Sasja læser hurtigere og lærer nye ord med app
Flere østjyske skoler skifter bøger og blyanter ud med digitale midler for at højne elevers faglige niveau
Tiden, hvor undervisningen foregik på en tavle med kridt, og eleverne slæbte tunge bøger med i skoletasken, er i stigende grad forbi.
TV2 Østjylland har talt med samtlige lærerforeninger i de østjyske kommuner, som alle fortæller, at digitale løsninger som smartboards, iPads og lærings-apps vinder frem i undervisningen på folkeskolerne.
Det gælder blandt andet Søndervangskolen i Viby ved Aarhus. Her foregår op mod 95 procent af undervisningen digitalt. Som noget nyt har skolen succes med at bruge læseappen Bookbites i danskundervisningen til at gøre eleverne bedre til at læse.
Ved at indsamle data over for eksempel elevernes læsehastighed og mængden af læste sider, skal appen motivere og styrke deres færdigheder
- Det giver mig mere tilgængelighed til at komme ind bag ved læsningen, end jeg havde før, siger Martin Haaning, som er dansklærer på Søndervangskolen.
Elever læser bedre digitalt
Appen bruges af alle klassetrin på skolen, men især 5. klasserne har taget godt i mod den.
- Det bliver meget nemmere. Man kan sætte den til at læse op for en, og den kan motivere en ved at sige, at man skal give den hele armen, og der er kun få minutter tilbage, før den her bog er færdig, siger 11-årige Muzhda Alizai fra 5.a på Søndervangskolen.
Læs også:
Det samme gælder klassekammeraten Sasja Aqbi:
- Jeg kan se, at jeg har lært nogle nye ord, og at jeg kan læsere meget hurtigere, siger den 12-årige elev.
Digitalisering er vejen frem
Via Bookbites fortæller en digital bogorm eleverne, hvor mange minutter de mangler at læse og belønner dem med stjerner, efterhånden som de kommer længere og længere.
- Hvis jeg nu ikke har læst ret hurtigt i dag, så kan jeg måske gøre det bedre i morgen, siger Muzhda Alizai.
Dansklæreren afviser ikke, at eleverne kunne blive lige så dygtige med traditionelle bøger, men han tror på, at digitalisering er vejen frem
- Så skulle vi sandsynligvis bruge en hel masse kræfter og ressourcer på at få dem til at læse mere frilæsning og på at få det målt og kontrolleret. Der giver digitaliseringen nogle ret nemme og tilgængelige redskaber, som gør det lettere for os, siger Martin Haaning.
Generelt har Søndervangskolen oplevet, at eleverne er blevet dygtigere, siden de i 2013 for alvor tog digitaliseringen til sig og uddelte iPads til samtlige elever.
- De seneste fire til fem år har vi haft en konstant opadgående kurve i forhold til vores karaktergennemsnit, og teknologi og brug af iPads er en del af vores strategi for, hvordan vi kan løfte vores generelle faglige niveau, siger viceskoleleder Martin Bernhard.
I videoen øverst kan du se hele indslaget om eleverne, der bruger en app for at blive bedre læsere.