Nyt skraldefirma: Allerede over 1000 klager
Eva Pedersen har haft problemer med at få tømt sin skraldespand, lige siden det nye firma kom til. En dag var hendes skraldespand pludselig væk.
Klokken seks gik Eva Pedersen ud for at skovle sne, og hun lagde mærke til, at skraldespanden ikke var tømt. Overraskelsen var derfor stor, da hun kort efter gik ind på Reno Djurs hjemmeside, for her stod der, at skraldespanden var tømt. Den var dog fuld, og der var ingen fodspor i sneen, foruden Eva Pedersens egne – så kun klagede og fik den tømt senere på dagen.
Sådanne episoder har der været utallige af siden årsskiftet, efter borgerne på Djursland har fået ny renovatør til restaffald ved navn Urbaser A/S.
- Det er latterligt, at jeg betaler for en service, jeg ikke får og bliver holdt hen med snak, når der sker bevidste fejl, siger Eva Pedersen.
Mere end 1000 klager
Hendes historie er langt fra enestående. TV2 Østjylland har fået aktindsigt i antallet af klager, som Reno Djurs har fået den første halvanden måned med den ny renovatør.
Her kan vi se, at Reno Djurs har fået 1.461 henvendelser, hvor 1.124 er klager - altså godt 77 procent af alle henvendelser.
Reno Djurs renovationsordning omfatter ca. 55.000 grundejere, og selskabet erkender, at det ikke har været godt nok.
- Vi havde forventet, at der i en overgangsperiode ville være en lavere kvalitet i opgaveløsningen end normalt, men under entreprisens start har klageantallet været utilfredsstillende, skriver direktør i Reno Djurs, Morten Therkildsen.
Oplever du også problemer?
Bliver din skraldespand heller ikke tømt, som den skal, efter Urbaser A/S har overtaget opgaven?
Skriv til lokalreporter Jesper Ottosen på jeot@tv2oj.dk
Tip osSkraldespanden forsvandt
Eva Pedersen må flere gange ringe og klage, fordi hendes skraldespand ikke bliver tømt, selvom Reno Djurs på deres hjemmeside påstår, at skraldet er blevet hentet. Og en dag, hvor hun igen klager, er hendes skraldespand pludselig forsvundet.
- Da jeg kommer hjem, er der ingen skraldespand. Min er mindre end andres, så jeg suser rundt i nabolaget for at kigge efter den, men ingen ligner min, fortæller hun.
Eva Pedersen tager kontakt til Reno Djurs, som fortæller, de ikke ved, hvor den er. Ifølge Eva, truer hun med at gå videre med oplevelsen, hvorefter skraldespanden står foran hendes dør, da hun kommer hjem fra arbejde.
I over to måneder har Eva Pedersen taget kontakt til Reno Djurs gentagne gange, men hun oplever fortsat fejl og en skraldespand, som ikke bliver tømt til tiden.
Klager skyldes driftsproblemer
Når man spørger Reno Djurs, hvad årsagen til de mange klager er, så ligner det Evas oplevelser.
- Årsagen er forsinkede tømninger, hvortil Urbaser A/S har oplyst, at det skyldes driftsproblemer med de nye skraldebiler såvel som udfordringer med rekruttering af skraldemænd, skriver Morten Therkildsen.
Reno Djurs vil nu forsøge at rette op på problemerne.
- Urbaser A/S' kvalitet i opgaveløsningen øges dag for dag og nærmer sig et ”normalt” niveau, men de registrerede klager havde vi naturligvis helst været foruden, skriver direktøren.
TV2 Østjylland har også forholdt Reno Djurs Eva Pedersens oplevelse med den forsvundne skraldespand, men selskabet oplyser, at de ikke kan genkende episoden.