Coronapasset: Hvad er frisørens og kundens ansvar?

Du kan blive bortvist fra frisøren, hvis du ikke har et gyldigt coronapas. Og frisøren kan straffes med bøde, hvis de klipper kunder uden gyldigt coronapas.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Frisører kan åbne fra 6. april ifølge den nye genåbningsplan. Foto: Lars Rasborg - Ritzau Scanpix

Hvad sker der, hvis en kunde går til frisør uden et gyldigt coronapas? 

TV2 ØSTJYLLAND har forsøgt at få svar på netop dette spørgsmål, som er opstået i kølvandet af den genåbningsplan, der blandt andet betyder, at frisørerne kan åbne 6. april. 

I aftalen om genåbning står det klart, at kunder, besøgende og lignende skal kunne fremvise et gyldigt coronapas for eksempelvis at kunne gå til frisør, på museum og i forlystelsespark.

Hvor skal du vise coronapas?

  • Lokaliteter, hvor der udøves kulturaktiviteter, herunder museer, teatre, spillesteder og biografer
  • Forlystelsesparker, zoologiske anlæg, akvarier og lignende
  • Tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds- og massageklinikker, frisører og øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som efter deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder

Kilde: Retsinformation

Et gyldigt coronapas kan man få, hvis man er færdigvaccineret, har fået en negativ coronatest inden for 72 timer eller tidligere har været smittet. Visse personer er undtaget for kravet om at fremvise et gyldigt coronapas.

Bemærk, at hvis du har været smittet før, giver det adgang steder, hvor der er krav om coronapas, i perioden 2-12 uger efter, du har fået foretaget en positiv PCR-test. Det oplyser Sundhedsministeriet i en mail til TV2 ØSTJYLLAND. 

Bliver reglerne om coronapas ikke overholdt, kan det få konsekvenser for både frisøren og kunden. Det viser en bekendtgørelse, som Sundhedsministeriet henviser TV2 ØSTJYLLAND til. 

Bekendtgørelsen er ifølge Sundhedsministeriet den lovtekst, der ligger til grund for det nye coronapas. Heri står der nemlig, at der er 'krav om test i forbindelse med adgang til lokaler og lokaliteter, hvor der udøves kulturaktiviteter og liberale serviceerhverv'. 

Få et overblik over konsekvenserne herunder: 

Hvad er de forretningsdrivendes ansvar?

Forretningsdrivende, frisører og lignende skal informere om kravet i eller ved deres forretning. Her skal de også informere om, at kunder og besøgende kan bortvises, hvis de ikke har et gyldigt coronapas.

De forretningsdrivende kan straffes med bøde, hvis...:

  • De ikke informerer om kravet om et gyldigt coronapas eller om muligheden for bortvisning i eller ved deres butik
  • De tillader kunder adgang, der ikke har et gyldigt coronapas

Kilde: Retsinformation

Hvad er kundernes ansvar?

Kunder skal kunne fremvise et gyldigt coronapas ved ankomst. Sker det ikke kan de forretningsdrivende bortvise kunden.

Kunder kan straffes med bøde, hvis...:

  • Kunden ikke forlader en forretning efter at være blevet bortvist fra stedet.

TV2 ØSTJYLLAND arbejder på at finde ud af, hvad strafferammen er for henholdsvis de forretningsdrivende og for kunderne. 

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her