Stort byggeprojekt i Aarhus lægges i graven
Banegraven ved Aarhus Hovedbanegård bliver ikke dækket til og omdannet til en ny bydel. Det skriver Aarhus Kommune og Transportministeriet i dag.
Der var planer om et stort og visionært projekt med en helt ny bydel over banegraven ved Aarhus H.
Men projektet kan ikke lade sig gøre, skriver Transportministeriet i dag på deres hjemmeside.
Årsagen er, at togene mellem Aarhus og Aalborg skal køre på strøm senest i 2026, og et bredt flertal af politikerne i Folketinget frygter, at det ikke vil kunne lade sig gøre, hvis banegraven samtidig skal dækkes til.
- Overdækningen af banegraven i Aarhus er et utroligt spændende og visionært projekt, så det er derfor ikke en let beslutning, men der er bred enighed om, at første prioritet er at sikre el-tog til Aarhus og Aalborg, og vi vil derfor ikke risikere en forsinkelse på grund af overdækningsprojektet, siger transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse.
Arbejder videre med nogle ideer
I september 2019 blev et bredt flertal i Aarhus Byråd enige om at afsætte tre millioner til den nye bydel, som blandt andet skulle rumme 100 boliger, et hotel, butikker, caféer og et parkeringshus.
Men projektet med at overdække banegraven vil altså kunne betyde, at der ikke kan indsættes el-tog til Aarhus og Aalborg som planlagt i 2026. Og på den baggrund har Aarhus Kommunes borgmester og rådmanden for Teknik og Miljø besluttet, at der ikke skal arbejdes yderligere med projektet.
- Jeg synes, det er ærgerligt, at vi har et historisk billede og vindue at gå ind ad, og det kan vi ikke gøre, men jeg har også forståelse for, at vi i årtier har ventet på at få strøm på togene. Jeg kan godt forstå beslutningen, siger rådmand Bünyamin Simsek (V) til TV2 ØSTJYLLAND.
Han mener dog ikke, at pengene på at arbejde på projektet er spildt.
- Alle har vidst, at byrådet endelig skulle tage stilling til, om det skulle åbne for den store regnemaskine. Udgifterne var en risikokapital. Og derfor er det endnu mere fornuftigt at træffe beslutningen nu end før vi kom til de store udgifter.
Han vil samtidig arbejde videre med nogle af ideerne fra projektet, blandt andet en cykelsti fra Godsbanen over til Banegraven med direkte adgang til en cykel-parkeringsplads ved Banegårdspladsen.
Han vil også have taxaerne væk fra Banegårdspladsen og gøre området mere grønt.
Betonjungle ville forurene
Projektet har undervejs mødt kritik fra flere borgere i området, og også SFs politiske leder i Aarhus har været imod at overdække banegraven.
Derfor glæder han sig over, at projektet nu ikke bliver til noget.
- Forsøget på at etablere en betonjungle henover Banegraven har fra starten været en både dyr og dårlig løsning. Der var lagt op til alt for tæt og højt byggeri, der ville betyde enormt meget ekstra forurening og trafik i Aarhus Midtby, og derfor er det glædeligt, at hele grundlaget for at overdække Banegraven nu er væk, siger Thomas Medom (SF).
Aarhus Kommune har indgået i et konsortium om byudviklingen over Banegraven sammen med PensionDanmark, DSB Ejendomme og MT Højgaard.
Konsortiet har arbejdet med en ny bilfri, bæredygtig bydel for kontorer, butikker, boliger, caféer og hotel samt nye gang- og cykelforbindelser, der skulle binde den nye bydel sammen med de eksisterende bykvarterer mellem Bruuns Bro og Frederiks Bro. Det er det arbejde, der nu bliver indstillet.