Peter har i årevis kæmpet en forgæves kamp: Nu er der nyt håb
En ny rapport finansieret af lokale ildsjæle og Favrskov Kommune peger på, at et trinbræt i Laurbjerg vil have mange fordele. Nu vil lokale politikere tage rapporten med til Christiansborg.
Klokken nærmer sig syv om morgenen, og som alle andre dage sætter Peter Lange sig ind i sin bil i Laurbjerg. TV2 Østjylland er hoppet med i bilen, og kursen er sat mod Aarhus, hvor han arbejder.
En tur som hurtigt tager en time hver vej på grund af tæt trafik på strækningen. Men sådan behøver det ikke være. Hvis toget fra Viborg mod Aarhus stoppede i Laurbjerg, kunne han tage det og spare op til 30 minutter hver morgen, når han skal afsted i myldretiden.
Det viser resultaterne i en ny rapport, som Favrskov Kommune sidste år bestilte hos ingeniør- og konsulentkoncern Systra. En rapport, som lokale politikere nu vil tage med til Christiansborg.
- Det tror jeg da, vi alle godt ville kunne lide, siger Peter Lange, der som formand for den lokale borgergruppe 'Favrskov4eren' i årevis har kæmpet for at få et trinbræt (station uden betjening, red.) tilbage til byen.
Troede kampen var vundet for længst
Tilbage i 2018 troede han og resten af byen egentlig, at kampen om et trinbræt var vundet. Herunder den lokale ejendomsmægler, som lystigt beskrev den kommende togforbindelse til Aarhus i salgsannoncer.
- Dengang det var på tegnebrættet, kunne vi mærke en markant forskel. Der var større salgbarhed, og vi solgte rigtig mange huse på baggrund af det. Det var faktisk lige ved, at vi havde udsolgt, siger Christian Mortensen, der er ejendomsmægler og indehaver af Danbolig i Randers til TV2 Østjylland.
Men året efter trak daværende transportminister Benny Engelbrecht pludselig aftalen tilbage.
- Jamen, det var da slet og ret en skandale, lyder det fra Peter Lange.
Begrundelsen var for lavt passagertal og for store gener ved længere rejsetid på strækningen.
Det fik lokale politikere til at finde de ti millioner kroner, som det krævede for at anlægge stoppestedet, men godkendelsen fra Christiansborg udeblev, og derfor suser toget fortsat forbi Laurbjerg uden at standse, som det har gjort siden 1982.
Optimistiske
Den nye rapport, der udover forkortet rejsetid i forhold til bus og bil, også tegner et billede af, at et trinbræt i byen vil bidrage til befolkningsvækst og færre biler på vejene, giver dog Peter Lange fornyet håb for, at et trinbræt kan komme tilbage på tegnebrættet.
- Konklusionen er jo ret entydig. Det giver god mening at arbejde hen imod at genåbne Laurbjerg station. Det vil betyde utrolig meget for hele området. Ikke bare at folk flytter til, men også at de bruger skolen og faciliteterne, som vi har, siger Peter Lange til TV2 Østjylland.
Tidslinje:
Laurbjerg er en by med knap 1000 indbyggere, som ligger mellem Langå og Hadsten i Favrskov Kommune.
Byen har tidligere været stationsby, men i 1982 holdt toget op med at stoppe i byen.
Siden 2012 har en gruppe borgere fra Laurbjerg kæmpet for, at byen igen skulle have et trinbræt og dermed mulighed for togtransport til og fra de større byer i regionen.
I december 2018 vedtog et politisk flertal udenom regeringen, at Laurbjerg skulle have et trinbræt.
I marts 2019 faldt finansieringen af trinbrættet på plads.
I oktober 2019 aflyste finansminister Benny Engelbrecht (S) planerne om et trinbræt på baggrund af en rapport med beregninger, som viste, at etablering af en station i Laurbjerg ville medføre en meget lille nettotilvækst i antallet og passagerer samt større risiko for forsinkelser på strækningen.
I 2023 foreslår den lokale borgergruppe, Favrskov4eren, byrådet at få genvurderet den rapport, der i 2019 spændte ben for deres trinbræt.
I foråret 2023 bestiller Favrskov Kommune den nye rapport, som analyserer perspektiverne i en genåbning af Laurbjerg Station.
Vil tage sagen til Christiansborg
Næste step er, at borgmesteren og de to viceborgmestre i Favrskov Kommune til foråret sætter kursen mod Christiansborg med rapporten under armen. Selvom trinbrættet i 2019 blev taget af bordet, har de nemlig ikke mistet håbet.
Det fortæller viceborgmester Birgit Liin (V), der har haft trinbrættet som sin mærkesag i mere end 12 år.
- Vi håber jo på, at det, at der nu er sammensat et nyt folketing, også har en indflydelse, så ja, jeg tænker det er realistisk, og hvis man ikke kæmper for det, så bliver det i hvert fald aldrig til noget, siger hun.
Denne gang har byrådet dog ikke afsat penge til projektet.
Tror du ikke, det ville være nemmere at overtale folketinget, hvis I sagde, at I havde pengene?
- Det ved vi ikke, for det var ikke det, som var budskabet sidst. Der havde vi jo faktisk fundet pengene, men det havde ingen betydning, siger Birgit Liin.
Kæmper videre
TV2 Østjylland har forgæves forsøgt at få et interview med en nuværende transportminister Thomas Danielsen (V) for at høre, om det er realistisk, at et trinbræt i Laurbjerg igen kommer på tegnebrættet.
I et skriftligt afslag på interview henviser han i stedet til den beslutning, der blev taget i 2019, hvor trinbrættet blev taget af tapetet.
- Jeg har fuld forståelse for det lokale ønske om stop i Laurbjerg. Udfordringen er, at togsystemet er et sammenhængende system, hvor tilføjelsen af et stop giver langsommere tog for de øvrige passagerer og større risiko for forsinkelser. Derfor skal der relativt mange nye passagerer til for, at et nyt stop er en god løsning for passagererne samlet set. Dette gælder ikke mindst på hovednettet, hvor landsdelstog og regionaltog deler skinnerne, skriver han.
Ifølge ministeren har et bredt flertal i Folketinget prioriteret en række store projekter på jernbanen i Østjylland i Infrastrukturplan 2035, men der er ikke planer om flere projekter på den østjyske jernbane.
Den melding lader den østjyske folketingspolitiker Nick Zimmermann (DF) sig dog ikke spise af med. Han har tidligere stillet en række spørgsmål til transportministeren i relation til trinbrættet i Laurbjerg og vil nu tage sagen med videre til ministeren.
- Jeg mener, at det skal være realistisk, for jeg er virkelig ved at være træt af, at hver evig eneste gang, der bliver uddelt infrastruktur-millioner, så er det enten til København eller til Frederiksberg eller andre store steder.
- Østjylland bliver overset gang på gang, og det er jeg sat i verden her på Christiansborg for at stoppe. Jeg vil have nogle infrastrukturmillioner hjem til Østjylland, siger han.
Fortsat håb
Tilbage i bilen hos Peter Lange er vi endt i den ene kø efter den anden, før vi nærmer os Aarhus Hovedbanegård.
- Så har det taget mig omkring fem kvarter. Jeg ville da hellere sove en halv time længere, siger Peter Lange.
Derfor er han ligesom de lokale politikere klar til at fortsætte kampen for et trinbræt i Laurbjerg. Men der skal også være handling bag ordene:
- Hvis det ikke kommer nu, så har jeg meget svært ved at se, at det skal komme. Så er det fordi, man alligevel ikke vil det, som man snakker om. Altså mere grøn mobilitet og bedre udnyttelse af skinnerne, siger han.