Taxachauffør: Derfor tjener vi IKKE mere på at køre omveje
Mange taxachauffører bliver skudt i skoene, at de kører omveje med deres kunder for at tjene mere
Hvad tænker du selv om taxachauffører?
Branchen bliver ofte udskældt for ikke at leve op til moralske standarder, men er de udsat for unfair kritik?
Det har TV2 ØSTJYLLANDs reporter Jesper Fonvig sat sig for at undersøge i denne uges 'Face din fordom', hvor han ser nærmere på taxachauffører og synet på dem.
I denne uge er han på tur med 47-årige Stefan Christensen, der er uddannet håndværker, men siden 90'erne har kørt taxa og de seneste fem år på fuldtid for Dantaxi. Årligt bliver det til mere end 120.000 kilometer i hans Ford Transit.
Vi udfordrer ham med de fordomme, TV2 ØSTJYLLANDs seere har om hans branche.
Fordom 1: I kører omveje for at tjene flere penge.
- Vi tjener faktisk mest ved at få sat kunden af hurtigst muligt, så vi kan starte en ny tur og få et startgebyr igen, siger Stefan Christensen.
- Hvis jeg kører en omvej på en kilometer og tjener 11 kroner mere, så er det bedre for mig at få sat kunden af og kunne få en ny kunde ind i bilen. Når jeg trykker start, står den på 49 kroner med det samme. På den måde tjener jeg 38 kroner mere på det minut.
Fordom 2: Enten er I gamle, sure, hvide mænd, eller så er I indvandrere, der ikke kan tale dansk.
- Den falder jeg nok lidt udenfor, for jeg synes selv, jeg er meget glad.
Men kan du genkende, at der er mange med anden etnisk baggrund i faget?
- Ja, der er mange udlændinge. Man skal jo op til en prøve for at kunne komme til at køre en taxa, og man skal også bestå en sprogprøve. Der er selvfølgelig nogen, der har sværere ved det end andre, men et eller andet sted skal man jo starte.
- Hvis man tager på streetfood, har de et kæmpe skilt, hvor man bryster sig med, at de har 37 forskellige nationaliteter, og det er vældig fint. Og så bliver de kørt hjem af en fra Syrien, og så er det noget skidt. Der er lidt dobbeltmoral, for taxabranchen er for alle.
Fordom 3: I cruiser rundt i store Mercedeser.
- Ja, men ikke så meget mere. Hvis man går 15-20 år tilbage, ja, så var nok 90-95 procent af alle taxaer Mercedes. Nu er der ikke den samme afskrivning på en bil, så du kan ikke køre en taxa 'fri' mere.
Så der var en fidus i det for år tilbage, så man kunne få noget stort og lækkert at køre i?
- Ja, og så kunne man købe bilen fri og tjene lidt penge på det. Det kan man ikke mere.
Fordom 4: Du vil ikke tage folk med, hvis de er for ulækre.
- Folk, der er meget fulde, og du kan se, de har kastet op ned ad sig selv, siger jeg pænt nej tak til.
Men hvad hvis det er en, der ikke har været i bad i et par dage, som lugter lidt meget?
- Så lufter jeg ud bagefter. Det har jeg aldrig afvist. Vi kører med alle typer mennesker; nogle er heldige, andre mindre heldige. Alle skal have lov at tage en taxa.
Men det er en fordom derude, så nogen må have oplevet det?
- Ja, men det kan så have været en af de der sure, hvide mænd, der måske findes et eller andet sted. Det er i hvert fald ikke her, siger Stefan Christensen grinende.
Fordom 5: I afviser korte ture.
- Nej, det gør jeg i hvert fald ikke. Den har nok noget på sig, i hvert fald i weekenderne, men der er det faktisk den anden vej. Der vil folk ikke køre lange ture, fordi der er mange mennesker i byen. Hvis man sætter sig ind i en taxa ved åen (i Aarhus, red.) og siger, at man gerne vil Odder, er det ikke sikkert, at du kan komme det, for der er flere penge at tjene inden for Ringgaden.
Forstår du, at folk har fordomme?
- Ja, altså, det har jeg også om alt muligt. Sådan er det vel, vi har vel vores fordomme alle sammen.
Men er fordommene om taxabranchen ok?
- Jeg tror ikke, man kan komme det til livs.
Kan du genkende nogen af fordommene i kollegaer rundt omkring?
- Ja, det kan jeg godt. Der er nogen, der er placeret på den forkerte hylde, og det er der i alle brancher. Men de, der ikke gør det godt, er her som regel ikke særligt længe.
Så der findes også gamle, glade mænd?
- Det gør der helt bestemt. Jeg håber, jeg bliver en af dem!