Østjylland på kedelig andenplads - farten er en afgørende faktor

Der er store regionale forskelle, når det gælder antallet af dræbte i fartulykker. Østjylland indtager kedelig andenplads.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Når der sker dødsulykker i trafikken, spiller farten en afgørende rolle, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik. Foto: Øxenholt Foto

Flere bliver dræbt i fartulykker i Jylland end i resten af landet. Det skriver Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse.

Her indtager Østjyllands Politikreds en kedelig andenplads med 55 dræbte i ulykker med for høj fart i perioden 2014-2019. 2016 er ikke med.

Nedenfor kan du se, hvordan de andre politikredse ligger på skalaen

Netop farten er en afgørende faktor, når det går galt i trafikken, lyder det fra Michelle Laviolette, der er seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

- Det kan være svært at forstå, men fart har virkelig stor betydning. Det er fysik. Det kan tage 19 meter mere at bremse helt ned, hvis du kører 95 kilometer i timen, og det kan være forskellen på, om du lander i en traktor, der kommer fra en sidevej, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND om at køre 95 frem for 80 kilometer i timen.

Østjyllands Politi peger også på uopmærksomme bilister som en af hovedårsagerne til dødsulykkerne i Østjylland.

- Høj hastighed kombineret med uopmærksom medfører alvorlige skader og i værste tilfælde, at folk afgår ved døden, siger politikommissær hos færdselspolitiet ved Østjyllands Politi, Amrik Singh Chadha, til TV2 ØSTJYLLAND.

Han oplyser desuden, at fartulykkerne sker i hele politikredsen.

Landevejene er de farligste

Typen af vejen spiller også en stor rolle. Her lyder det fra Michelle Laviolette, at særligt landevejene er farlige.

- Motorvejene er bygget til at køre hurtigt. Her kører alle i samme retning, og der er en midterrabat. Landevejene er mere lumske. Der kommer krydsende trafik, der kan være cyklister, der er mange forskellige typer af køretøjer med forskellige hastigheder. Og der er ingen midterrabat til at forhindre, at man kører over i den modsatte side af vejen, siger hun.

Den betragtning deler Amrik Singh Chadha fra færdselspolitiet ved Østjyllands Politi.

- Det er en generel tendens. Landevejene er overrepræsenterede, siger han.

Kigger på man på farten på de jyske landeveje, ligger hastigheden højere end i resten af landet. Desuden ligger det gennemsnitlige hastighedsniveau over fartgrænsen på 80 kilometer i timen. Det kan være en del af forklaringen på, hvorfor der i Jylland sker flere fartulykker.

Hvorfor kører danskerne for stærkt?

Michelle Laviolette forklarer, at i Rådet for Sikker Trafiks undersøgelser af, hvorfor danskerne kører for stærkt, svarer danskerne:

  • Glemte at kigge på speedometeret
  • Fulgte bare trafikken
  • Havde travlt

Svarene er ens i alle landsdele.

Hvad årsagen til den højere fart i Jylland skyldes, ved Michelle Laviolette ikke. Men hun gætter på, at landevejene i Jylland er længere og mere lige, og derfor kan de indbyde til at trykke lidt hårdere på speederen. Det er dog ikke noget, hun har evidens for.

Det mener Amrik Singh Chadha dog ikke gør sig gældende specifikt i Østjylland. I stedet peger han på en høj grad af uopmærksomhed i trafikken. 

Plakater skal sænke farten

For at reducere antallet af trafikdræbte, er der én ting at gøre ifølge Michelle Laviolette, der er seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

- Det lette svar er, at folk skal lade være med at køre for stærkt. Det vil have en afgørende effekt. Hvis hastigheden falder, falder antallet af dødsulykker. Vi bliver nødt til at minde bilisterne om det.

Derfor indleder Rådet for Sikker Trafik i samarbejde med 75 af landets kommuner en kampagne, der skal få flere til at overholde fartgrænserne.

Kampagnen indeholder blandt andet vejkantplakater, der skal minde bilisterne om at sænke farten, og selvom det lyder som et simpelt tiltag, har det stor effekt, lyder det fra Michelle Laviolette.

- Plakaterne minder bilisterne om at sænke farten i gerningsøjeblikket – lige der, hvor det skal besluttes, siger hun.

Hun henviser desuden til Rådet for Sikker Trafiks egne evalueringer, hvor 66 procent af de bilister, der kører forbi vejkantplakaten med for høj fart, vælger at sænke farten, idet de kører forbi plakaten.

- Det er en helt konkret adfærdsændring, siger Michelle Laviolette. 

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her