Rektor: Hele byen bliver udsultet, når busruter lukker

Både rektor og politiker frygter for Grenaas fremtid

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Det er 'saftsuseme synd for vores elever', lyder det fra rektor om nedlagte busruter.

- Hvis du fjerner muligheden for at transportere unge rundt, så fjerner du incitamentet for familier til at bosætte sig i et område, hvor infrastrukturen i forvejen er dårlig. Man kan bremse for bosætningen og få folk til flytte til andre byer. På den måde er det en udsultning af Grenaa.

Sådan lyder det fra rektor på Grenaa Gymnasium Helene Bendorff Kristensen, der er meget bekymret for den beslutning, Region Midtjylland har truffet, om at lukke en række busruter på Djursland.

Beslutningen betyder, at det fra næste sommer bliver svært for gymnasiets elever at komme til og fra gymnasiet, men i særdeleshed at deltage i et socialt liv efter undervisningen.

- Vi synes saftsuseme, at det er synd for vores elever, der bor i de mindre byer lidt væk fra Grenaa. Men det er ikke kun et problem for gymnasieelever. Det er et problem for alle unge i omegnen af Grenaa og for familier i kommunen, siger Helene Bendorff Kristensen til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: Her kan du se mere om kritikken af bus-besparelserne.

Vil undgå slagtning

På Grenaa Gymnasium kommer mange elever fra små byer i det nordligste og vestligste del af Norddjurs Kommune, og det vurderes, at cirka 120 vil blive ramt af bus-nedlæggelserne.

Norddjurs Kommune vil i samarbejde med Syddjurs Kommune og Midttrafik forsøge at lappe på såret.

- Vi har fået en million i 2019 til at rette skaderne op, så den kollektive trafik ikke bliver fuldstændig slagtet, siger formand for miljø- og teknikudvalget i Norddjurs Kommune, Jens Meilvang (LA) til TV2 ØSTJYLLAND.

Planen indebærer uddannelsesruter med to afgange om morgenen og én afgang om eftermiddagen.

Rektor Helene Bendorff Kristensen har i frustration skrevet et debatindlæg i Lokalavisen Norddjurs. 

Unge kan søge væk

Det betyder dog ikke, at Jens Meilvang er tilfreds med situationen.

- Der er stadig et problem. Det er slet ikke optimalt. Der er rigtig mange, der har et socialt liv efter skolen, og det bliver ikke længere muligt. Det er virkelig en forringelse af de unges fritidsmuligheder i den by, de læser i, siger han til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:

- Der er fare for, at de unge fra Djursland søger mod Aarhus i stedet for at støtte de lokale uddannelser.

Der er fare for, at de unge fra Djursland søger mod Aarhus, lyder det fra lokalpolitiker. Her elever på Grenaa Gymnasium.

Rektor Helene Bendorff Kristensen har sammen med Ole Svit, der er direktør for Viden Djurs, skrevet et debatindlæg i Lokalavisen Norddjurs.

Heri undrer hun sig blandt andet over en modsætning, hun ser, når det gælder regering og region.

- Regeringen siger, at vandkantsdanmark skal styrkes under overskriften 'Bedre Balance'. Regionsrådet siger, at de vil understøtte decentraliserede uddannelsestilbud. Men når regionen laver sådan nogle besparelser og lukker for den kollektive trafik, er det direkte imod deres egen og regeringens politik, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND.

Misforstået kritik

I Grenaa undrer de sig altså over, at regionen vælger at forringe busdriften - på trods af ambitionerne om at forbedre vilkårene i yderområderne. Men det er misforstået, mener Jørgen Nørby, formand for udvalget for regional udvikling i Region Midtjylland.

- Det vil vi også stadigvæk i Region Midtjylland. Og netop fordi, vi har særligt fokus på de unge mennesker og vil sikre, at de unge, der bor i de tyndere befolket dele i regionen, fortsat har mulighed for at få et varieret uddannelsestilbud, har regionen som en del af den proces, hvor der selvfølgelig er sparet en helt masse på busserne, også sikret at bevare nogle uddannelsesruter, som giver mulighed for, at de unge kan komme til skolerne om morgenen og tilsvarende kan komme hjem om eftermiddagen, siger Jørgen Nørby (V).

VIDEO: Her kan du se hele interviewet med Jørgen Nørby.

Han mener, at regionen i alt for mange år har betalt bus-gildet på mange ruter, som han mener er kommunale og altså ikke en opgave for regionen. Derfor er det ifølge ham op til de enkelte kommuner at betale for flere afgange end dem om morgenen og eftermiddagen, som regionen nu byder ind med.

- Nu er det gennemført, og det er gennemført, fordi regionen ikke længere har pengene til det som en del af den erhvervspakke, som regeringen har vedtaget sammen med KL (Kommunernes Landsforening, red). Der må vi sige, at når vi går ind med et ekstra tilskud og bevarer nogle uddanneles-ruter, så er det under forudsætning af, at kommunerne påtager sig den resterende del af opgaven. Det står også helt klart i de aftaler, der er indgået i kommunerne. Så skal der være yderligere kørsel ud over det her, så er det en kommunal opgave, siger Jørgen Nørby.

Artiklen er opdateret med interviewet med Jørgen Nørby, der er formand for udvalget for regional udvikling i Region Midtjylland.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her