Nye anbefalinger for udvidelse af motorvej: Fra to til tre spor
Vejdirektoratet offentliggjorde i dag tre rapporter om muligheden for at udbygge E45 mellem Vejle og Randers fra to til tre spor. En udbygning, der i høj grad er nødvendig, lyder det fra bilister, erhvervsliv og politikere.
Hver dag lægger motorvej E45 asfalt til hundredetusinde af bilers tur gennem Østjylland, og i fremtiden vil trafikmængden kun vokse. Derfor kalder bilister og erhvervslivet på en løsning.
I dag præsenterede Vejdirektoratet så en detaljeret plan for, hvordan sådan en løsning kunne se ud, da der blev offentliggjort tre såkaldte VVM-undersøgelser (Vurdering af Virkningerne på Miljøet).
Rapporterne beskriver muligheden for at udbygge E45 motorvejen mellem Vejle og Randers fra to til tre spor i hver retning – dog undtaget stykket fra Skanderborg S til Aarhus S, der allerede er udbygget.
- Det ville jo være en gevinst. Både for erhvervslivet men også for pendlerne på strækningen, hvis man udbygger. Så det store formål med det er, at sikre at trafikken kan komme lidt hurtigere frem, og at der er lidt mere pålidelige rejsetider, hvor der ikke er så stor variation fra dag til dag, siger Rene Juhl Hollen, projektleder hos Vejdirektoratet.
Og også i bilerne er forventningens glæde til at tage og føle på:
- Jeg synes, det er super. Så kan det være at trafikken bliver lidt mindre, siger Helle Skaanild Grønne fra Silkeborg.
Erhvervslivet hungrer efter løsning
Rapporterne handler blandt andet om, hvordan motorvejen mest hensigtsmæssigt kan udbygges under bedst mulig hensyntagen til miljøet og de øvrige omgivelser.
Ud over et ekstra spor i begge retninger, bliver der taget højde for flere andre faktorer – for eksempel støjskærme og såkaldte faunapassager, der hjælper dyrelivet til at komme sikkert over motorvejen.
Og for erhvervslivet er det gode nyheder, at der nu kommer konkrete anbefalinger på bordet. Her har man hungret efter en løsning på trafikken i flere år. Siden 2007 er der kommet over 100.000 flere biler på vejene i Østjylland. Det koster mange penge for erhvervet:
- Stod det til os, så var vi allerede i gang. Et ekstra spor vil betyde rigtig meget for det aarhusianske og østjyske erhvervsliv. Vi oplever allerede i dag massive trængselsudfordringer, forsinkelser og spildtid, siger Marc Perera Christensen, direktør hos Erhverv Aarhus.
Og den spildtid bliver kun værre år for år, tyder det på. Frem mod 2030 vil køerne vokse med 30 %. Det får konsekvenser for både samfundsøkonomien og trængslen på vejene.
- Det vil betyde, at væksten holder i kø. Det vil i sidste instans betyde, at nogle virksomheder vælger Østjylland fra, og det vil jo betyde tab af arbejdspladser og velstand, siger Marc Perera Christensen, direktør hos Erhverv Aarhus.
Udvidelsen vurderes at komme til at koste 8,6 milliarder i runde tal.
Politiske forhandlinger på trapperne
Med offentliggørelsen af Vejdirektoratets rapporter følger en offentlig høringsperiode, der varer til slut september.
Under høringen vil der blive afholdt borgermøder på hver af de tre strækninger, hvor Vejdirektoratet vil præsentere resultaterne af de pågældende undersøgelser.
Afhængig af corona-situationen forventes borgermøderne at blive afholdt lige efter sommeren og bliver enten digitale eller fysiske.
Dernæst begynder det politiske spil med forhandlinger, som ifølge transportordfører for DF, Hans Kristian Skibby, kun kan gå for langsomt:
- Det, der er det helt store spørgsmål, er hastigheden i det. Jeg oplever ikke regeringen som modstander af de her investeringer. Men det, der har været vores udfordring, har været, at regeringen ikke vil indkalde til forhandlinger om det, siger Hans Kristian Skibby (DF) og fortsætter:
- Der er nødt til at komme nogle håndgribeligheder på bordet, så vi er i stand til at blive enige og få et flertal og skabe finansiering for de her forbedringer af vores østjyske motorvej.
Der er dog andre emner, der skal falde på plads, før der kan tages hul på forhandlingerne om infrastruktur. Sådan lyder det fra Socialdemokraternes transportordfører, Thomas Jensen:
- Vi er jo lige løbet ind i en coronakrise, som har kastet dansk økonomi lidt op i luften. Og så venter vi også på, at klimaforhandlingerne bliver færdige.
- Når de er det, så har vi en bedre ramme for at gå ind og forhandle om, hvordan også transportområdet kan bidrage til den grønne omstilling, siger Thomas Jensen (S), der håber på, at forhandlingerne kan begynde senere i år.
Ifølge Vejdirektoratet vil det tage mellem fem og syv år at udvide hele strækningen af E45 fra to til tre spor.