AUH efter vaccinebrøler: Nu er fejlen rettet
690 patienter i gruppe 5 får nu en invitation til vaccination fra AUH efter at være blevet glemt i deres system.
Nu har 690 patienter på Aarhus Universitetshospital (AUH) fået den vaccineinvitation, de ved en fejl ikke havde modtaget.
De 690 patienter har til fælles, at deres cpr-nummer starter med '0', og at de skulle have været indkaldt som første prioritet i gruppe 5, fordi de blev vurderet af AUH til at have allerstørst behov for at blive vaccineret.
Men der var sket en teknisk fejl i processen.
690 patienter var ikke indmeldt korrekt
Op til den 15. marts fandt AUH ud af, at op mod 2.666 personer ikke havde modtaget en mulighed for at blive vaccineret hos dem, fordi hospitalet ved en fejl ikke havde indmeldt de rigtige cpr-numre. Det fortæller Jørgen Schøler Kristensen, som er lægefaglig direktør på AUH, til TV2 ØSTJYLLAND.
Det viste sig, at 690 patienter ud af de 2.666 fejlagtigt ikke var inviteret til vaccination.
Det betød, at sårbare borgere, der efter Sundhedsstyrelsens vaccinationsplan skulle være tilbudt vaccination, var endt på en blind vej.
- Vi beklager, at vi har lavet fejlen. Vi har gjort en stor indsats for at rette op på den hurtigt, siger Jørgen Schøler Kristensen til TV2 ØSTJYLLAND.
Fejlen er rettet
Men nu har Aarhus Universitetshospital altså rettet op på fejlen.
De har gennemgået de berørte patienter i målgruppe 5 med cpr-nummer startende med et '0' og sikret, at alle nu er indmeldt til vaccination. Ifølge Jørgen Schøler Kristensen er der både tale om borgere over og under 65 år.
- Så snart vi fandt ud af det, sørgede vi for at få rettet cpr-numrene og genindsendt til Statens Serum Institut, som har indlæst dem og gjort det muligt for de her personer at bestille en tid til vaccination i fredags, siger Jørgen Schøler Kristensen.
Han fortæller, at alle 690 patienter, der var endt i blindgyden, har fået et brev i e-boks om, at de var berørte af fejlen.
- Vi har fået besked fra mange af patienterne om, at de har booket tid nu, siger Jørgen Schøler Kristensen.
Sammen med invitationen får de berørte borgere et brev i e-boks, hvor AUH beklager fejlen.
I brevet er også kontaktoplysninger, hvis de har behov for hjælp i forbindelse med booking af vaccination. Patienter, som er fritaget for e-Boks, får i stedet et fysisk brev.
En menneskelig fejl
Jørgen Schøler Kristensen fortæller, at det var en menneskelig, teknisk fejl.
- Det kan ske i en meget kompleks situation med meget høj hastighed, siger han.
Hvordan vil I undgå, at det sker igen?
- Vi har styrket den organisation, der håndterer det, som vi i øvrigt synes, gør det rigtig godt. Så nu er der flere til at håndtere det, siger Jørgen Schøler Kristensen.
Han fortæller, at AUH har opbygget et særligt kontor vedrørende vaccination, som arbejder med det. Derudover laver de fra nu en kontrol af, at cpr-numrene på listen i deres regneark er valide.