Trafikeret gade omdannes til cykelgade: - Der skal gøres plads til det gode liv
Fremover bliver trafikken afviklet på cyklisternes præmisser i den ellers livlige gade, Jægergårdsgade, i Aarhus.
Bilister, varebiler og lastbiler skal fremover vænne sig til at tage særligt hensyn til cyklisterne i Jægergårdsgade, som ligger i bykvarteret Frederiksbjerg i det centrale Aarhus.
Fra midten af maj bliver den livlige gade nemlig omdannet til en cykelgade. Det oplyser Teknik og Miljø i Aarhus Kommune.
- De seneste år er restauranter og caféer blomstret frem på Jægergårdsgade, og flere og flere mennesker hænger ud på gaden og på fortovet, og det vil vi gerne understøtte, siger Bünyamin Simsek, rådmand, Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, til TV2 ØSTJYLLAND.
Derfor har Aarhus Kommune besluttet at omdanne gaden til en cykelgade.
- Vi ønsker, at vores gader og stræder i Aarhus Kommune kan bruges til at afvikle trafikken, men også at gaderne kan bidrage til det gode liv, siger Bünyamin Simsek til TV2 ØSTJYLLAND.
Cyklisterne skal også tage hensyn
I en cykelgade er der en hastighedsgrænse på 30 km/t, der må kun parkeres i afmærkede båse, og så må cyklister cykle ved siden af hinanden.
De første to punkter er allerede en realitet i Jægergårdsgade, så ændringen til cykelgade skyldes især hensynet til den store mængde cykeltrafik og det liv, der allerede i dag opleves i Jægergårdsgade.
- Der bliver mulighed for, at cyklerne kan cykle side om side, så bilerne følger cyklernes tempo, men det bliver ikke en cykelmotorvej for cyklisterne. De skal nemlig i højere grad tage hensyn til de gående på gaden, siger Bünyamin Simsek til TV2 ØSTJYLLAND.
Der bliver i midten af maj opsat nye skilte i Jægergårdsgade, så trafikanterne kan se, at der er tale om en cykelgade.
Efterspørgsel på mindre trafik
Aarhus Kommune vil fremadrettet have endnu mere fokus på, at byens gader ikke kun skal bruges til at afvikle trafik.
- Det er vigtigt, der er plads til bilister, lastbiler og varebiler, men der skal også være plads til andre. Vi har fået mange henvendelser fra både cyklister og gående, som ønsker gader, hvor man i højre grad kan færdes trygt, og det vil vi gerne imødekomme, siger rådmanden til TV2 ØSTJYLLAND.
Tidligere på året var 50 cyklister samlet i Aarhus for at gøre opmærksom på, at de ønsker mindre trafik i byen.
Inge Fryland var med for første gang, og det var der en klar årsag til:
- Jeg er vild med at cykle og synes, at mange flere skulle cykle. Og så vil jeg have bilerne ud af byen. Byen egner sig ikke rigtigt til biler, synes jeg, sagde hun til TV2 ØSTJYLLAND.