Pisk eller gulerod: Hvad vil aarhusianerne have?
Mange flere skal lade bilen stå i garagen, hvis Aarhus Kommune skal være Co2-neutral i 2030. Men hvordan rykker man folk ud af deres biler?
Co2-neutralitet i 2030. Det mål blev sat af det daværende byråd i Aarhus Kommune i 2008. Nu er der små seks år til deadline. Og der er langt til mål endnu.
Der ligger dog en plan klar. I sidste uge præsenterede embedsværket i Aarhus Kommune en mobilitetsplan. Den er proppet til renden med initiativer, der kan gøre byen Co2-neutral, hvis alle tiltagene gennemføres.
Et af de helt store punkter i planen handler om trafikken. Antallet af køreture i biler skal skæres gevaldigt ned, og aarhusianerne skal i stedet gå, cykle eller vælge de kollektive transportformer. Antallet af køreture skal ifølge mobilitetsplanen skæres ned med hele 66 procent i 2030, hvis kommunen skal nå sine mål.
Men hvordan gør man så det? Er det med pisken, der gør det besværligt at være bilist, eller er det med guleroden, hvor de kollektive transportformer er så gode, at det ikke giver mening at tage bilen?
- Vi har brug for, at der både bliver sat begrænsninger for biltrafikken, og at der bliver lavet forbedringer på den kollektive transport på samme tid. Det er ikke enten pisk eller gulerod. Det er kun begge dele, der virker, fortæller Malene Freudendahl-Pedersen, der er transportforsker i professor i byplanlægning på Aalborg Universitet.
Nogenlunde samme meldinger kommer fra Svend Tøfting, der er trafikekspert hos Ingeniørforeningen (IDA).
- Det er pisken, der har størst effekt. Men man skal bruge begge dele, og når man ser på en mobilitetsplan, så skal man bruge alle de elementer, man overhovedet kan, fortæller Svend Tøfting.
Hvad siger bilisterne selv?
Det hele handler altså om, hvordan man lokker bilisterne ud af bilerne. En formiddag i Aarhus fangede TV2 Østjylland en række bilister i Aarhus for at spørge dem, om det er pisken eller guleroden, der ville få dem til at lade bilen stå.
- Jeg synes, der er ting midtimellem, som ikke har været i spil. Jeg synes ikke, man skal lukke byen af, fordi der er mange, som er afhængige af at komme ind i byen. Firmabiler og håndværkere og sådan noget, fortæller Rikke Andersen, der har taget bilen ind til byen fra Højbjerg.
Christine Frederikke Ropers og Jonatan Høgh studerer i Viby, og de er kørt i bil fra Skanderborg.
- Hvis den offentlige transport var nemmere og billigere for os, så havde vi helt klart taget det offentlige i stedet for, fortæller Christine Frederikke Ropers.
- Det bliver guleroden, vi skal have fat i. Fordi det faktum, at én zone koster 40 kroner at køre på et rejsekort, det er alt for dyrt, fortæller Jonatan Høgh.
Stella Lund har i dag taget bilen fra Hasselager på trods af, at hun egentlig mener, de har rimelige kollektive mulighed fra byen til Aarhus. Og hun mener, det er pisken, der ville få hende til at droppe bilen.
- Det skulle gøres sværere. Vi har en bus, der kører direkte til Aarhus, og det er også nemt, men ja. Det gør jeg ikke, fortæller Stella Lund.
Ifølge Malene Freudendahl-Pedersen så er pisken nødvendig, fordi vi ikke nødvendigvis ændrer vaner, bare fordi den kollektive transport bliver bedre.
- Når vi beder folk om ikke at bruge bilen, så meget, så beder vi dem lave om på deres hverdagslivsorganisering, og det er en lang række rutiner. Det er ikke nemt, selvom man gerne vil.
Rådmand er ikke vild med pisken.
Den mobilitetsplan, der er blevet fremlagt, skal nu behandles af byrådet i Aarhus. Her kan der blive nogle lange forhandlinger om, hvilke dele af mobilitetsplan, der rent faktisk skal blive til virkelighed.
Og Aarhus Kommunes rådmand for teknik og miljø, Nicolaj Bang (K), er ikke meget for at svinge pisken over de aarhusianske bilister.
- Det kommer an på, hvad konsekvenserne er. Fordi hvis konsekvensen er, at folk fravælger at tage ind til Aarhus for at handle, så får vi en død midtby. Er vi parat til det? Men der er jo ingen tvivl om, at tvang virker. Spørgsmålet er jo bare, om vi har lyst til det som politikere og måske endnu mere relevant, har befolkningen lyst til det, fortæller Nicolaj Bang.
Den manglende lyst til at gøre livet alt for besværligt for de aarhusianske bilister, så vi allerede et tegn på i sidste uge, da rådmanden valgte at trække de trafikale ændringer af Vesterbro Torv midt i Aarhus tilbage, fordi det væltede ind med klager.
- For det første så synes jeg, at før vi overhovedet begynder at lukke veje, så skal vi sørge for, at der en god og effektiv kollektiv transport. Vi skal sørge for, at der er mange gode og effektive cykelstier. Det har vi jo ikke formået, før vi er begyndt at lukke veje, og så ser vi det, vi se ved Vesterbro Torv, hvor vejen stopper fuldstændig til, fordi folk føler, de ikke har et andet valg.