Østjyde vil sælge underbukser som Ronaldo
Kittiphan Lakhampui prøvede i lang tid at slå igennem som professionel fodboldspiller. Det lykkedes i Thailand - og så alligevel ikke. Nu vil han sælge underbukser som Ronaldo.
Hvis man ikke kan konkurrere med Cristiano Ronaldo på fodboldbanen, kan man da prøve at gøre det i forretningsverden.
26-årige Kittiphan “Art” Lakhampui fra Aarhus har droppet fodbolddrømmen og er i stedet begyndt at sælge underbukser i sin lille virksomhed AJR Collection.
Er drømmen at sælge underbukser som Cristiano Ronaldo?
- Helt klart. Jeg skal op på det niveau, hvor jeg kommer til at være over mærker som Bjørn Borg og JBS, siger Kittiphan Lakhampui med en ungdommelig selvfølgelighed i stemmen.
Men lige nu er der langt op til de store brands. Meget langt. Det er lige under et år siden, at han stiftede virksomheden med base i Aarhus midtby, der er i sin spæde start.
- Jeg har solgt cirka 435 underbukser-kasser på et halvt år, svarer Kittiphan Lakhampui uden at tænke sig om, da jeg spørger ind til, hvordan det går med salget.
Stjerne i Thailand
Men rejsen begyndte jo med fodbolden. Kittiphan Lakhampui prøvede i lang tid at slå igennem som professionel fodboldspiller herhjemme og i udlandet.
Først i klubber som Skovbakken, AGF og Ikast, hvor han spillede så højt som i Danmarksserien og siden i den thailandske topklub Bangkok Glass FC.
Der spillede han i halvanden sæson i den bedste thailandske fodboldrække og med en lønningspose på omkring 50.000 kroner om måneden.
Han var på det tidspunkt kun 20 år gammel.
- De syntes, jeg så godt ud og var et forbillede for fodbolden i Thailand, siger Kittiphan Lakhampui, der kom til Danmark som barn af thailandske forældre.
- Jeg var ham, der var født i Thailand, var kommet til Europa og nu var vendt hjem igen.
Nike fik også øjnene op for vesterlændingen med thailandsk rødder og sendte ham på betalte reklamerejser til Dubai. Samtidig med det voksede følgerskaren støt på Instagram.
Kittiphan Lakhampui har i dag knap 35.000 følgere på Instagram.
Flygtede fra værnepligt
Selvom lønningsposen var stor, og drømmen så ud til at lykkes i Thailand, måtte han i 2018 vende hjem til Danmark med erkendelsen om, at det var på tide at skifte spor.
- Jeg var nødt til at komme hjem, fordi jeg var thailandsk statsborger og som snart 21-årig stod jeg til at komme i værnepligt, siger Kittiphan Lakhampui.
Kittiphan Lakhampui lykkedes ikke med at slå til i dansk fodbold.
- Niveauet var meget højere i Danmark og Europa end i Thailand og Asien. Jeg var 20 år gammel og ikke god nok, siger Kittiphan Lakhampui og forklarer:
- Her i Europa søger man robuste spillere, som er stærke og ikke nogen, der er 173 centimeter høj. så skal du nærmest være Ronaldo eller Messi for at få chancen.
Flov over sit navn
Kittiphan Lakhampui er i dag dansk statsborger. Statsborgerskabet fik han sidste år efter flere år med lange sagsbehandlingstider og tre dumpede indfødsretsprøver.
- Denne gang satte jeg alt andet til side. Jeg læste, studerede og øvede mig, indtil jeg skulle op til prøven. Så lykkedes det, siger Kittiphan Lakhampui.
I dag er Kittiphan Lakhampui fuldt fokuseret på at gøre sin virksomhed til en succes. Der skal sælges mange flere underbukser og udvides med en kollektion til kvinderne.
Underbukserne koster lige nu 399 kroner per pakke på webshoppen. De bliver produceret i Kina og med bogstaverne AJR, som står for Art Junior.
“Jeg hedder ikke Art. Det kommer fra min far, fordi jeg var meget flov over mit navn, da jeg som 7-årig kom til Danmark, siger Kittiphan Lakhampui med thailandske rødder.
Derfor er han bedre kendt som Art Lakhampui Jr. fremfor sit borgerlige navn.
Stjerner laver reklame
Kittiphan Lakhampui er næsten ikke til at stoppe, når han først går i gang med at snakke om kvaliteten på underbukserne og fremtiden for sin virksomhed.
- Jeg har satset nærmest hele butikken, siger Kittiphan Lakhampui, der også har et deltidsjob for at få det til at løbe rundt økonomisk.
- Jeg har en søn, der er tre år gammel, forklarer Kittiphan Lakhampui.
Han fortæller om, hvordan han ved en af sine omtalte rejser til Dubai fik overtalt den chilenske fodboldspiller Arturo Vidal til at reklamere for underbukserne.
Et andet stort navn, der har gjort det samme, er den danske landsholdsspiller Nadia Nadim.
- Når jeg laver noget, gør jeg det aldrig 50 procent. Jeg giver mig altid 120 procent, siger Kittiphan Lakhampui.
Hvad er planen, hvis din virksomhed ikke bliver en succes?
- Så vil jeg nok studere. Der tænker jeg markedsføringsøkonom, fordi jeg har arbejdet med branding rigtig længe. Og så er det min mors største drøm, at jeg fokuserer på skolen.