Insisterede på at holde jernbane åben - men der har ikke kørt et eneste tog i 20 år
I over 20 år er det blevet holdt liv i drømmen om godstog, men nu bliver der sat et endegyldigt punktum.
Banedanmark opsiger nu Grenaa Havnebane. Det betyder, at det er slut med godstog mellem Grenaa Station og Grenaa Havn.
Det vil dog i praksis ikke ændre meget, da der ikke har kørt en eneste container med tog til eller fra Grenaa Havn i næsten 20 år.
Alligevel har kommunen i mange år forsøgt at holde liv i havnebanen. Politikerne fik blandt andet lavet såkaldte vippebrædder på perronerne, som kan gøre plads til godstog, som er bredere end letbanetog.
Men nu har Banedanmark altså afgjort, at de ikke længere vil vedligeholde skinnerne mellem stationen og havnen, og kommunen har ikke umiddelbart råd til en anden løsning.
- Jeg tror, de fleste har tænkt, at det alligevel ikke kommer til at ske. Jeg kan ikke engang huske, hvilket årstal, togene sidst kørte, siger Arne Larsen fra Grenaa, der ikke er synderligt overrasket over udviklingen.
En anden borger i Grenaa, Peter Holst-Jensen, er dog ærgerlig over, at det fremover ikke vil være muligt for godstog at køre til og fra Grenaa Havn.
- Jeg synes, det er lidt en skam, for jeg vil gerne have den godstrafik, vi har på landevejene, over på skinnerne igen, siger Peter Holst-Jensen.
Naivt håb?
Selvom det i dag er næsten to årtier siden, der har kørt godstog til og fra Grenaa Havn, så har kommunen i mange år holdt liv i drømmen om, at det kunne ske igen.
- Jeg synes det er ærgerligt, at vi i fremtiden mister et grønt kort på hånden, siger byrådsmedlem og gruppeformand for Socialdemokratiet Lars Møller.
Er det ikke lidt naivt at blive ved med at håbe på det, når der ikke har kørt et tog i cirka 20 år?
- Når du bor på Djursland og i Grenaa, så er du nogle gange nødt til at være lidt naiv i forhold til hvad omverden vil os.
Borgmester i Norddjurs Kommune Kasper Bjerregaard (V) er glad for, at der er kommet afklaring i sagen.
- Vi har haft et spor, der har ligget der siden 2006, og som ikke er blevet benyttet, så jeg synes sådan set, det er rart nok at få en afklaring på det, siger han.
Trafikekspert forudså udvikling
Tilbage i 2013 krævede Norddjurs Kommune, at Aarhus Letbane skulle udbygge perronerne hele vejen til Grenaa Havn, så store, tunge godstog kunne køre igennem.
Dengang var trafikekspert ved Roskilde Universitet Per Homann Jespersen kritisk over for beslutningen.
- Jeg synes, man i hvert fald skulle sandsynliggøre, at der var nogen, der ville bruge jernbanen inden for de nærmeste år, så det kunne forsvarligt med store, ekstra udgifter, sagde han tilbage i 2013.
Gruppeformand Lars Møller (S) mener dog ikke, det var en forkert beslutning, at der blev brugt et stort beløb på at udbygge perronerne.
- Nej, det synes jeg ikke. Men jeg kan godt se, at hvis punktummet er sat nu, så er det selvfølgelig ærgerligt. Men vi var nødt til at tage beslutningen på det tidspunkt ud fra hvordan verden så ud på det tidspunkt, siger han.
Lars Møller foreslår, at banelegemet fremover måske kan omdannes til et rekreativt område med en sti.