Mads om mindfulness på skemaet: Resten af dagen går bedre

- Der er faktisk ikke en elev, der ikke synes, at det er dejligt og rart, så vi fortsætter, siger lærer om mindfulness på skoleskemaet

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

En helt almindelig formiddag på Stilling Skole. Eleverne i 2.c har dansk.

Som de fleste andre børn i den alder, har de en hektisk dagligdag med begrænset tid til at fordøje de mange input.

- Det er vigtigt, når børnene har sådan en travl hverdag fra morgen til aften, siger Gitte Breinholdt Jensen, der er lærer på Stilling Skole.

Derfor har klassens lærer som noget nyt indført to pauser hver dag med stille musik og mindfulness.

- I starten forstod jeg ikke helt, hvad vi skulle, siger Mads fra 2.c på Stilling Skole om første gang, at hans lærer introducerede mindfulness. Men bagefter syntes han, at det var helt vildt rart.

- I starten forstod jeg ikke helt, hvad vi skulle bruge det til. Første gang, at vi prøvede det, var det helt afslappende bagefter, og man havde det helt vildt rart. Resten af dagen gik det meget bedre, end det plejer at gøre, siger Mads Hangaard Hingelsberg, der er elev i 2.c på Stilling Skole.

Børnene finder deres medbragte  tæpper og puder frem og lægger sig. På gulvet eller på et bord.

Eleverne i 2.c på Stilling Skole har selv taget puder og tæpper med. De ligger fast i en kasse i klassen. To gange om dagen finder de det frem, lægger sig ned og lytter til stille musik. I løbet af skoledagen har læreren indført to pauser med stille musik og mindfulness.

Lærerens opgave er at sætte afslappende musik på. Det hele varer kun i få minutter, men det er nok til at gøre en forskel.

- Jeg synes, at det er dejligt. Og så er man klar til en ny time bagefter, siger skoleeleven Isabella Celine Eistrøm Begborg.

Jeg bliver helt glad, når Gitte siger, at vi skal have mindfulness.
Filippa Kristine Balshøj Holger, elev i 2.c

- Jeg bliver helt glad, når Gitte siger, at vi skal have mindfulness, siger Filippa Kristine Balshøj Holger, der er elev i 2.C på Stilling Skole.

Bliver ikke bedre

Det er Claus Behrens, der har indspillet cd’en med gamle danske sange, som eleverne i 2.C slapper af til.

Med musikken følger en bog med forskellige vers og afslapningsøvelser for børn.

- Der er ingen tvivl om, at vi er i en periode, hvor der sker rigtig mange ting i både voksne og børns hverdag, siger Claus Behrens, der er musiker og bor i Skanderborg.

- Det er ærgerligt, at vi ikke har plads til ro og til at mærke os selv. Det hele skal gå så stærkt. Det bliver vi ikke bedre mennesker af, siger Claus Behrens.

I 2.c har børnene brugt cd’en i et par uger. De mener selv, at det har ført til færre konflikter.

- Jeg synes bare, at når man har slappet af, så bliver man lidt mere rolig. Hvis man er træt, kan det godt være, at man hurtigt bliver lidt sur og uvenner, siger Liva Havbroe Juric, der er elev i 2.C på Stilling Skole.

Vigtigt med en pause

Læreren mener, at det er vigtigt for eleverne at få en pause.

- Vi har evalueret det, og der er faktisk ikke en elev, der ikke synes, at det er dejligt og rart, så vi fortsætter, så længe, at det giver mening, siger Gitte Breinholdt Jensen.

I videoen øverst i artiklen kan du se mere om 2.c på Stilling Skole, der har gode erfaringer med mindfulness.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her