Carsten kæmper for motorvej til Djursland: - Det er en betingelse for udvikling
En motorvej til Grenå vil give udvikling til hele Djursland, mener Carsten Nørgaard fra Ebeltoft. Ønsket om motorvejen bakkes op af flere politikere forud for forhandlinger om milliarder til nye trafikprojekter.
Om få uger skal partierne på Christiansborg til at forhandle om, hvordan penge til nye veje og jernbaner skal fordeles.
På Djursland mener både borgere og politikere, at en motorvej mellem Aarhus og Grenå skal på bordet, når omkring 100 milliarder kroner skal fordeles til nye projekter i hele landet.
Carsten Nørgaard bor i Ebeltoft og er én af dem, der kæmper for motorvejen. Han mener, at det er helt afgørende for, at Djursland kan udvikle sig:
- Lad os få motorvejen etableret først og fremmest til Grenaa og så en afstikker til Ebeltoft. Det er absolut mit største ønske for udvikling. Det har vi ventet på i mange år.
Flere politikere bakker op
- Det er absolut en betingelse for udvikling af hele Djursland. Jeg synes faktisk, det er en skandale, at vi ikke har fået den for længst, siger Carsten Nørgaard til TV2 ØSTJYLLAND.
Han frygter, at Ebeltoft og omegn vil blive affolket, hvis ikke infrastrukturen forbedres:
- Efter nogle år vil det jo blive sådan, at så bor der kun ældre mennesker herude, og så med tiden er der færre og færre mennesker. Det har man jo set andre steder, siger Carsten Nørgaard.
Der er da også kommet mere fart på drømmen om en motorvej til Grenå, efter at Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard har sagt til Jyllands-Posten, at den også er på hans trafik-ønskeseddel til regeringen.
Udmeldingen fra Jacob Bundsgaard glæder borgmester i Norddjurs Kommune, Jan Petersen:
- Jeg blev da glad, for jeg synes, at vi gennem en del år har stået relativt alene - sammen med Syddjurs - med ønsket om en forbedret infrastruktur, siger Jan Petersen (S) til TV2 ØSTJYLLAND.
Ny færge er vigtigt argument
Ifølge Jan Petersen er den nye færgeforbindelse fra Grenå Havn til Halmstad i Sverige et vigtigt argument for en ny motorvej:
- Det er jo en østjysk korridor. Det, tænker jeg, er en landspolitisk god sag, for det vil aflaste motorvejsnettet ned over Storebælt og Øresundsbroen, siger Jan Petersen.
En hurtigere forbindelse til Grenå har tidligere været i spil, da Venstre sad i regering, og folketingsmedlem Britt Bager, der er valgt i Østjylland, siger, at partiet stadig bakker op om idéen:
- Vi kommer til at bakke op om Jacob Bundsgaards forslag om det her. Det satte vi 12 milliarder af til, da vi kom med en infrastrukturplan. Dem vil vi selvfølgelig stadigvæk bruge på at opgradere statsvejene, siger Britt Bager (V) til TV2 ØSTJYLLAND.
Ordfører giver ingen løfter
Hos regeringspartiet Socialdemokratiet vil transportordfører Thomas Jensen dog ikke love, at motorvejen bliver til virkelighed under de kommende forhandlinger:
- Vi skal lave en infrastrukturplan for hele Danmark, og lige nu er der rigtig mange, der byder ind med gode projekter, der vil være med til at løfte den enkelte landsdel.
- Så et projekt som det her tager jeg mig med ind i forhandlingslokalet, hvor vi forhåbentlig skal lave en aftale med et bredt flertal af partier inden sommerferien, siger Thomas Jensen til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:
- Jeg kan ikke stå på forkant af forhandlingerne og sige, at vi nok skal sikre den og den motorvej.
Politiker: Sats i stedet på grøn omstilling
Der er dog også modstandere af projektet, som helst ser, at motorvejen ikke bliver realiseret. Det gælder blandt andre medlem af kommunalbestyrelsen i Syddjurs Kommune for Enhedslisten, Jesper Yde Knudsen:
- Det er en rigtig dårlig ide at bygge flere motorveje, der giver mere biltrafik til en lufthavn, så der kommer mere flytrafik, som udleder mere CO2, siger Jesper Yde Sørensen til TV2 ØSTJYLLAND. Han ser hellere, at pengene bruges på at fremme en grøn omstilling.
Læs også:
Men for Carsten Nørgaard i Ebeltoft er motorvejen den rigtige løsning for området:
- Det vil blive et tilflyttersted, for det er jo attraktivt herude. Her er virkelig dejligt.
- Det kan være svært med små børn, hvis begge forældre skal pendle. Så man er nødt til at have en infrastruktur for at det kan lade sig gøre, siger Carsten Nørgaard.