Chauffører advarer om farlig tendens på vejene
Med de mørkere tider opstår der farlige situationer på vejene, hvis baglygterne ikke tændes.
Mange chauffører gruer for de mørke måneder, for selvom efteråret for længst har gjort sit indtog, er der masser af slukkede baglygter på vejene.
Og det skaber dagligt livsfarlige situationer, lyder det fra flere østjyske chauffører.
- Lige pludselig er der bare en helt sort bil foran, som man bliver lidt forskrækket over. Det undrer mig, at folk ikke tænker mere over det, siger Poul Jasper, der er chauffør hos firmaet Jens Buhl og Sønner i Hasselager og har 40 års erfaring i branchen.
- Det er deres liv og deres børn. Det er os, der sker mindst med, men mentalt bliver man også ødelagt. Så kan det være lige meget, hvis skyld det er. Det er lige frygteligt.
Poul Jasper er langt fra alene med den tanke. Det er også noget, der fylder hos chaufførerne i fragtfirmaet Bach og Pedersen, der har hovedsæde i Randers og 90 chauffører ansat.
- Med vejret, som det er nu, er det med livet som indsats, når folk ikke tænder baglygterne. En personbil, der banker op i en personbil, er én ting, men en lastbil giver i bedste fald et piskesmæld af dimensioner, siger direktør Torben Bach.
Ar på sjælen
Det er kun et krav at have tændte baglygter i tændingstiden og ved nedsat sigtbarhed, men selv nyere biler med sensor kan fejlagtigt køre uden tændte baglygter.
Det er ikke kun mørklagte biler, der er et problem i trafikken. Vognmændene peger også på cyklister, folk på elløbehjul og andre trafikanter, der færdes i mørket uden lys eller reflekser.
- Med det vejr, vi har nu, er det med livet som indsats, siger Torben Bach, der samtidig nævner den ekstra bremselængde, som det våde vejr giver.
Ifølge begge mænd er det noget, der fylder i branchen, og som der bliver talt meget om. For det er ikke kun dem, der risikerer at blive ramt i trafikken, det har langvarige konsekvenser for.
- Chaufføren får ar på sjælen. Det er uanset, om der er personskade eller ej, siger direktøren.
Forskrækkede bilister
Hos Østjyllands Politi kan man sagtens forstå frustrationen, for det er et stort problem i trafikken, når folk glemmer lygterne, lyder det fra politikommissær Lars Bisgaard.
- Det er farligt, fordi dem, du møder, bliver forskrækkede, når de opdager den mørklagte bil eller person sent. Og så bliver det ekstra farligt, fordi folk mister fokus, siger han.
Slukkede baglygter
Problemet med slukkede baglygter opstod, da EU i 2011 indførte kørelys - det vil sige lys foran, men ikke bagpå - hele døgnet. Derfor er det kun kørelyset foran, der tænder, når man starter bilen.
På biler, der er typegodkendt efter 30. juli 2016, er lyssensor obligatorisk. Men da det kun gælder nye biltyper, vil problemet med slukkede baglygter eksistere mange år ud i fremtiden. Derudover er det ikke alle lyssensorer, der registrerer, hvis sigtbarheden er nedsat.
Det er altid førerens ansvar at køre med korrekt lys på bilen, uanset hvordan bilen er indrettet.
Kilde: Rådet for Sikker Trafik
Ifølge politikommissæren handler det i mange tilfælde om, at folk stoler for meget på, at bilen automatisk indstiller lyset.
- Men det holder dem ikke ansvarsfri, siger han.
Derfor opfordrer politiet til, at man selv tager stilling til, om vejret kræver tændte lygter hele vejen rundt.
- Du får ingen bøde for at køre med lys, men du kan få bøde for at køre uden, siger Lars Bisgaard.