Åbningen af Letbanen udskudt: Sikkerheden ikke godkendt
Letbanen kommer alligevel ikke til at køre sin første tur i morgen
Letbanen kommer alligevel ikke til at køre sin første tur sent lørdag formiddag.
Letbanen mangler at få en godkendelse fra Trafikstyrelsen. Derfor kommer den længe ventede Letbane ikke til at køre i morgen. Det bekræfter Trafikstyrelsen overfor TV2 ØSTJYLLAND.
Ifølge en pressemeddelelse fra Aarhus Letbane er der to grunde til, at Letbanen ikke kører som planlagt den 23. september.
Dels har Trafikstyrelsen afvist at efterfølge en uvildig assessors vurdering af, at Aarhus Letbane lever op til kravene om fremtiddige vedligehold.
Dels er Trafikstyrelsen ikke tilfreds med dokumentationen af det sikkerhedsarbejde, som letbanens operatør Keolis har udført.
- Det er med dyb beklagelse, at vi i sidste øjeblik må aflyse åbningen af Aarhus Letbane, et historisk øjeblik som vi ved, mange østjyder havde glædet sig til. Det er vi dybt berørte og kede af, siger letbane-direktør Claus Rehfeld Moshøj i pressemeddelelsen.
Stor åbningsfest aflyst
Letbanen skulle ellers have taget sin første tur med de første rejsende klokken 12.00 lørdag. Her skulle åbningen være fejret med taler af blandt andet transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).
Den allerførste letbanetur skulle være blevet vist på en storskærm mens der var mulighed for, at borgere havde mulighed for at prøve en tur på Letbanens første strækning mellem Dokk1 og Skejby.
Aarhus Letbane vil arbejde videre på at få de manglende godkendelser i hus. Men på nuværende tidspunkt er det uvist, hvornår Letbanen kommer til at køre sin første tur.
Aarhus Letbane har dog en klar forventning om, at det vil ske inden for kort tid, lyder det i meddelelsen fra selskabet.
Det er kun otte dage siden, at en testkørsel af letbanen gik galt, da en bil og et af Aarhus Letbanes tog stødte sammen i krydset Randersvej/Vennelyst Boulevard i Aarhus.
Aarhus Letbane har dog tidligere meddelt, at testkørslerne med letbanen er forløbet godt.
Borgmester er dybt skuffet
Aflysningen af letbaneåbningen kom også som en kedelig overraskelse for de aarhusianske politikere. Blandt andre byens borgmester, Jacob Bundsgaard (S), som nu forventer, at arbejdet med godkendelserne bliver bragt i orden i en fart.
- Det var mine klare forventning, at alt ville være godkendt til indvielsen, så derfor er det meget skuffende at konstatere, at Aarhus Letbane og Trafikstyrelsen ikke er kommet til enighed om procedurerne. Jeg forventer nu, at arbejdet med at få godkendelserne bragt i orden, sker hurtigst muligt, siger Jacob Bundsgaard (S) i en pressemeddelelse.
Også flere af Jacob Bundsgaards kollegaer i byrådet har efterfølgende udtrykt deres undren over aflysningen af lørdagens festligheder, hvor letbanen skulle have kørt sin første tur.
- Det er et milliardprojekt, der skal transportere passagerer. Og at man først dagen før bliver klar over, det ikke kan køre, er mærkeligt. Jeg ved ikke, om det var meningen, godkendelsen skulle komme så sent. Men jeg synes, det er bemærkelsesværdigt, når det handler om en så dyrt projekt, siger Venstres byrådsmedlem Henrik Arens.
Scenen står tom
Lørdag skulle der have været fest på havnen i Aarhus, hvor en stor scene var stillet op foran Dokk1. Her skulle et 200-mands gospelkor have stået og sunget "Oh happy day".
Men nu må både de mange aarhusianere og de mange personer, der var inviteret til at køre en tur med letbanen væbne sig med tålmodighed.
- Blandt andet var Jørgen Leth, som lægger stemme til letbanens højtaleranlæg, inviteret, fortæller Palle Jensen fra TV 2.
AARHUS LETBANE
Første strækning af Letbanen i Aarhus, der skulle indvies lørdag, går fra banegården til Aarhus Universitetshospital i Skejby.
Første strækning har 12 stop.
Letbanen skal senere føres videre til Lystrup, ligesom nærbanerne til Odder og Grenaa skal kobles på.
Letbanen i Aarhus har et budget på 3,5 milliarder kroner og er finansieret af kommune, stat og region.
Op mod 90 chauffører skal betjene letbanetogene, der får deres eget spor i det aarhusianske bybillede.
Letbanen kører på elektricitet og kører i bymæssig bebyggelse op til 50 kilometer i timen.
På strækningen til Odder og Grenaa kører letbanen henholdsvis 75 kilometer og 100 kilometer i timen.
Letbanen får i alt 49 stationer, når den er færdig.
Kilde: Aarhus Letbane I/S