Kendt debattør rippet af svindler: - Man skammer sig
Før Anna Thygesen selv blev udsat for svindel, tænkte hun ikke, at det var noget, der kunne ske for hende.
Erhvervskvinden Anna Thygesen, der er ejer af kommunikationsbureauet WeDo Communication, opvokset i Aarhus og tidligere vært på DR-serien 'Forført af en svindler', er selv blevet udsat for svindel.
Det skriver hun i et opslag på Facebook.
Anna Thygesen blev sidste mandag ringet op af nogen, som udgav sig for at være fra sikkerhedsafdelingen i hendes bank. Vedkommende fortalte hende, at hun havde været udsat for hacking, og at nogle var ved at overføre penge fra hendes konto.
Anna Thygesen gjorde, hvad hun fik besked på, for at få stoppet svindleren – men det viste sig, at det var vedkommende i telefonen, der var svindleren.
- Jeg undrer mig over, hvordan de lykkedes med at få mig ind i det der rum, hvor de vil hjælpe mig lynhurtigt mod nogle svindlere. Det blev jeg glad for. Og det gør jo, at man stoler på nogen, siger hun til TV 2.
Flere tusinde kroner
Anna Thygesen fik stjålet 'flere tusinde kroner', skriver hun i sit opslag. Men ud over pengene, var erhvervskvinden også efterladt med en anden følelse.
- Man skammer sig, man er så utilpas, fordi man er blevet manipuleret med og ikke ved, hvem man kan stole på, siger hun.
Før Anna Thygesen selv blev udsat for svindel, havde hun en tanke om, at det ikke ville ske for hende.
- Jeg har tænkt "ej, det er jo ikke noget, der sker. Man må jo lige tænke sig om", siger hun.
Det ændrede sig, da hun selv blev udsat for svindel, og derfor valgte hun også at dele et opslag på Facebook, hvori hun beskrev, hvad der var sket.
På den måde kunne hun både advare andre og være med til at aftabuisere svindel.
- Det var min egen tidligere tanke om, at man ikke hopper på sådan noget. Så hopper jeg selv på den, og jeg har haft det rigtig skidt med det. Det kan ske for alle, og jeg er ikke dummere end gennemsnittet, siger hun.
Derudover tænkte hun, at det kunne hjælpe at beskrive, hvad der konkret skete, så andre kunne forholde sig til, hvordan hackere og svindlere opererer.
Mange er skamfulde
Efter Anna Thygesen delte sit opslag, er det blevet delt over 800 gange, og hun har fået masser af både positiv og negativ respons.
Nogle har udvist taknemmelighed for, at hun har delt opslaget, fordi de selv har været udsat for svindel.
- Jeg har også fået nogle kæmpe svinere for, "hvor dum jeg er." Jeg kan nu bedre forstå den tabuisering, der er, og at folk er flove over det, siger hun.
Reaktionerne har også fået hende til at indse, at mange er skamfulde over at dele, hvis de har været udsat for svindel.
Selvom Anna Thygesen faldt i svindelnummeret, tror hun, at hendes erfaring med rådgivning i forbindelse med svindel, er med til at ruste hende efter hændelsen.
- Jeg tror faktisk, jeg klarer det bedre, end de fleste. Der er nogle, der har skrevet til mig, at de ikke er gået uden for en dør i et år. Hvis det rammer nogle mennesker, der i forvejen er lidt sårbare, så er det rigtig galt.
Hendes råd efter hændelsen er, at man skal fjerne den løftede pegefinger over for folk, der fortæller om deres oplevelser med svindel. Hun mener også, at man skal blive bedre til at tale om det, hvis man selv har været udsat for lignende.
- Hvis jeg havde hørt nogen fortælle om det her, så havde jeg nok været mere vågen, forklarer hun.
Anna Thygesen ved endnu ikke, om hun får kompensation efter svindlen.