Private oplysninger sendt ved en fejl - skole beklager
Ved en fejl har Aarhus Handelsgymnasium sendt besked om fravær ud til de forkerte forældre. Skolen undersøger omfanget af fejlen.
Aarhus Handelsgymnasium har ved en fejl sendt fraværsbreve ud til forkerte modtagere.
TV2 Østjylland har set et brev - modtaget i e-Boks - sendt til en forælder, men det er ikke vedkommendes barns navn, der står på brevet.
Dermed har de pågældende forældre set et andet barns fraværsprocent.
- Vi har ikke et præcist antal på, hvor mange der har fået forkert brev, men det er mere end 1000, siger direktør for skolen Anne Gammelby Lybecker til TV2 Østjylland.
Hun fortæller, at skolen har fået så mange henvendelser, at de ikke har kunnet håndtere dem individuelt. Derfor har de oprettet en telefonsvarerbesked.
Ringer man til skolens nummer, får man derfor følgende besked:
"Vi har desværre opdaget en beklagelig fejl i forbindelse med udsendelse af fraværsbreve. Vi er i gang med at undersøge sagens omfang. Hvis du har modtaget et forkert brev, beder vi dig slette det."
- Vi har informeret så hurtigt, vi kunne, og henviser til vores hjemmeside, hvor vi opdaterer med info løbende, siger Anne Gammelby Lybecker.
Brevene er automatisk genereret og skulle efter planen sendes til de forældre, hvis børn har et fravær på over otte procent. Men noget er altså gået galt i den proces.
- Vi er smadderærgerlige over det her og beklager dybt. Vi har forberedt det her længe og øvet og gjort klart. Alligevel er noget gået galt. Præcis hvor fejlen ligger er svært at afdække, men vi er i gang, for det må ikke ske igen, siger direktøren.
Vil I forsøge med et automatisk genereret brev igen?
- Jeg håber, vi kommer til det, men vi er nødt til at finde ud af, hvad der skete, siger Anne Gammelby Lybecker.
Debut til fraværsrobot
På Handelsgymnasiets hjemmeside fremgår følgende besked om fejlen:
"I dag skulle vores fraværsrobot have sin debut og sende breve om fravær ud til elever og værger til unge under 18 år med oplysning om fraværsprocenter. Desværre er der en fejl i robotten, der betyder, at brevene er landet hos de forkerte modtagere.
Det er en dybt beklagelig situation. Vi arbejder på højtryk i alle skolens afdelinger på at finde og løse fejlen. Derfor kan vi pt ikke tage imod telefoniske henvendelser. Vi kender endnu ikke sagens fulde omfang, men vi vil opdatere her, så snart der er nyt i sagen."