19-årige fra Grenaa åbner online tøjsalg midt i coronatiden

De vil erobrere markedet fra et baglokale på Djursland.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Foto: Royal Denmark

Vi skal helt sikkert lave en virksomhed sammen!

Sådan faldt ordene mellem Daniel Bloch og Benjamin Bach, da de mødte hinanden på Viden Djurs i Grenaa.

- Vi klikkede fra første dag på uddannelsen. Senere fandt vi faktisk ud af, at vi har gået i børnehave sammen, forklarer 19-årige Daniel Bloch.

Lige nu sælger Royal Denmark T-shirts i tre forskellige i økologisk bomuld fra Egypten. Foto: Royal Denmark

Nu ejer de tøjvirksomheden Royal Denmark, som sælger T-shirts lavet af 100 procent økologisk bomuld fra Egypten.

- Salget er gået fint. Den lokale opbakning har været stor, men det har også været fedt at sende ordre til andre steder i landet såsom Rødovre, Hobro, Horsens og Aalborg, siger Daniel Bloch.

Tøjet bliver kun solgt på nettet.

- Vi er kun på vores webshop. Her er det os, der tjener pengene på salget, og så kan vi reinvestere pengene i at lave en ny kollektion, siger Daniel Bloch.

Tøj hitter på nettet

De unge iværksættere har potentielt valgt den helt rigtige branche, hvis de skal have succes med online handel.

Generelt er tøj det mest handlede produkt på nettet, og corona-epidemien har kun øget salget.

FC Djursland-spilleren Casper Bæksted i en langærmet T-shirt fra Royal Denmark. Generelt betyder lokalområdet meget for ejerne af Royal Denmark. Foto: Royal Denmark

- Danskerne fulgte Mette Frederiksens opfordring om at shoppe online og gå mindre ud tilbage i marts måned. Det klingede lidt af over sommerferien, men generelt er det gået godt, siger kommunikationschef Henrik Theil ved FDIH - foreningen for dansk internethandel. 

Han understreger, det kræver benhårdt arbejde at etablere sig i branchen, fordi der er mange om buddet. Dog er valget af eget brand en god ide.

Tøj er den varegruppe, der bliver solgt mest af på nettet, og hvis danskerne fortsat ikke kan rejse uden for landets grænser, så kan det også blive den varegruppe, vi bruger flest penge på online
Henrik Theil, kommunikationschef, FDIH

- Det er svært at blive kendt på markedet, siger han og fortsætter:

- Hvis du sælger jeans, som også findes i de store online butikker, kan du ikke konkurrere på prisen, men med dit eget brand har du en chance for at nå ud til den målgruppe, du gerne vil sælge til.

Ung, men erfaren

Medejer Daniel Bloch åbnede sin første virksomhed som 15-årig, og han blev fuldtidsselvstændig som 17-årig.

Han har stået for de sociale medier for det lokale fodboldhold FC Djursland og laver PR-arbejde for flere virksomheder.

Vi er kun på vores webshop. Her er det os, der tjener pengene på salget, og så kan vi reinvestere pengene i at lave en ny kollektion.
Daniel Bloch, medejer, Royal Denmark

Derfor lader han sig ikke slå ud, når tøjvirksomheden Royal Denmark møder modstand.

- Der er ikke andet for end at prøve at få det bedste ud af det, når der opstår udfordringer, siger han.

Corona gjorden opstarten svær

Og opstarten for de unge iværksættere har været hård.

Da de via en dansk producent havde fået udvalgt den rigtige leverandør af 100 procent økologisk bomuld, blev verden lige så langsomt lukket ned af corona.

- Det var sindssygt ærgerligt, fordi vores kollektion var en sommerkollektion med T-shirts og langærmede T-shirts, siger Daniel Bloch og fortsætter:

- Alt var klar, men tøjet kunne hverken produceres eller komme ind i landet, og derfor lancerede vi først i midten af september.

Åben eller lukket krone?

Royal Denmarks logo er en krone, men ikke hvilken som helst krone.

I Danmark må du ikke lave et brand baseret på en lukket krone.  Brug af kongekronen er forbeholdt Kongehuset og statslige myndigheder. Kroner med ”helt åbne bøjler” kan godt registreres og associeres med brands – ligesom Royal Denmark. 

Kilde: Patent- og Varemærkestyrelsen 

Planen er at udvide kollektionen, når der er solgt nok af den første kollektion, og virksomheden glæder sig til, at julesalget snart begynder.

Corona vil fortsat øge e-handel

Hvis Royal Denmark lykkes med at få skabt kendskab til deres brand, er mulighederne for dem store.

- Tøj er den varegruppe,  der bliver solgt mest af på nettet, og hvis danskerne fortsat ikke kan rejse uden for landets grænser, kan det også blive den varegruppe, vi bruger flest penge på online, siger kommunikationschef Henrik Theil ved FDIH - foreningen for dansk internethandel.

Han tror, at online-salget af tøj bliver ved med at stige, så længe corona er en del af vores hverdag.

Som model for produkterne har Royal Denmark valgt to fodboldspillere fra FC Djursland. Foto: Royal Denmark

- Hvor mange har lyst til at gå i et storcenter med mundbind? spørger han og nævner samtidig, at tøjsalg i fysiske butikker især for yngre kvinder er et socialt event:

- Men det er sværere nu, hvor butikkerne opfordrer til, at man kommer en ad gangene. Her kunne det måske blive en trend, at flere sidder derhjemme sammen og  shopper online.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her