagne fra Rådet for Sikker Trafik.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her