Østjylland på kedelig andenplads - farten er en afgørende faktor

Der er store regionale forskelle, når det gælder antallet af dræbte i fartulykker. Østjylland indtager kedelig andenplads.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Når der sker dødsulykker i trafikken, spiller farten en afgørende rolle, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik. Foto: Øxenholt Foto

Flere bliver dræbt i fartulykker i Jylland end i resten af landet. Det skriver Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse.

Her indtager Østjyllands Politikreds en kedelig andenplads med 55 dræbte i ulykker med for høj fart i perioden 2014-2019. 2016 er ikke med.

Nedenfor kan du se, hvordan de andre politikredse ligger på skalaen

Netop farten er en afgørende faktor, når det går galt i trafikken, lyder det fra Michelle Laviolette, der er seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

- Det kan være svært at forstå, men fart har virkelig stor betydning. Det er fysik. Det kan tage 19 meter mere at bremse helt ned, hvis du kører 95 kilometer i timen, og det kan være forskellen på, om du lander i en traktor, der kommer fra en sidevej, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND om at køre 95 frem for 80 kilometer i timen.

Østjyllands Politi peger også på uopmærksomme bilister som en af hovedårsagerne til dødsulykkerne i Østjylland.

- Høj hastighed kombineret med uopmærksom medfører alvorlige skader og i værste tilfælde, at folk afgår ved døden, siger politikommissær hos færdselspolitiet ved Østjyllands Politi, Amrik Singh Chadha, til TV2 ØSTJYLLAND.

Han oplyser desuden, at fartulykkerne sker i hele politikredsen.

Landevejene er de farligste

Typen af vejen spiller også en stor rolle. Her lyder det fra Michelle Laviolette, at særligt landevejene er farlige.

- Motorvejene er bygget til at køre hurtigt. Her kører alle i samme retning, og der er en midterrabat. Landevejene er mere lumske. Der kommer krydsende trafik, der kan være cyklister, der er mange forskellige typer af køretøjer med forskellige hastigheder. Og der er ingen midterrabat til at forhindre, at man kører over i den modsatte side af vejen, siger hun.

Den betragtning deler Amrik Singh Chadha fra færdselspolitiet ved Østjyllands Politi.

- Det er en generel tendens. Landevejene er overrepræsenterede, siger han.

Kigger på man på farten på de jyske landeveje, ligger hastigheden højere end i resten af landet. Desuden ligger det gennemsnitlige hastighedsniveau over fartgrænsen på 80 kilometer i timen. Det kan være en del af forklaringen på, hvorfor der i Jylland sker flere fartulykker.

Hvorfor kører danskerne for stærkt?

Michelle Laviolette forklarer, at i Rådet for Sikker Trafiks undersøgelser af, hvorfor danskerne kører for stærkt, svarer danskerne:

  • Glemte at kigge på speedometeret
  • Fulgte bare trafikken
  • Havde travlt

Svarene er ens i alle landsdele.

Hvad årsagen til den højere fart i Jylland skyldes, ved Michelle Laviolette ikke. Men hun gætter på, at landevejene i Jylland er længere og mere lige, og derfor kan de indbyde til at trykke lidt hårdere på speederen. Det er dog ikke noget, hun har evidens for.

Det mener Amrik Singh Chadha dog ikke gør sig gældende specifikt i Østjylland. I stedet peger han på en høj grad af uopmærksomhed i trafikken. 

Plakater skal sænke farten

For at reducere antallet af trafikdræbte, er der én ting at gøre ifølge Michelle Laviolette, der er seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

- Det lette svar er, at folk skal lade være med at køre for stærkt. Det vil have en afgørende effekt. Hvis hastigheden falder, falder antallet af dødsulykker. Vi bliver nødt til at minde bilisterne om det.

Derfor indleder Rådet for Sikker Trafik i samarbejde med 75 af landets kommuner en kampagne, der skal få flere til at overholde fartgrænserne.

Kampagnen indeholder blandt andet vejkantplakater, der skal minde bilisterne om at sænke farten, og selvom det lyder som et simpelt tiltag, har det stor effekt, lyder det fra Michelle Laviolette.

- Plakaterne minder bilisterne om at sænke farten i gerningsøjeblikket – lige der, hvor det skal besluttes, siger hun.

Hun henviser desuden til Rådet for Sikker Trafiks egne evalueringer, hvor 66 procent af de bilister, der kører forbi vejkantplakaten med for høj fart, vælger at sænke farten, idet de kører forbi plakaten.

- Det er en helt konkret adfærdsændring, siger Michelle Laviolette. 

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google